PlayerUnknown’s Battlegrounds (PS4-versie)

PlayerUnknown's Battlegrounds is een prima game op pc, maar op de Xbox One was het een gedrocht. Datzelfde geldt helaas ook voor de PlayStation 4-versie. Grafisch is het een gruwel en het spel is overduidelijk gebouwd voor de pc, waardoor er bepaalde zaken niet soepel verlopen op de console. Met vrienden spelen is het leuk om te doen, maar daar houdt het mee op. Zeker nu er meer battle-royale-spellen op de markt zijn, wordt het pijnlijk duidelijk dat PUBG karakterloos aanvoelt en eigenlijk al gepasseerd is.

Na de release van PlayerUnknown’s Battlegrounds op de Xbox One, was het onduidelijk of het spel zou verschijnen op de console van Sony. Na enkele geruchten kwam er toch de aankondiging van de game. Is PlayerUnknown’s Battlegrounds nog steeds interessant om te spelen op de PlayStation 4, zeker nu er meerdere battle-royale-games het podium bestijgen, zoals Apex Legends? Je leest het in onze review.

PlayerUnknown's Battlegrounds

Toen de Xbox One-versie verscheen, werd duidelijk dat deze versie werd geteisterd door een hoop problematiek en bugs. Gebouwen die te laat inladen, voorwerpen die verdwijnen en andere irritaties. Volgens de ontwikkelaar was dit te wijten aan de Early Access-staat van het spel, maar na de 1.0-release is er weinig veranderd aan deze problemen. Met de PS4-versie van PlayerUnknown’s Battlegrounds zou een hoop verholpen moeten zijn, zeker gezien de tijd tussen de releases. Ondanks dat er een hoop problematiek is verholpen, blijkt toch dat er nog genoeg andere problemen zitten in het spel.

De game zelf is best vermakelijk. Je springt alleen, in duo’s of met z’n vieren uit een vliegtuig, landt ergens en probeert goede uitrusting te vinden en probeert als laatste over te blijven. Samenwerking is daarbij belangrijk en tactisch bedenken hoe je een vijandig team aanpakt is essentieel. Welke spullen neem je mee en ga je agressief of juist defensief te werk? Als je dan de overwinning behaalt, is dat een euforisch moment. Een typisch battle royale-spel en misschien wel de trendsetter van deze generatie. Maar omdat het de eerste is, betekent dat helaas niet dat het ook de beste is.

De game doet het best goed op de pc en heeft sindsdien ook de stap gemaakt naar consoles. Dat is ook te merken aan de console-versies van het spel, want de menu’s zijn gebouwd voor de pc en zijn niet soepel te besturen met de controllers. Ook kunnen de analoge stick voor het lopen slechts in acht richtingen gebruikt worden, wat overeenkomt met de WSAD-knoppen op de pc, waardoor dit direct houterig aanvoelt. Dat niet alleen, maar PUBG staat bekend om immens veel vermogen van de computer te gebruiken en bij de consoles is dat niet anders. De PlayStation 4 begint bijna op te stijgen terwijl we in een simpel veldje met wat hooibalen staan en er verder weinig gebeurd. Daarnaast zijn er genoeg haperende momenten als er wel wat gebeurt in de wereld. Daardoor lijken schoten niet aan te komen of rijd je dwars door vijanden heen, maar lijkt de game dat niet te hebben meegekregen. In een game als PlayerUnknown’s Battlegrounds is timing extreem belangrijk en daardoor zijn dit enorme irritaties tijdens het spelen.

PlayerUnknown's Battlegrounds toekomst

Naast al deze problematiek, is het spel inmiddels ook volgestopt met een seizoenspas en verschillende lootboxes waar je voor moet betalen om spullen vrij te spelen. Soms een noodzakelijk kwaad om gratis spellen draaiende te houden, maar gezien de richtprijs van dertig euro, voelt het allemaal aan als geldklopperij. Zeker gezien de staat van het spel zeer slecht is. Het is absoluut speelbaar, maar veel plezier valt er op dit moment niet te beleven. Zelfs de mobiele versie van het spel, ontwikkeld door een andere studio, lijkt het beter te doen dan de console-versies van PUBG. Het is overduidelijk dat de console-versies alleen bestaan vanwege de populariteit van het spel op de pc, maar door de slechte aanpak en uitstel voor release, was het nooit levensvatbaar.

Helaas wordt snel pijnlijk duidelijk dat PlayerUnknown’s Battlegrounds al is overschaduwd door een aantal andere games. In de tussentijd zijn bijvoorbeeld Call of Duty: Black Ops 4 met de Blackout-speelmodus en Apex Legends uitgekomen, waardoor PUBG duidelijk verouderd aanvoelt. Het straalt geen karakter uit en zit nog vol allerlei bugs en andere problemen. Het jaar uitstellen voor de PlayStation 4 leek misschien een strategische zet, maar heeft uiteindelijk PUBG de nek omgedraaid. Speel dit alleen als al je vrienden het doen, dan kan het nog leuk zijn. Anders zijn er genoeg andere en leukere battle-royale-games te doen.

Voor deze review is PlayerUnknown’s Battlegrounds gespeeld op de PlayStation 4. Het spel is al langere tijd beschikbaar voor Xbox One en pc.