Life is Strange 2 – Episode 2

De tweede aflevering gaat dieper in op de relatie tussen de beide broers en dat doet de serie goed. Het is knap hoe de dames en heren van Dontnod de juiste emotionele tonen wederom weten te raken.

In de eerste aflevering van Life is Strange 2 maakten we kennis met Sean en Daniel Diaz. Beide broers sloegen op de vlucht na een noodlottig ongeval, waarbij hun vader en een politieagent om het leven kwamen. Daarnaast bleek Daniel over telekinetische krachten te beschikken, waarmee hij op afstand objecten kan bewegen.

Aan het begin van Life is Strange 2 – Episode 2, die de naam “Rules” draagt, hebben Sean en Daniel een onbewoonde vakantiewoning in het bos gevonden waar ze hun dagen doorbrengen. Intussen zijn ze ook bezig met het trainen van Daniels krachten. Wanneer hij echter steeds steviger begint te hoesten, zullen ze toch echt weer de bewoonde wereld op moeten zoeken om weer op krachten te komen.

Life is Strange 2 – Episode 2

Waar de gebeurtenissen in de eerste aflevering zich in snel tempo aflossen, neemt deze tweede flink gas terug. Het draait vooral om de ontwikkeling van de relatie tussen beide broers. Sean moet noodgedwongen de vaderrol op zich nemen en moet daardoor regelmatig belangrijke keuzes voor Daniel maken. Deze draaien vooral om het gebruik van zijn speciale krachten of het verbergen ervan. Ook moeten er een aantal morele keuzes worden gemaakt. Wat daarnaast erg leuk is, is dat Daniel een nieuwe vriend vindt die spelers van The Awesome Adventures of Captain Spirit zeer bekend voor zal komen. Het is dan ook erg aan te raden die game te spelen, voordat je aan deze episode begint. De achtergrond die je daardoor krijgt, geeft daadwerkelijk een mooie extra lading aan de gebeurtenissen.

Qua gameplay is dit misschien wel de minst interessante aflevering die we tot nu toe van Life is Strange hebben mogen meemaken. Het bestaat uit niets meer dan af en toe wat dingen zoeken, die ook nog eens op erg voor de hand liggende plekken liggen. Het voelt alsof het er allemaal maar is bijgestopt, zodat het toch nog een game genoemd mag worden.

Wat wel wederom opvalt, zijn de enorm sfeervolle graphics en soundtrack. De dames en heren van Dontnod beheersen dit als geen ander en de prachtige besneeuwde plaatjes in de bossen van Oregon zijn een lust voor het oog. Ondersteund door goed gekozen liedjes, kan menig Netflix-serie nog een puntje zuigen aan de cinematografie van Life is Strange 2.

Deze tweede aflevering draait vooral om de relatie tussen de twee broers en dat doet het op een hartverwarmende manier. Je bent oprecht blij wanneer beide broers een veilige plek vinden waar ze eindelijk weer wat warmte en liefde voelen. Door de keuzes die je moet maken, kruip je ook zelf in de rol van opvoeder van de jonge Daniel. Dat het gameplaytechnisch wat teleurstellend is, nemen we dan ook maar voor lief. Wij kunnen niet wachten om te zien hoe het verder gaat met de gebroeders Diaz.