Sex Education
Martijn Ruijter
Martijn Ruijter

Sex Education heeft alle ingrediënten om een cliché te zijn, maar is dat absoluut niet. De serie biedt diepgang en humor, snijdt zware onderwerpen aan en is zo nu en dan zelfs leerzaam. Zeker een aanrader als je van tienerdrama en seks houdt, maar ook voor de niet-liefhebbers valt er genoeg te genieten. Kijken dus!

Seks, seks en nog eens een heleboel seks. Het hoofd van een tiener raakt niet uitgefantaseerd over coïtus, zoals geslachtsgemeenschap met een mooi woord heet. Tegelijkertijd is er in je tienerjaren niets zo ongemakkelijk als met je ouders praten over seks. Sex Education combineert op humoristische en toch diepgaande wijze deze beide dingen. In  de serie volgen we namelijk de zestienjarige Otis (Asa Butterfield, Hugo), een ielige, niet heel populaire jongen wiens moeder sekstherapeut is. Wat die situatie nog ongemakkelijker maakt, is dat Otis’ moeder, Jean (Gillian Anderson, The X-Files), er zelf een nogal volgepland seksleven op nahoudt en ze dolgraag met Otis wilt praten over zijn ervaringen. Otis daarentegen is op het gebied van seks zo onervaren als een mens kan zijn; zelfs zichzelf bevredigen gaat hem te ver.

Sex Education Foto: Netflix

Dit alles weerhoudt Otis er niet van om op zijn middelbare school stiekem aan de slag te gaan als sekstherapeut. Het leven met zijn moeder werpt daarin zijn vruchten af, want Otis blijkt, ondanks zijn gebrek aan ervaring, anderen goed te kunnen helpen op het gebied van seks. Dit herkent de aantrekkelijke, maar op liefdesvlak onbereikbare, Maeve (Emma Mackey) en samen starten ze hun handeltje. Deze samenwerking zet echter druk op de vriendschap tussen Otis en de met zijn geaardheid strugglende Eric (Ncuti Gatwa), wat zorgt voor interessante, mooie en grappige scènes.

Sex Education heeft alle ingrediënten om een cliché te zijn. Toch is de serie dat allesbehalve. Er worden grenzen overschreden, moeilijke onderwerpen komen aan bod en de acteurs spelen hun rol met verve. Er is één ding dat zowel positief als negatief gevonden kan worden. Dit seizoen bestaat uit acht afleveringen, maar aan het einde heb je niet het idee dat er ook maar iets echt is afgesloten. De serie leent zich voor vijftien of twintig afleveringen per seizoen. Het positieve daaraan is dat het heel lekker wegkijkt. De negatieve kant is dat de verhaallijn dus niet zó sterk is dat alles in acht afleveringen gestopt kan worden en dat je vol spanning het nieuwe seizoen afwacht. Je krijgt meer het idee dat je midden in het seizoen zit en dat bepaalde cliffhangers in de hypothetische aflevering van volgende week een vervolg krijgen.

Sex Education Foto: Netflix

Bovenstaande is wel echt het enige dat we op de serie aan te merken hebben. Als je van high school-series vol drama en humor houdt dan is dit een aanrader. Maar zelfs voor niet-liefhebbers van dat genre is de serie leuk en soms leerzaam. Of je nu tiener, twintiger of dertiger bent, of zelf al kinderen op de wereld hebt gezet, Sex Education levert een goede balans tussen diepgang, zware en lichte onderwerpen, drama en humor. En dat is knap als je bedenkt dat het gebruikte recept al redelijk uitgemolken is, om maar in vulgaire termen te blijven. Een tweede seizoen zit er in ieder geval aan te komen, want dit is inmiddels bevestigd door Netflix. Wij zitter er in ieder geval alvast klaar voor!