Attack of the Earthlings

Attack of the Earthlings is best grappig en heeft een leuk verhaal. In de kern is het een prima game, maar helaas wordt de kwaliteit gehinderd door langzame animaties en stokkende besturing, zeker voor een console. Ook duurt het even voor het spel echt interessant begint te worden. Als je eenmaal langs deze problemen heen kijkt, is het alsnog een middelmatige game.

Het idee achter Attack of the Earthlings is iets unieks, want in plaats van de aliens te bevechten met soldaten, zul je de mensheid juist moeten aanvallen met buitenaardse troepen. In deze strategiegame moeten jouw troepen het opnemen tegen de andere partij. De mensheid en de kwaadaardige organisatie die hen aanstuurt, zijn onaangekondigd jouw planeet opgekomen en besluiten deze te koloniseren. Helaas voor hen was de planeet al bewoont; namelijk door jou en jouw leger aan wezens.

In de tutorial krijg je uitleg over het gebruik van de verschillende troepen en vaardigheden, net als de manieren waarop mensen en hun soldaten zich bewegen. Vervolgens probeer je je omhoog te werken om het complete indringende ruimtevaartuig van de mensheid te vernietigen. Daarbij kom je verschillende variaties van soldaten tegen die ieder unieke vaardigheden hebben om jou te dwarsbomen. Gelukkig beschik jij ook over de nodige trucs om hen tactisch aan te vallen.

Elke ronde kun je jouw personage, de zogeheten oermoeder, bewegen. Elk vakje dat je verder beweegt, kost je actiepunten. Wil je bepaalde vaardigheden gebruiken, kosten deze ook een aantal actiepunten. Zodoende moet je keer op keer afwegen wat de meest tactische manier is om het level te behalen. Je kunt ook nieuwe soldaten maken. Dit kost biomassa, dat je kunt verkrijgen door mensen op te eten. Je overige troepen kunnen sneuvelen, maar als jij sterft, heb je verloren. Daardoor is het uitermate belangrijk dat je jezelf in veiligheid brengt, terwijl je je leger het vuile werk laat opknappen. Natuurlijk kun je zelf ook genoeg schade aanrichten, maar door veel soldaten te maken, kun je sneller mensen uitschakelen. Nadat je eenmaal een degelijk leger hebt, voelt het leuk om een level door te walsen. Waar je je eerst kwetsbaar voelde, voel je je nu oppermachtig. Nog steeds vraagt het level enige planning van je, maar het voelt toch goed om sterker te worden.

De vaardigheden die jou en jouw wezens kunnen helpen, variëren van een groepsaanval, waarbij iedereen paraat staat om op hetzelfde moment aan te vallen, tot het opeten van lijken. Dit is noodzakelijk omdat veel acties geluid maken, waardoor andere mensen op onderzoek uit kunnen gaan. Dit zorgt ervoor dat je in elk level ook nog voorzichtig te werk moet gaan, om zo onopvallend mogelijk te handelen. Door de toevoeging van geluid en bewakers die bepaalde richtingen op kijken of gelokt kunnen worden, stijgt de spanning tijdens een level soms best hoog, omdat je van te voren zult moeten plannen. Helaas voelt dit af en toe wat geforceerd aan, want door agressief te spelen, zul je vaker verliezen doordat je locatie snel wordt weggegeven.

Het idee achter de game is goed bedacht, het verhaal is grappig en de levels zijn goed opgebouwd. Helaas merk je al direct in de tutorial dat de animaties van zowel mensen als aliens erg traag gebeuren. Zodoende zul je soms onnodig lang moeten wachten voordat een actie is volbracht. Ook zijn de interface en het menu duidelijk gebouwd voor pc, want het gebruiken van bepaalde acties of selecteren van bepaalde zaken gaat niet altijd even soepel op de console. Een bijkomend probleem is dat de camera slechts in één van de vier richtingen kan staan. Hierdoor kun je moeilijk achter bepaalde muren kijken en moet je soms gokken wat daar gebeurt.

Attack of the Earthlings

Daarbij duurt het een aantal levels voordat het spel echt op gang komt. Voor die tijd heb je weinig variatie in de keuzes van aanvallen. Handig om in te komen bij het spel, maar na het zoveelste level ben je wel klaar voor vernieuwing. Zeker omdat je de eerste paar levels nog geen nieuwe troepen of vaardigheden krijgt, neemt het spel je erg lang aan het handje mee.

Attack of the Earthlings heeft best een leuk concept, maar weet dit matig uit te werken. Er zijn genoeg missies om te blijven spelen en de moeilijkheid groeit goed mee. Het strategische element komt wat later pas echt op gang en de animaties zijn tergend traag. Dat neemt niet weg dat het in de kern wel werkt. Mocht je de keus hebben om het op pc te spelen, raden we dat eerder aan, vanwege de houterige besturing voor consoles. Zo niet, dan is Attack of the Earthlings nog best een vermakelijke game voor tussendoor, als je langs alle problematiek kunt kijken.

Voor deze review is Attack of the Earthlings gespeeld op een PlayStation 4. Het spel is ook verkrijgbaar voor Xbox One en pc.