Doorgaan naar artikel
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Blade And Sorcery is momenteel vrij simpel qua gameplay, maar het vechten zelf is erg vermakelijk. Doordat je creatief kunt zijn met het uitschakelen van vijanden, nodigt de game uit om op zoek te gaan naar leuke manieren om je tegenstanders om zeep te helpen. Wel heeft de game nog genoeg content en variatie nodig, wil het leuk blijven op de lange termijn. Toch biedt de Early Access de kracht achter het spel al aan en het is dus een leuk voorproefje.

De game Blade And Sorcery is gemaakt door een enkele ontwikkelaar en is momenteel in Early Access. Het kan gezien worden als de realistische versie van GORN, uit onze lijst met top VR-games uit 2017. In de game ga je de middeleeuwen in en moet je vijanden verslaan. Dat kan met wapens zoals een zwaard of pijl-en-boog, maar ook met magie. Omdat het spel nog in ontwikkeling is, begrijpen wij dat er nog een aantal zaken de nodige aandacht zal kunnen krijgen, maar omdat de game wel beschikbaar is, gaan we kijken hoe de ervaring tot zover bevalt.

Bij het opstarten krijg je een minimale uitleg over de besturing. Na wat klungelen begrepen we pas hoe het werkte om wapens te pakken, van houding te wisselen en te springen. Vervolgens lopen we in onze hut rond, oefenen we wat met wapens en kiezen we een level om het gevecht aan te gaan. Het spel geeft duidelijk aan welke vijanden je in elk gebied tegen kunt komen, zodat je een uitdaging kunt kiezen die je zelf prettig vindt. Elk level heeft een bepaalde uitstraling dat past bij het type vechters. Zo kom je in donkere grotten ongure bandieten tegen terwijl je bij de markt eerder verzorgde huurlingen kan verwachten. In elk level kies je een moeilijkheid waarbij steeds meer vijanden jou zullen aanvallen.

Het vechten is waar de game momenteel volledig om draait; je hebt namelijk verschillende middeleeuwse voorwerpen zoals een knots, zwaard, schild, bijl, dolk en meer. Daarbij kun je ook pijl-en-boog pakken voor langere afstanden of zelfs gebruikmaken van magie. Tijdens onze potjes hadden we alleen beschikking over een elektrische schok, maar er komen vast nog meer spreuken aan. Het selecteren van de magie hebben we wel per ongeluk ontdekt. Het staat verstopt in het menu bij de besturing, maar dat wordt nergens verkondigd. Daarnaast beschik je ook over telekinesis, waarbij je wapens met je gedachten kan oppakken. Deze kun je vervolgens naar je toe trekken om te gebruiken of juist richting vijanden te slingeren. Ideaal om tegenstanders het moeilijker te maken om bij je in de buurt te komen.

Blade And Sorcery (VR)

Het voelt erg prettig om de uitrusting te gebruiken. Je moet aanvallen blokkeren en vervolgens kun je de opening gebruiken om terug te slaan. Steekwapens blijven hangen in de tegenstanders, wat realistisch lijkt. Zo kun je een bijl gooien die vast blijft zitten in het been van een vijand, daar naartoe lopen, je bijl uit het been trekken, en verder vechten. Ook kun je vijanden vastpakken, waardoor het dirigeren van jouw mes in iemands nek vrij soepel gaat. Na een paar potjes begint dit natuurlijk aan te voelen en verandert het slagveld in een balletdans waarbij jij aanvallen ontwijkt terwijl je jouw zwaarden vakkundig in het lichaam van de tegenstander probeert te krijgen. Dit wordt zeker makkelijker gemaakt dankzij de slow-motion-knop, die ervoor zorgt dat je enkele seconden de tijd vertraagt, zodat je de omstanders nog rustiger een dolk in hun oog kan prikken.

Blade And Sorcery is, in deze huidige staat, een simpele game waarbij de gevechten tof zijn om uit te voeren. De kunstmatige intelligentie van de tegenstanders zijn wat primitief: ze lopen naar je toe en proberen je te raken, maar dat verbetert hopelijk naarmate het spel meer ontwikkeld wordt. Gelukkig zorgt dat soms voor hilariteit, want vijanden kunnen ook elkaar per ongeluk uitschakelen als ze te wild zwaaien. Daarnaast ziet het spel er nog wat knullig uit, maar het feit dat dit door een enkele persoon wordt ontwikkeld, zorgt ervoor dat dit voor lief genomen wordt. Wij zijn erg benieuwd wat de toekomstige updates ons zullen bieden en hoe het spel evolueert richting release.

Voor deze review is Blade And Sorcery gespeeld op pc met een HTC Vive. Het spel is ook beschikbaar voor Oculus Rift en Windows Mixed Reality.