Gear.Club Unlimited 2

Het lijkt erop dat Gear.Club Unlimited 2 een iets te ambitieus project was voor de hardware van de Nintendo Switch. Grafisch gezien is het niet onaardig, maar de lange laadtijden nemen een deel van het plezier weg. Wat betreft content zit het wel goed met de uitgebreide carrièremodus en multiplayer, maar voor hetzelfde geld zijn er betere racegames te koop. Maar wel op andere platformen dan de Switch.

Eind vorig jaar verscheen de Switch-versie van Gear.Club Unlimited. Oorspronkelijk was het spel bedoeld als mobiele game en dat was ook wel te merken. Nu, ongeveer een jaar later, komen Eden Games en Microïds met een vervolg op deze game, Gear.Club Unlimited 2. Deze keer hebben ze het spel exclusief ontwikkeld voor de Nintendo Switch. De enige restrictie was de beperkte hardware van de Nintendo Switch. Zijn de mannen en vrouwen van Eden Games erin geslaagd om, ondanks deze beperking, van deze sequel een succes te maken?

Gear.Club Unlimited 2

De Nintendo Switch is een geweldige console voor veel verschillende genres, maar als het aankomt op racegames dan zijn de keuzes wat beperkt. Natuurlijk kun je aan de gang met Gear.Club Unlimited, Trailblazers of Mario Kart 8 Deluxe, maar het aanbod is niet te vergelijken met toppers als Forza Motorsport 7, Forza Horizon 4 of Gran Turismo Sport. Eden Games en Microïds willen daar met Gear.Club Unlimited 2 enigszins verandering in brengen en zien het spel dan ook als een soort Forza voor de Nintendo Switch. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, dat is het absoluut niet.

Gear.Club Unlimited 2 biedt twee verschillende modi: de carrièremodus en multiplayer (wat qua gameplay niet veel anders is). Eigenlijk komt dat neer op alleen spelen of met vrienden. De carrièremodus neemt je mee langs alle wegen die tezamen zo’n 3000 kilometer lang zijn. Je begint zoals in de meeste racegames in een langzamere auto en voltooid daarmee je eerste races en toernooien. Hiermee verdien je geld en dat kun je weer besteden aan upgrades voor je auto of werkplaats en nieuwe voertuigen. De werkplaats vormt een belangrijk onderdeel van de gameplay van Gear.Club Unlimited 2. Hoe hoger het level van de verschillende delen van je werkplaats, hoe beter de onderdelen worden die je kunt installeren. Het is dus noodzakelijk dat je het geld niet alleen maar uitgeeft aan nieuwe auto’s. Je kunt je voertuig voorzien van nieuwe banden, remmen, kleuren en al de andere basisonderdelen die je nodig hebt voor een goed functionerende auto. Het feit dat je werkplaats redelijk centraal staat, is een leuk iets. Je zult er echt de nodige aandacht aan moeten geven, omdat je anders simpelweg niet zover komt. Bij andere racegames is de mogelijkheid wel aanwezig, maar vormt het geen belangrijk onderdeel. Het maakt Gear.Club Unlimited 2 anders dan bijvoorbeeld een Forza Horizon, waar je het geld vaak besteedt aan een nieuwe auto in plaats van upgrades.

Racegames draaien natuurlijk vooral om de besturing en hoe deze aanvoelt. Dit spel is geen arcade-racer, maar zeer beslist ook geen simulator. Als je dan toch een kant zou moeten kiezen, gaat het meer richting arcade. Dat is eigenlijk maar goed ook, want de JoyCon’s van de Switch zijn niet de meest accurate methode om een auto te besturen. Ga je het spel in dit geval vergelijken met Forza Horizon 4, dan komt het in de grote lijnen wel redelijk overeen, aangezien Horizon ook niet echt simulatie te noemen is. De besturing is over het algemeen vrij aangenaam en de auto doet vaak wat je wilt. In het begin kan het wat lastig zijn, maar de hulplijnen helpen je bij het remmen en accelereren. Overigens komt het wel met enige regelmaat voor dat de lijn rood is (remmen) terwijl je makkelijk nog wat gas kunt blijven geven. Mocht je wat meer uitdaging zoeken dan kun je er ook voor kiezen om de hulplijnen uit te zetten. Hierdoor is het geschikt voor nieuwkomers en gamers die wat meer ervaring hebben met het genre.

Gear.Club Unlimited 2

Helaas kampt Gear.Club Unlimited 2 met een groot probleem, namelijk de hardware van de Nintendo Switch. Het spel stelt vaker je geduld op de proef dan je rijvaardigheid. De wachttijden voor de start en na het voltooien van een race zijn belachelijk lang. De Nintendo Switch is ideaal voor gebruik in de bus of trein en juist op die momenten moet je even snel een potje kunnen spelen. Wanneer je de helft van de tijd bezig bent met wachten, is dat simpelweg niet te doen. Natuurlijk is dit deels de schuld van de handheld-console van Nintendo, maar Eden Games had beter moeten weten.
Grafisch gezien is er verder weinig aan te merken op deze game. Natuurlijk is het geen Forza Horizon 4 op de Xbox One X, maar het niveau is acceptabel genoeg voor de Nintendo Switch. Misschien hadden de ontwikkelaars er beter voor kunnen kiezen om de kwaliteit wat minder te maken om zo de laadtijden te beperken.

Gear.Club Unlimited 2 is zeker geen onaardige game, maar maakt de belofte van Forza Horizon voor de Nintendo Switch niet waar. Het biedt genoeg content in de vorm van een carrièremodus en multiplayer, helaas ben je ook ongekend veel tijd kwijt aan laadschermen. Grafisch gezien is het zeker niet onaardig en de besturing is niet al te moeilijk om onder de knie te krijgen. Het lijkt er vooral op dat de mannen en vrouwen van Eden Games iets te ambitieus zijn geweest en de hardware van de Nintendo Switch hebben overschat. Laten we hopen dat ze vooral veel leren van het resultaat en zorgen dat ze de volgende keer een juiste balans vinden tussen speelbaarheid en graphics.

Gear.Club Unlimited 2 is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is enkel voor dit platform beschikbaar.