Tangledeep
Arran Winmai
Arran Winmai

Tangledeep is een fantastische game met interessante gameplay en een intrigerende wereld. Het is ook een uitstekende match voor de Nintendo Switch. Toch krijgt men niet de neiging het spel uit te spelen met alle personages.

De roguelike Tangledeep is nu uit op de Switch. De game is reeds een jaar te spelen op pc, maar voor Nintendo Switch is dit nog maar een paar weken zo. Hoog tijd dus voor een review.

Tangledeep speelt zich af in een magische wereld waarin dappere avonturiers het mysterieuze en eeuwig veranderende labyrint Tangledeep betreden om een nieuwe wereld te ontdekken. Tangledeep zit vol schatten, maar ook gevaren. Vele helden betraden het labyrint om nooit terug te keren. Of zij het einde gevonden hebben of zijn gesneuveld, weet niemand.

Het verhaal van Tangledeep is niet heel diep of intrigerend. Het gaat simpelweg over het ontdekken van het labyrint en de wereld die daar voorbij ligt. Dit neemt echter niet weg dat Impact Gameworks een prachtige wereld heeft neergezet. Verkennen is een genot en spelers voelen zich echt avonturiers als ze steeds dieper het labyrint ingaan. Daarbij komt de prachtige muziek die de wereld nog magischer aan doet voelen, en de 16-bit vormgeving die er leuk uitziet en ook een nostalgisch gevoel geeft aan de meer ervaren gamers.

Tangledeep

Tangledeep is een roguelike dungeon crawler. In dungeon crawlers zoals Moonlighter zijn de levels willekeurig gegenereerd. In roguelike-games betekent doodgaan dat spelers weer opnieuw moeten beginnen. Dat laatste is in Tangledeep niet helemaal het geval. Spelers mogen namelijk een moeilijkheidsgraad kiezen. Hoewel de makers aanraden het spel te spelen met ‘permadeath’, kan men er ook voor kiezen slechts wat geld te verliezen nadat ze geveld zijn. Dit als een optie toevoegen, is uitstekend voor spelers die wat meer op hun gemak de wereld willen verkennen.

De gameplay is turn-based, maar niet een manier die men verwacht. De gevechten zijn niet om de beurt zoals men het kent van bijvoorbeeld Pokémon. Ze zijn ook niet grid-based zoals bijvoorbeeld in The Banner Saga. In plaats daarvan lijkt het systeem meer verwant te zijn aan Crypt of the Necrodancer of Superhot. Alles beweegt tegelijkertijd en alles staat tegelijkertijd stil. Dat wil zeggen, spelers kunnen gewoon op een normaal tempo door de wereld lopen en als er geen gevaren zijn, is dit hartstikke prettig. Maar als ze even na willen denken over hun volgende stap, hoeven ze het spel niet te pauzeren. Als ze niets doen, staat de rest van de wereld namelijk ook stil.

Dit geeft ze de kans na te denken in een game die verder aanvoelt als een actievolle dungeon crawler met een hoog tempo. Op deze manier is het ook leuk om te spelen voor twee verschillende soorten gamers: mensen die elke stap voorzichtig uit willen denken en speedrunners die een game zo snel mogelijk uit willen spelen.

Tangledeep

Er zitten ook rpg-elementen in de game. Men kan uit verschillende personages kiezen, die elk een eigen speelstijl hebben. Bovendien verdienen spelers door quests te halen en door monsters te verslaan xp en jp (job points), waar ze vervolgens sterker van worden en waarmee ze nieuwe vaardigheden aan kunnen schaffen. Zo kan men elk personage naar hun eigen smaak aanpassen. Daarnaast kunnen ze wapens en uitrustingsstukken vinden of kopen. Ook is het mogelijk wilde monsters te vangen en als metgezel te gebruiken. Dit alles maakt Tangledeep een intrigerende game en het is leuk de verschillende personages uit te proberen.

Toch verveelt de game na een paar pogingen. Met twee, drie of zelfs vier personages de game uitspelen is leuk, maar het eerder genoemde gebrek aan diepgang in de wereld zorgt er toch voor dat spelers de game dan even willen laten liggen. Daar is natuurlijk niets mis mee, en na een weekje spelen is het mogelijk weer net zo leuk om een nieuw personage uit te proberen, maar het zorgt er toch voor dat men het spel even links laat liggen.

Tangledeep

Tangledeep is zowel intrigerend als nostalgisch. Door de 16-bit vormgeving en de muziek voelt de wereld magisch aan en doet het ervaren spelers denken aan een oudere game-era. Tegelijkertijd geeft de interessante vorm van turn-based-gevechten spelers de mogelijkheid de game op twee manieren te spelen. Ook de rpg-elementen zijn intrigerend en het is leuk verschillende personages te proberen. Toch mist de wereld iets van diepgang. Dit zorgt ervoor dat het spel na een tijdje helaas wat verveelt.

Speel Tangledeep nu op Nintendo Switch en pc. Voor deze review werd gespeeld op de Switch.