V-Rally 4 Switch-versie

V-Rally 4 voor de Nintendo Switch is een zeer toffe racegame wanneer je het grafische aspect buiten beschouwing laat.

V-Rally 4 is het vierde deel in de bekende V-Rally-reeks. Het laatste deel verscheen in 2002 en dus was het hoognodig tijd om de reeks nieuw leven in te blazen. Eerder dit jaar verscheen er al een versie voor de PlayStation 4, Xbox One en pc, maar sinds deze maand is het ook mogelijk om het spel te spelen op de Nintendo Switch. Aangezien wij ons flink vermaakt hebben met de uitvoering voor de PlayStation 4, leek het ons ook leuk om te kijken of het net zo tof is op de handheld-console van Nintendo. Aangezien de Nintendo Switch-versie wat betreft content gelijk is aan die van de PlayStation 4, richt deze review zich wat minder op de inhoud.

V-Rally 4 voor Nintendo Switch, V-Rally 4, V-Rally 4 voor Xbox One of PS4

V-Rally 4 heeft verschillende modi die allemaal samenkomen in de uitgebreide carrièremodus. Buggy, Rallycross, Hillclimb, Extreme-Khana en ouderwets Rally zijn de verschillende disciplines die je kunt spelen. Je begint zoals in de meeste racegames onderaan de ladder en door middel van het afsluiten van contracten en het winnen van races, probeer je steeds hogerop te komen. Het spel neemt je behoorlijk aan de hand en vertelt je zeker in het begin precies wat je moet doen. Hierdoor kun jij je volledig richten op het racen en dat is ook wel nodig, want V-Rally 4 is absoluut geen arcaderacer. Zelfs wanneer je het niveau van de tegenstander op het laagste niveau hebt gezet, kun je je niet al te veel fouten permitteren. Het is een kwestie van het leren kennen van de baan en je auto, en binnen de kortste keren heb je de eerste winst te pakken. Voor elke race kun je het niveau instellen, dus het blijft ten alle tijden zeer uitdagend. De hoeveelheid aan content is ook zeker niet mis en is goed voor de nodige uurtjes raceplezier.

De versie voor de PlayStation 4, Xbox One en pc was al geen grafisch hoogstandje, maar deze uitgave maakt het nog een stukje bonter. Het lijkt soms of we zo’n vijftien jaar terug de tijd ingaan en we kijken naar een spel voor de Xbox of PlayStation 2. Nu is dit vooral van toepassing wanneer de race zich afspeelt in het donker of wanneer er meerdere voertuigen tegelijk in beeld zijn (Rallycross). Maar ook op de momenten dat de zon vol schijnt, is het niet veel beter dan games uit de beginperiode van de Xbox 360 en PlayStation 3. Gelukkig is het vooral iets wat in het begin opvalt, maar eigenlijk nooit echt een negatief effect heeft. Het is hoogstwaarschijnlijk gedaan om de laadtijden te beperken en ervoor te zorgen dat de framerate optimaal blijft.

Kylotonn Racing

Toch is V-Rally 4 voor de Nintendo Switch een spel dat je maar moeilijk weg kunt leggen. Het grafische gedeelte kan heel erg belangrijk zijn, maar als je een intense rally-game speelt waarbij je 100% geconcentreerd moet zijn, let je bijna niet op de omgeving. Het is in dat geval veel belangrijker dat het allemaal soepel loopt en dat je niet te lang hoeft te wachten tussen de verschillende races. En dat heeft het team van Kylotonn goed voor elkaar met de Switch-versie. Ook de besturing is precies wat je mag verwachten van een racer die meer richting een simulator gaat, zelfs met de JoyCons is het goed te doen en kun je jouw auto perfect over de smalle wegen loodsen.

V-Rally 4 is zonder enige twijfel de beste rally-game die er voor de Nintendo Switch te krijgen is. Het is dan ook de enige rally-game die beschikbaar is voor de handheld-console van Nintendo. Maar zelfs als dat niet zo was, was het nog lastig geweest om het plezier van V-Rally 4 te evenaren. Je moet je wel vasthouden aan het principe van gameplay boven graphics, want grafisch gezien gaan ze flink terug in de tijd. Het heeft er wel voor gezorgd dat het spel acceptabele laadtijden heeft en gewoon lekker vlot loopt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Gear.Club Unlimited 2, waar men gekozen heeft voor het visuele gedeelte. Ben je op zoek naar een toffe racegame voor je Nintendo Switch, dan is deze titel een serieuze optie.