Battlefield V
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Battlefield V is wederom fantastisch en bezorgt de spelers een spectaculaire game-ervaring. De onbekende verhalen in de singleplayer zorgen voor een groot pluspunt, zeker omdat we de verhalen rondom Normandië wel een keer gezien hebben. Ook de komst van gratis uitbreidingen klinkt als muziek in de oren en we kijken vol vertrouwen uit naar de Battle Royale-modus.

Eindelijk is het dan zo ver: we mogen aan de slag met Battlefield V, de grootste concurrent van de welbekende Call of Duty-serie. Afgelopen week konden we tijdens het launchevent bij EA in Rotterdam ook al even aan de slag met de game.

Vrijwel elk jaar mogen we een nieuwe deel uit de franchise verwelkomen. Er wordt doorgaans ook volop gespeculeerd over de mogelijke setting waarin de game zich zal afspelen. Uiteindelijk hebben EA en DICE ervoor gekozen om Battlefield V in de Tweede Wereldoorlog af te laten spelen. Of ze er net als met Battlefield 1 weer een fantastische game van hebben weten te maken, lees je in deze review.

Laten we met de singleplayer beginnen. DICE heeft er net als bij Battlefield 1 voor gekozen om niet voor de standaard verhaal met missiestructuur te gaan, maar om te kiezen voor War Stories. Drie verschillende verhalen die zich in verschillende omgevingen afspelen met verschillende personages in de hoofdrol. Het enige dat de verhalen met elkaar gemeen hebben is dat ze zich allemaal afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De verhalen spelen zich af in het warme Noord-Afrika, de natuurrijke omgeving van Frankrijk en de besneeuwde bergen van Noorwegen. We gaan niet al te veel op de verhalen in, deze moet je gewoon beleven. Het zijn stuk voor stuk krachtige, maar ook korte verhalen en brengen daarbij goed over hoe verschrikkelijk deze periode is geweest. Wat de ontwikkelaars overigens wel goed hebben gedaan is dat ze hebben gekozen voor nieuwe en onbekende verhalen en niet weer de standaardscenario’s rondom bijvoorbeeld Normandië. DICE heeft er ook voor gekozen om de spelers vrij te laten in deze wereld. Zo zijn spelers niet meteen verplicht om een vaste route te volgen om hun doelstellingen te halen. Je speelt in een grote open wereld en bepaald zelf hoe jij je missie uitvoert. Wil je sluipen en je vijanden stuk voor stuk uitschakelen, of neem je de jeep en scheur je het kamp al schietend binnen? jij bepaalt het zelf.

Battlefield 5

Daarnaast is alles, zoals we gewend zijn van de serie, tot in de puntjes uitgewerkt. De omgevingen zijn prachtig en alle details zijn erin verwerkt. Helaas zijn er ook veel bugs aanwezig. Deze laten zich vooral zien wanneer er enkele lijken op de grond liggen. Vaak liggen ze wat te schudden of lijken ze ergens aan vast te zitten. Hopelijk zijn dit enkel kinderziektes die ze snel met een patch zullen verhelpen. Vooralsnog zijn er “maar” drie War Stories. DICE heeft aangegeven dat ze in de toekomst nieuwe hoofdstukken en verhalen gaan toevoegen. Ook de multiplayer krijgt gratis updates zonder dat spelers hiervoor moeten gaan betalen. Dit is overigens voor het eerst sinds lange tijd dat er geen gebruik wordt gemaakt van betaalde uitbreidingen, wat zeker positief zal zijn voor de gamers omdat ze zo meer waar voor hun geld krijgen.

Er zijn veel spelers die zich vooral richten op de multiplayer van Battlefield V. Dit is ook het onderdeel waar de ontwikkelaars veel aandacht aan hebben besteed. Uiteraard zijn de onderdelen die we al jaren tegenkomen zoals Team Deathmatch, Domination en Conquest nu ook weer aanwezig. De fans van de serie zijn inmiddels wel bekend met deze modi en daarom heeft DICE een nieuwe modus toegevoegd onder de naam; Grand Operations. Het is een uitgewerkte versie op Operations, de nieuwe modus die in Battlefield 1 werd toegevoegd. In deze modus draait het voornamelijk om langere gevechten waarbij de speler een kort verhaaltje doorloopt. Deze speelsessies worden in stukken opgeknipt in meerdere dagen die de speler moet zien te doorstaan. Deze modus is echt een waardevolle toevoeging en brengt een meeslepende oorlogservaring op je beeldscherm.

Battlefield 5

Al jarenlang zijn de zogenaamde “Squads” aanwezig in de multiplayer. Deze zijn bedoeld om met vrienden of onbekende in een team te spelen. De nauwe samenwerking zal sneller leiden tot succes, maar werd helaas niet altijd nageleefd. Ook hier hebben de ontwikkelaars naar gekeken en geprobeerd om de samenwerking makkelijker te maken. Zo is het nu ook voor niet-medics mogelijk om neergeschoten teamgenoten weer overeind te helpen. Het neemt wel iets meer tijd in beslag, dus je bent wat kwetsbaarder. Het levert je overigens wel extra bonuspunten op. Deze krijg je ook, wanneer je op een teamgenoot spawnt of als je gezamenlijk een punt overneemt. Met deze punten is het mogelijk om als leider van het team speciale Squad Reinforcements op te roepen. Dit kunnen bijvoorbeeld enkele parachutisten zijn, maar ook de krachtige V-1-raket die bijzonder veel schade kan aanrichten.

Ook is er in Battlefield V voldoende variatie als we naar de maps kijken. Ondermeer het oude Rotterdam is erin verwerkt wat het nog eens extra speciaal maakt wanneer je met je team strijd rondom station Blaak. Enkele maps zijn wat meer gericht op de voertuigen, waar ook de vliegtuigen een grote rol in kunnen spelen. De maps zijn weer enorm groot om elkaar de ruimte te geven, tactieken te kunnen toepassen en om met voertuigen rond te rijden. Het enige nadeel is dat er te weinig variatie is bij de verschillende modi. Het draait voornamelijk om het verkrijgen en vasthouden van verschillende punten. Hopelijk gaan ze hier in de toekomst met de verschillende uitbreidingen verandering in brengen. Desalniettemin is Battlefield V wederom een prachtige game vol realisme die goed ondersteund wordt door spectaculaire geluidseffecten.

Battlefield 5

Deze zorgen er namelijk voor dat de ervaring nog intenser wordt. Wanneer je op je buik door de loopgraven kruipt is er niets zo imponerend als enkele kanonslagen of kogels die naast je hoofd de grond in schieten. Ook explosies zijn levensecht en bezorgen een ferme dreun in je oren zonder dat ze overdreven aanwezig zijn. De fans zullen zich wederom kunnen vermaken met deze game en krijgen daarbij nog extra gratis content voor hun kiezen. Eén van deze onderdelen is de Battle Royale-modus die nu nog niet aanwezig is. Deze last-man-standing-modus is bijzonder populair en wordt steeds vaker gebruikt in verschillende games, waaronder ook bij concurrent Call of Duty: Black Ops 4 in de modus Blackout. We zullen hier nog even op moeten wachten, maar DICE kennende zal hier ook veel energie in gestoken zijn.

Battlefield V is voor deze review gespeeld op PlayStation 4. De game is verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc.