Ride 3

Hoewel Ride 3 de finesse en afwerking van recente Forza-games mist, brengt het voor motorliefhebbers die ervaring wel dichterbij dan ooit.

Dat de ontwikkelaars bij Milestone echte motorliefhebbers zijn, is moeilijk te ontkennen. Met Ride 3 zijn ze alweer toe aan hun vierde spel dit jaar met deze tweewielers in de hoofdrol. Deze laatste game is misschien ook wel het meest ambitieus met een verzameling van 230 motoren. De vergelijking met Forza en Gran Turismo dient zich dan ook al vrij snel aan. Is het Milestone gelukt om een gelijkwaardige motorgame neer te zetten, of blijken de ambities iets te hoog gegrepen?

Zoals gezegd, bevat Ride 3 een flink aantal motoren uit verschillende disciplines. Zo vinden we Ducati’s, BMW’s, Kawasaki’s en nog veel meer klassiekers die dateren uit 1989 tot aan 2018. Een waar feest dus voor de motorliefhebber, zeker omdat er van elke motor ook achtergrondinformatie is te vinden. De liefde voor motorfietsen spat dan ook van de game af.

Ride 3

De hoofdmoot van het spel is de carrièremodus, waarin je langzaam maar zeker opklimt naar steeds snellere motoren en disciplines. De manier waarop dit werkt, doet ook erg denken aan de Forza-spellen, alleen weet Turn 10 dat wel iets aantrekkelijker te presenteren. De tijdschriftpresentatie van Ride 3 is leuk gevonden en spreekt zeker in het begin wel aan, maar de droge voortgang in de carrière is iets dat al snel gaat vervelen. Er wordt wel afgewisseld tussen verschillende typen races, maar ook deze heb je al snel gezien en zijn weinig verrassend.

De gameplay hangt tegen een simulatie aan, iets dat zeker in het begin de nodige problemen geeft. Bij de introductie van het spel word je meteen op een van de snelste motoren geplaatst en de kans is vrij klein dat je dit zonder kleerscheuren overleeft. De leercurve is zeker wanneer je net begint namelijk erg hoog. De eerste races zul je regelmatig van je motor gelanceerd worden en je afvragen waar je aan begonnen bent. Wanneer je echter het gevoel een beetje te pakken krijgt (de time trial-modus is daarvoor perfect), blijkt het racen toch best leuk en uitdagend te zijn. Wat we wel een beetje misten tijdens het spelen, is het gevoel van snelheid dat op een motor natuurlijk vele malen hoger ligt dan bij een auto.

Ride 3

Grafisch gezien is Ride 3 een middenmoter. De motoren zien er aardig uit, maar de banen zijn over het algemeen erg saai ontworpen met lelijke vierkante gebouwen rondom het circuit en weinig enthousiaste toeschouwers. Dat maakt het geheel wat teleurstellend en zorgt er ook voor dat de fotomodus niet erg bijzondere resultaten geeft. Een spel dat het moet hebben van het verzamelen van motoren, zou juist fraaie omgevingen moeten bieden om de racemonsters mooi op de foto te kunnen zetten.

Sowieso voelt de afwerking van de game een beetje slordig. Zo lijkt de soundtrack maar uit twee of drie nummers te bestaan en krijgen we tijdens een race al 300 meter voordat we over de finish gaan te lezen dat de race voorbij is. En zo zitten er nog wel een aantal dingen in het spel die ervoor zorgen dat het toch niet helemaal af voelt, al ondervind je daar tijdens het spelen verder geen hinder van.

Ben je fan van motorfietsen en altijd jaloers geweest op de mogelijkheden die games als Forza te bieden hadden, dan ben je bij Ride 3 aan het goede adres. Hoewel het spel de finesse en afwerking van eerdergenoemde game mist, brengt het je wel dichterbij die ervaring dan ooit eerder mogelijk was.

Wij speelden Ride 3 op de PlayStation 4. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox One en pc.