Captain Toad: Treasure Tracker-DLC

Met de nieuwe Captain Toad: Treasure Tracker-DLC kun je weer een uurtje vooruit met de game. Extreem veel nieuws biedt de content niet, naast vijf nieuwe levels en een aantal nieuwe uitdagingen in bestaande levels. Het verlengt de speelduur wel iets, maar voelt toch eerder aan als een gratis update. Toch is zes euro niet bijster veel voor extra content, dus zien we dat door de vingers. Nintendo had beter een aantal meer puzzels kunnen maken, om er een volwaardige DLC van te maken met een hoger prijskaartje.

Nintendo vertelde ons laatst dat er Captain Toad: Treasure Tracker-DLC onderweg was naar de Switch. Nu is deze extra content uit en kijken we naar de DLC en of dit het spel weer interessant maakt. Zoals je in onze review kunt lezen, is Captain Toad: Treasure Tracker een leuk spel om te spelen, maar was het een gemiste kans om nieuwe content toe te voegen aan een al bestaande game.

Captain Toad: Treasure Tracker

In deze content zit slechts vijf levels en achttien uitdagingen. De update waardoor je met twee spelers het volledige avontuur kunt doen, is al eerder verschenen en niet onderdeel van deze DLC. In de nieuwe puzzels kun je gebieden ontdekken die gebaseerd zijn op eerdere avonturen van Mario, bijvoorbeeld een piratenschip, een ruïne en een snoepwereld. Verder hebben achttien bestaande levels een nieuwe uitdaging gekregen, waarbij je kronen moet verzamelen. Hierbij krijg je slechts een beperkte hoeveelheid tijd tussen elke kroon om deze te verzamelen, anders moet je opnieuw beginnen. Dit zorgt ervoor dat enige kennis van de eerdere levels vereist is.

Nu zijn de nieuwe gebieden best leuk en het kronen verzamelen biedt een flinke uitdaging, maar helaas is er ook niks meer dan dat. Sterker nog, omdat de DLC best een tijdje na release is verschenen, zijn de uitdagingen extra pittig, omdat bij de gemiddelde persoon het alweer even geleden is dat de levels ontdekt zijn. Daardoor werkt het al snel frusterend om keer op keer net niet de kroon te kunnen pakken, om opnieuw te moeten beginnen. Daarbij verschijnen en verdwijnen de drie diamanten ook per kroon, dus je moet tactisch en snel het level door. Af en toe zul je deze diamanten ook compleet missen vanwege de chaos.

Captain Toad: Treasure Tracker

Al met al weet de Captain Toad: Treasure Tracker-DLC niet bijster veel te boeien. Het voelt aan alsof dit eerder bij de gratis update had kunnen zitten als bonus, maar gelukkig is de prijs van zes euro nog te overzien. De nieuwe levels zijn wel leuk, maar er zijn er slechts vijf van. De extra uitdagingen zijn moeilijk, maar laat je werelden zien die je al kende. Nintendo had beter meer energie kunnen stoppen in het maken van andere werelden en meer nieuwe puzzels om er vervolgens een hoger prijskaartje aan te hangen. Op die manier was het volwaardige DLC geweest, maar nu voelt het als een hoopje overgebleven levels en ideeën die op deze manier toch geld opleveren.

Voor deze review is de Captain Toad: Treasure Tracker-DLC gespeeld op de Nintendo Switch. Het basisspel is ook verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS.