Warparty
Arran Winmai
Arran Winmai

Warparty is een leuke RTS en de facties zijn verschillend en leuk. Ook is de setting gaaf. Helaas is het verhaal oninteressant en zijn er technische mankementen die het speelplezier flink kunnen verstoren.

Hou je van oorlogvoeren op strategische wijze? Zie jij het wel zitten om op dinosaurussen te jagen en ze te berijden? Dan is Warparty misschien wel wat voor jou! Heeft dit jouw nieuwsgierigheid gewekt? Lees dan gauw verder.

Warparty (of War Party) is een realtime strategy-game (RTS). Dat houdt in dat spelers een leger aanvoeren en gevechten niet beurtelings verlopen. Dit maakt het een strategisch spel waarbij het zaak is troepen op sleutelplekken te plaatsen en de vijand goed in de gaten te houden. Maar Warparty onderscheidt zich van andere games van het genre op een paar manieren. Ten eerste is het speelbaar op alle mainstream platformen, wat betekent dat het bijna de enige RTS op de Switch is. Hierdoor kan het op het grote scherm gespeeld worden, maar ook in de trein of op vakantie. Een uitstekende manier om het oude genre dat veel mensen nog wel kennen van Age of Empires en Command & Conquer kennen weer nieuw leven in te blazen.

Bovendien draait het spel om dinosaurussen. Warparty speelt zich af in een alternatieve, prehistorische wereld waarin een oude beschaving in staat was dinosaurussen te maken en te bevelen door technologie. Hoewel die beschaving verdwenen is, kan de technologie her en der nog steeds gevonden worden. Zodoende zijn er krijgers die rijden op stegosaurussen en zij aan zij met een T-rex vechten. Het verhaal wordt eigenlijk aardig links gelaten, zelfs in de campagne, maar de dino’s zijn hartstikke tof: ze zien er gaaf en imposant uit.

Warparty

Qua gameplay zal Warparty veel ervaren gamers erg bekend aanvoelen. Men begint met een enkele krijger, een basiskamp en een arbeider. Die arbeider wordt rap aan het werk gezet en al gauw staan daar aardig wat gebouwen en een klein legertje. Wel zijn er altaren op de map waar ‘kracht’ verzameld kan worden. Zolang er een eenheid op het altaar staat, krijgt de speler constant een kracht binnen die hij vervolgens kan gebruiken om speciale aanvallen te gebruiken. Hierdoor wordt verspreiden over de hele map aangemoedigd en er zal menig schermutseling plaatsvinden om controle te krijgen of te behouden over een altaar. De speciale aanvallen zijn handig en thematisch. Zo is het mogelijk een komeet in te laten slaan in de vijandige troepen.

Ook zijn er drie facties of stammen, die elk anders aanvoelen. De ‘wildlanders’ zijn krijgers die houden van vechten. De ‘necromancers,’ daarentegen, laten het vechten liever over aan hun leger van ondoden. Tenslotte zijn er de ‘Vithara,’ die één zijn met de natuur en wilde dino’s kunnen temmen. In de campagne van het spel krijgen spelers de kans elk van de stammen uit te proberen. Hoewel het verhaal niet erg bijzonder is, is dit wel een uitstekende plek om een idee te krijgen van wat elke factie kan.

Helaas zijn er wat mankementen die het speelplezier in Warparty flink kunnen verstoren of verpesten. Ten eerste zijn er het rare menu en de HUD. Het menu is raar ingedeeld. Zo staat de campagne niet bovenaan, zoals men zou verwachten, maar onderaan. Hierdoor kan een speler gemakkelijk op het verkeerde been gezet worden en denken dat er geen campagne is. Ook staat de optie om multiplayer te spelen in het menu, maar is dat niet daadwerkelijk te spelen. De HUD neemt een groot gedeelte van het scherm in. Dat is niet fijn in een spel waarin spelers steeds van al hun eenheden op de hoogte moeten blijven.

Ook is de tutorial onhandig. Als spelers een idee hebben wat ze voor de komende stap moeten doen, of een beetje vooruit lopen, is het mogelijk een taak uit te voeren voor de tutorial dat van de spelers vraagt. In dat geval wordt de actie niet geregistreerd en moet het nog een keer uitgevoerd worden. Hierdoor kan het spel zelfs helemaal in de soep geraken en kan het gebeuren dat de tutorial opnieuw opgestart moet worden.

Tenslotte zijn er de onhandige controls. Het selecteren van eenheden is onhandig en is het lastig om een enkele soldaat in een groep aan te wijzen. Dit is vooral relevant voor de altaren, aangezien er maar één krijger hoeft te blijven om de kracht te blijven vergaren.

Warparty

Warparty is een aardige poging om spelers te herinneren aan de nostalgische glorietijden van het oude RTS-genre. De dino’s zijn gaaf en imposant en het is leuk om ermee aan de slag te gaan. Helaas zijn er wat technische mankementen en wat rare keuzes in de menu’s en HUD die het speelplezier een beetje in de kiem smoren.

Speel Warparty nu op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch of pc. Voor deze review werd gespeeld op de Switch.