Screencheat: Unplugged

Screencheat: Unplugged is zeer vermakelijk voor een uurtje of twee met vrienden. Helaas moet je een hoop spelen, wil je alles vrijspelen, waardoor het echte spelplezier pas op de lange termijn plaatsvindt. Gelukkig blijft het spel interessant om af en toe weer op te pakken.

Met de Screencheat: Unplugged-launchtrailer van deze week kregen we al een voorproefje van de knotsgekke game. Het concept achter het spel is uniek en daar gaan we in deze review naar kijken. Screencheat: Unplugged is een opgepoetste versie van Screencheat, dat eerder uitgebracht is voor PlayStation 4. Xbox One en pc. De Unplugged-versie is uniek voor de Nintendo Switch.

Screencheat: Unplugged

Het principe waarop Screencheat: Unplugged gebaseerd is, is het afkijken met splitscreen bij oude multiplayer-shooters. Bij games zoals GoldenEye kon je afkijken op elkaars scherm om te weten waar de ander zich bevond zodat je een voordeel zou hebben. In Screencheat is dit echter je enige mogelijkheid om de ander te raken; iedereen is namelijk onzichtbaar en je zult dus moeten afkijken om te weten waar iemand zich bevindt.

Om je daarbij te helpen, zijn de levels opgedeeld in vier kleurrijke vakken met patronen, zodat je snel herkent waar jij bent en waar anderen zijn. Ook heb je verschillende wapens tot je beschikking, die elk een andere aanpak nodig hebben. Zo heb je een klassieke revolver of musket, maar ook een tijdbom om achter te laten, een kandelaar en zelfs een stokpaard waar je een korte afstand mee rent. Deze idiote wapens zorgen voor variatie in hoe je elkaar aanvalt. Helaas moet je deze wel eerst vrijspelen door een flink aantal potjes te doen, dus het duurt even voordat je optimaal van deze gekkigheid kunt genieten.

Screencheat: Unplugged

Vergeleken met het eerder uitgebrachte Screencheat, is het zeker een upgrade. De kleuren zijn scherper en duidelijker, zodat het vinden van elkaar iets makkelijker is gemaakt. Het spel heeft meer sfeer en voelt meer afgewerkt, zodoende biedt het meer speelplezier dan zijn voorganger. Naast de grafische poetsbeurt, is er verder vrij weinig toegevoegd. De poppen die neervallen zodra je kapotgemaakt bent zijn iets anders, er zijn meer teksten die verschijnen als je iemand uitschakelt en andere kleinere veranderingen. Er zijn soms wat haperingen, maar gelukkig is dat alleen wanneer er een nieuw level wordt geladen.

Uiteindelijk is Screencheat: Unplugged een leuke multiplayer-game voor met vrienden op de bank dat een uniek concept van de spellen van vroeger benut. Helaas moet je een redelijk aantal rondes hebben gespeeld om levels, wapens en instellingen vrij te spelen. Zo heb je natuurlijk wel een reden om de game vaker te doen, maar voelt het hierdoor, zeker in de eerste uurtjes, erg beperkt. Uiteindelijk zul je deze unlocks wel krijgen, wellicht na een lange tijd, aangezien je dit spel niet langer dan een uurtje met vrienden doet per keer. Gelukkig is Screencheat: Unplugged wel leuk genoeg om elke keer weer op te pakken.

Screencheat: Unplugged is voor deze review gespeeld op een Nintendo Switch.