Hoe succesvol is Hearthstone: Rise of Shadows een maand later?

Rutger Engel, 16 mei 2019
Profiel

Het is inmiddels iets meer dan een maand geleden dat Hearthstone: Rise of Shadows verscheen. Met deze uitbreiding kwamen niet alleen een boel nieuwe kaarten, maar ook verdwenen drie oude uitbreidingen uit het standaardformaat van de game. Het was voor de doorgewinterde fans van Hearthstone belangrijk dat het spel flink zou gaan veranderen. Is dat met het verdwijnen van Journey to Un’goroKnights of the Frozen Throne en Kobolds & Catacombs in combinatie met de nieuwe kaarten van Rise of Shadows gelukt? We nemen een kijkje.

Laten we bij de grootste verandering beginnen: de Death Knights, speciale Hero-kaarten die de krachten van je held aanpasten, zijn verdwenen. Dit is voor de meeste serieuze spelers een zeer positief iets, aangezien ze ongelooflijk sterk waren en iets te veel potjes een kwestie waren van ‘wie krijgt als eerste zijn Death Knight?’. Helaas heeft dit voor velen ook één heel groot negatief aspect meegebracht: nu hebben nog een paar klassen sterke Hero-kaarten van recentere uitbreidingen en de rest helemaal niet, waardoor een kaart zoals Dr. Boom, Mad Genius de vrije loop heeft gekregen om alleenheerser te worden. Daarnaast is voor veel mensen de agressieve versie van de Rogue-klasse veel te snel en te sterk, waardoor de balans van de game momenteel ver te zoeken is.

Echter brengt de uitbreiding Rise of Shadows ook veel positieve dingen met zich mee. Zo is er momenteel veel meer creativiteit aanwezig in het proces van het creëren van decks en zien we een aantal gave concepten. Denk bijvoorbeeld aan Conjurer Mage of Nomi Priest, interessante ideeën die combinaties gebruiken waar niemand van te voren aan had gedacht.

Hierdoor voelt, ondanks de onbalans van de competitieve kant van het spel, Hearthstone enorm fris aan. Dat is precies waar iedereen flink aan toe was. Het is momenteel vooral aan Blizzard om de meest prominente kaarten tijdig aan te passen, iets waar Blizzard bekend om staat om dat juist níét te doen. Hearthstone heeft dankzij zijn eigen koppigheid en zijn eigen wens om niet te veranderen enorm veel spelers verloren aan games zoals Magic: The Gathering Arena en Dota Auto Chess, maar het is niet te laat om een groot deel hiervan ook weer terug te winnen als de game regelmatig aangepast blijft worden.

Een goed voorbeeld van de frisse wind die Rise of Shadows met zich meebrengt is de finale van de Hearthstone Championship Tour, eigenlijk het WK, van een paar weken terug. Het is waarschijnlijk de meest spannende en ook vermakelijke finale gebleken sinds het ontstaan van Hearthstone vijf jaar geleden. Meer bewijs heb je niet nodig dat de competitieve kant van het spel momenteel erg leuk is.

Tenslotte komt er nog een Adventure Mode bij Rise of Shadows, maar die zal pas over een weekje verschijnen. Omdat deze weer zoals van oudsher gekocht moeten worden met de in-game valuta of echt geld, verwachten we een hoge kwaliteit voor deze singleplayer-modus. Laten we het hopen.

Al met al heeft Rise of Shadows dus zowel hele positieve als wat negatieve dingen met zich meegebracht, waardoor de toekomst van Hearthstone in de handen van Blizzard zelf ligt.