Preview: The Division 2

Patrick van Meijl, 19 februari 2019
Profiel
De beta van The Division 2 belooft veel goeds. Er is een stuk meer te doen en de gameplay die we kenden uit het vorig deel is flink uitgebreid. De nieuwe loot, settlements en vaardigheden zijn erg leuk uitgewerkt. Wel kunnen de graphics en hoe lang het duurt om vijanden neer te schieten nog wel wat beter.

Het wordt steeds normaler dat voordat een (semi-)online game uitkomt, we al aan de slag kunnen met een beta. Dat is ook het geval voor The Division 2. In het weekend van 9 februari, en de paar dagen daarvoor, konden we aan de slag met een klein stukje ervan. Het betrof twee grote missies, een paar zijmissies, een multiplayer-modus, een Dark Zone en na de eerste dag ook wat endgame-content. Wij hebben de beta ook uitgebreid gespeeld en vertellen je graag onze bevindingen.

Het begin van de beta bestond uit een korte tutorial waarin je de basis leert. Je legt wat vijanden om en zorgt dat je zo snel mogelijk bij je base of operations komt. Dit is het Witte Huis waardoor het meteen duidelijk is dat het zich afspeelt in Washington D.C., de hoofdstad van Amerika. Deze setting maakt net iets minder indruk dan het grauwe, besneeuwde New York van het eerste deel, maar het is nog steeds interessant. Wel viel ons op dat de graphics niet heel veel verbeterd leken. Het zag er vooral anders uit doordat alles kleurrijker en meer uitgesproken was, maar qua mooiheid bijna niet te onderscheiden van zijn voorganger.

Wat wel een flinke update heeft gehad in The Division 2, is de gameplay. Tijdens de tutorial is het nog veelal schieten en niet veel meer, maar daarna worden de veranderingen zichtbaar. Er zitten een hoop nieuwe skills in die een nieuwe manier van progressie hebben. Je kunt twee skills tegelijk gebruiken en ze zijn per soort al gevarieerd, laat staan de upgrades. Hiermee verfijn je de vaardigheden en maak je ze echt uniek. Zo kun je een drone hebben die mensen levenspunten teruggeeft, maar ook een die granaten op je vijanden laat vallen. Verder lijkt het erop dat het lootsysteem flink is uitgebreid. Er zijn meer soorten van ieder stuk uitrusting en meer wapens dan in het vorige deel. Qua loot lijkt het de uitgebreidste looter-shooter ooit te worden.

Naast de gameplay zijn ook de verschillende modi veranderd en uitgebreid. Qua singleplayer en co-op heb je verhaalmissies en zijmissies. Daarnaast zijn er settlements toegevoegd. Dit zijn vestigingen waar overlevenden die zich niet aan wilden sluiten bij een van de vijandelijke facties hun onderkomen zoeken. Bij deze settlements kun je ook missies aannemen en door deze te voltooien ontgrendel je bonussen om toe te passen bij je eigen base of operations. Een zeer leuke toevoeging wat ons betreft. De multiplayer-aspecten zijn ook vrij leuk. De Dark Zone die we konden spelen was leuk en tactisch ingericht. Wel wordt iedereens uitrusting daar gelijkgesteld, waardoor je bijvoorbeeld geen voordeel hebt als je supergoede wapens hebt. Aan de ene kant een goed idee, maar het motiveert niet echt betere loot te zoeken als je voornamelijk de Dark Zones in wil gaan.

De endgame van The Division 2-beta bestond uit één missie, maar liet wel een goede indruk achter. Zodra je het hoogste level hebt bereikt, komt er een hele nieuwe vijandelijke factie bij waarbij je weer een heel andere tactiek nodig hebt om ze te verslaan. Hierdoor krijgt het gehele spel een nieuwe draai en hopelijk blijft dit zo zodat je lang van de endgame kunt genieten.

Een paar kleine minpuntjes waren dat vijanden soms erg irritant zijn, ondanks dat hun intelligentie wat betreft schuilen en positionering wel heel goed is. Sommige vijanden pleegden stomweg zelfmoord en zodra je met twee of drie vrienden speelt, duurt het onwijs lang voordat je een simpele vijand dood hebt. Tevens waren de servers niet heel stabiel en hadden we flink wat last van lag en graphics die pas na enige tijd begonnen met laden.

Bovenstaande irritaties mochten de algemene pret niet drukken en wij hebben ons prima vermaakt met de beta van The Division 2. De lag- en server-problemen zijn nog makkelijk op te lossen voor de release en verder lijkt het spel tip-top in orde. Wel zouden we graag zien dat het met een groepje wat minder lang duurt om een vijand neer te schieten, want dat was onze grootste irritatie. Tevens zouden de graphics nog wat aandacht kunnen gebruiken, maar het is waarschijnlijk te laat om daar nog echt iets aan te doen.