Super Pixel Racers
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

De Career Mode van Super Pixel Racers is best vermakelijk, althans totdat de eentonigheid toe begint te slaan. Ook het verlies van snelheid bij botsingen of buiten de baan rijden is soms best frustrerend. Daarna kan je nog een aantal uurtjes plezier beleven met de multiplayer, waarna je de game weer weg zult leggen. En dat is best jammer, want er is verder eigenlijk weinig mis met dit spel.

De gameplay uit Super Pixel Racers bestaat uit racen, driften, boosten en beuken. Dat gaat niet heel veel bijzonders opleveren, zou je denken. Weet ontwikkelaar 21c.Ducks ons te verrassen? Je leest het in deze review.

Super Pixel Racers is een top-down, 2D arcade-racegame in Pixel Art-vorm, compleet met 16-bit muziek. Pixel Art is de laatste tijd behoorlijk populair en ontwikkelaar 21c.Ducks maakt daar dan ook handig gebruik van. De game heeft in totaal vier modi: Career Mode en Free Race focussen zich op de eenzame gamer, terwijl de multiplayer is onderverdeeld in een lokale splitscreen-modus voor vier spelers en een online component voor maximaal acht spelers.

In Free Race kies je zelf een van de beschikbare tien wagens, het circuit, aantal rondjes, de hoeveelheid tegenstanders en de weersomstandigheden (dag, nacht, droog, regen of sneeuw). De weersomstandigheden hebben overigens geen invloed op het racen en zijn er alleen voor het visuele aspect. Circuits zoals Frankrijk, België en Italië zijn, door het eenvoudige bochtenwerk, nog vrij gemakkelijk om op te racen. Kies je voor de circuits van Finland, Senegal of Maleisië, dan wordt het allemaal een stuk lastiger. Hier zitten behoorlijk krappe bochten in, die elkaar ook nog in rap tempo opvolgen. De Free Race-modus is dan ook uitermate geschikt om de in totaal vijftien circuits beter te leren kennen. Sommige van deze tracks lijken wel wat op het Formule 1-circuit dat in hetzelfde land ligt. Het is daarmee een leuke knipoog naar de koningsklasse van de autosport.

In de Career Mode van Super Pixel Racers begin je in de C-klasse en is het de bedoeling om omhoog te klimmen naar de A-klasse. Om goed te presteren in de races zal je veel gebruik moeten maken van het driften door de bochten. Hiermee vul je de Nitro-meter. Deze kan je dan gebruiken voor een snelheidsboost of om je tegenstanders weg te beuken. Je kan de nitro ook opsparen voor een langere boost. Kom je buiten de baan, dan zal je snelheid verliezen. Het is dan ook de kunst om tijdens het driften door de bochten op de baan te blijven. Dit komt vooral neer op het goed timen van de bochten, al is dit soms best lastig doordat de camera van bovenaf op het circuit gericht staat. Hierdoor zie je soms de bocht niet goed aankomen. Bots je tegen tegenstanders of de omgeving aan, dan zal je auto niet alleen flink wat snelheid verliezen, maar ook schade oplopen. Bij te veel schade gaat je wagen kapot en moet deze gerepareerd worden. Af en toe is het best frustrerend dat als je buiten de baan komt, je snelheid verliest of bij botsingen zelfs zo goed als stilstaat, zeker wanneer het even niet loopt in de race. De flow gaat ook een beetje uit het racen daardoor. Gelukkig zijn de tracks allemaal best kort en rij je een rondje over het circuit in minder dan dertig seconden.

Om een klasse te voltooien, zal je in elke race minimaal derde moeten eindigen. Naast de gewone races heb je onder meer ook nog Takedown Events (gebruik nitro om je tegenstanders kapot te beuken) en Drift Shows (behaal punten door te driften). Daarnaast valt elke auto onder een bepaald type: Standaard, Drift en Takedown. Zo zijn bijvoorbeeld auto’s die onder Takedown vallen, uitermate geschikt voor de Takedown Events.

Bij het uitspelen van elke race ontvang je wat geld, dat je weer kan spenderen aan nieuwe auto’s of aan het upgraden van je huidige auto’s. De tegenstand wordt al vrij snel behoorlijk pittig, dus upgraden is noodzakelijk. Er zijn vier statistieken die verbeterd kunnen worden: snelheid, acceleratie, nitro en levensduur. De levensduur bepaalt hoeveel schade je auto kan oplopen voordat deze kapot gaat. Helaas zit hier het grote minpunt van Super Pixel Racers: upgrades kosten veel geld, waardoor je de voorgaande races vaak opnieuw zal moeten spelen. Er zijn slechts een handjevol verschillende racetypes en bij de meeste draait het om het driften en boosten. De game begint al snel eentonig te worden en dat is jammer, want het is allemaal best vermakelijk.

Screenshot 2 Super Pixel Racers

Heb je even genoeg van de Career Mode, dan kan je de multiplayer eens gaan checken. De lokale splitscreen-modus biedt drie gametypes: Rally Cross (gewone races), Takedown en Hunt. Die laatste is een variant op Takedown. In dit racetype is een van de spelers de ‘prooi’, terwijl de andere spelers de ‘jagers’ zijn. Om de zoveel seconden wordt een andere speler de prooi. Wie de prooi kapot maakt, pakt de punten. De online-modus hebben we, wegens gebrek aan andere spelers in de publieke lobby, niet kunnen checken.

Super Pixel Racers ligt op 31 oktober 2018 in de winkels en de game is beschikbaar voor de Xbox One en Playstation 4. Voor deze review hebben wij de game op de PlayStation 4 gespeeld.