Isle of Dogs

Isle of Dogs is een van de beste films van dit jaar. Wes Anderson laat zien ook uitstekend met stop-motion-animatie uit de voeten te kunnen en weet zijn creatieve visuele stijl perfect toe te passen. Als dit dan vervolgens nog wordt gecombineerd met superleuke personages en een humorvol verhaal, kunnen we niet anders dan het volle aantal sterren geven.

We kennen regisseur Wes Anderson van eigenzinnige films als Moonrise Kingdom en het veelgeprezen The Grand Budapest Hotel. Ook zijn laatste werk, genaamd Isle of Dogs, is verre van doorsnee. Weet hij van deze stop-motion-animatiefilm net zo’n succes te maken?

Wanneer er een epidemie van de “snuitgriep” uitbreekt onder honden in Japan, besluit burgemeester Kobayashi alle honden te laten deporteren naar Trash Island, om het gevaar uit te sluiten en omdat hij simpelweg een hekel heeft aan de trouwe viervoeters. Zijn neefje Atari Kobayashi laat het hier echter niet zomaar bij zitten en reist af naar het eiland om zijn trouwe waakhond en vriend, genaamd Spots, te zoeken.

Isle of Dogs Foto: Warner Bros.

Al in de eerste minuten wordt duidelijk dat we hier weer met een meesterwerkje van Anderson te maken hebben. De kenmerkende visuele stijl van de regisseur weet ook zijn weg naar Isle of Dogs te vinden en zit wederom vol briljante vondsten. Een leuk voorbeeld daarvan zijn de cartooneske stofwolkjes inclusief uitstekende poten en andere lichaamsdelen, wanneer er weer eens een vechtpartij onder de viervoeters uitbreekt. Dat het daarbij allemaal stop-motion gefilmd is, maakt dat het nog meer bijzonder is om te zien.

Ook op audiogebied is het smullen geblazen en wordt je als kijker continu op het verkeerde been gezet. Zo praten de honden Engels en bedienen de mensen zich van Japans, waarbij ervoor gekozen wordt om het de ene keer wel en de andere keer niet te vertalen. Ook de manier waarop het verhaal voortgestuwd wordt is erg sterk gedaan. Er wordt afgewisseld tussen voice-overs, nieuwsuitzendingen en nog veel meer manieren, waardoor je telkens weer verrast wordt.

Daarbij is ook de humor in Isle of Dogs fantastisch, wat niet in het minst te danken is aan het uitmuntende werk van de stemacteurs. Zo horen we ondermeer Bryan Cranston (Breaking Bad), Scarlett Johansson (Avengers), Edward Norton (American History X) en Bill Murray (Lost in Translation) terug. De in ruime mate aanwezige, gortdroge humor wordt op een perfecte manier gebracht en zorgt ervoor dat je van de eerste tot de laatste minuut met een brede glimlach zit te kijken.

Met Isle of Dogs levert Wes Anderson wederom een pareltje af. Het humorvolle verhaal dat ondersteund wordt door perfect stemacteerwerk, tovert een flinke lach op je gezicht. De unieke visuele stijl en daarbij behorende audio maken het vervolgens helemaal af. Volgens ons is dit een van de beste films die je dit jaar kunt kijken!