JackQuest: The Tale of The Sword

JackQuest: The Tale of The Sword is best een leuk spel in de kern, maar wordt geteisterd door een storende besturing en een vals gevoel van ontdekking. Hierdoor wordt helaas het speelplezier overschaduwt door de frustraties.

Het verhaal van JackQuest: The Tale of The Sword is erg traditioneel. Jouw liefje wordt ontvoerd door een magisch wezen en je moet op avontuur om haar terug te halen. Onderweg ontdek je een zwaard dat bezeten lijkt te zijn met de ziel van een krijger. Samen gaan jullie op ontdekking om zowel de dame als de verloren ziel te redden. Laten we kijken of het spel meer te bieden heeft dan dit ondiepe verhaal.

JackQuest

Kort na de introductie, krijg je uitleg over de besturing. Je kunt tegen muren omhoog springen, je hebt een speciale aanval waarmee je ook kort beschermd bent en verder moet je het uitzoeken. De levels zijn vrij lineair, met uitzondering van een aantal zijwegen. Deze zijn snel over het hoofd te zien en zijn regelmatig pittig, maar bieden vaak wel een goede beloning. Zo moet je goed op ontdekkingsreis gaan en kom je er achter dat er soms verborgen wegen zijn waardoor je nieuwe vaardigheden ontdekt.

Op onderzoek gaan is erg leuk, maar helaas is de besturing erg zweverig waardoor je regelmatig onbedoeld aan je einde komt. Dit is een bekend fenomeen bij lastige spellen, maar bij JackQuest voelt dit zelden aan als een oprechte fout van de speler en te vaak veroorzaakt door de onnauwkeurigheid van de besturing. Mocht je doodgaan, dan doet JackQuest er dankzij de laadtijden een redelijke tijd over voor je het weer opnieuw kan proberen. Zodoende kan een moeilijk stuk snel als irritant worden ervaren, of wellicht laat je zo een speciaal voorwerp liggen, puur door de frustratie.

JackQuest

Naast dat de besturing roet in het eten gooit, is het ontdekken van de wereld wat onhandig uitgewerkt. Soms is een zijstraat zo moeilijk, dat je wellicht besluit om het over te slaan. Echter zitten hier vaak essentiële voorwerpen, waardoor je alsnog terug moet gaan om het te halen. Zo word je gedwongen om alles te ontdekken, zelfs als je dat niet wilt, of geen behoefte hebt aan lastige gameplay.

JackQuest: The Tale of The Sword is best een leuk spel met een leuke tekenstijl, maar doordat de besturing erg onnauwkeurig is voor een platform-spel en het gevoel van ontdekking compleet geforceerd is, voelt het spelen van enkele levels niet direct als een leuke ervaring. Lastige onderdelen verwacht je bij spellen als Super Meat Boy of andere platformers, maar voor JackQuest is het compleet ongepast.

Voor deze review is JackQuest: The Tale of The Sword gespeeld op de Nintendo Switch. De game is ook te spelen op PlayStation 4, Xbox One en pc.