Technosphere Reload

De grote levels van Technosphere Reload zien er prachtig uit, maar de camerabesturing is zo onhandig, dat het de game bijna ondragelijk maakt. Tel daarbij dat andere zaken ook niet soepel verlopen en frustreren en dan hou je een tof concept over, maar met een tekortkomende uitwerking. Het lijkt alsof de game een flinke poetsbeurt nodig heeft voor het plezierig zou zijn.

Rondrollen hoeft niet kinderlijk te zijn zoals in Pikuniku. In Technosphere Reload moet je namelijk in het hart van een asteroïde puzzels oplossen met een reusachtige bol om de mensheid redden. Wij gaan kijken of dit geschikt is om een ondergang te voorkomen of dat er wellicht betere oplossingen zouden zijn.

Technosphere Reload

Zodra je de game start, word je meteen in het diepe gegooid. Tien minuten tikken af, je moet rollen richting een lift en vervolgens begint je eerste puzzel. Direct ervaar je hoe het spel werkt en op deze manier probeert de game jou te leren wat voor onderdelen er kunnen zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld zuigers die je van het pad af kunnen duwen, er zijn poortjes waardoor je niet meer kan springen of remmen en poortjes waardoor je dit wel weer kan. Af en toe staan er informatieborden waardoor je korte instructie krijgt over deze nieuwe onderdelen.

Levels duren gemiddeld tussen de vijf en tien minuten, als je niet de zijpaden gaat ontdekken. De gebieden waar je doorheen rolt zijn immens groot en zien er geweldig uit, met dynamische lichteffecten van de bol die je bestuurt. Het voelt echt alsof je door een mijncomplex aan het rollen bent, waarbij je mechanische onderdelen moet ontwijken terwijl je machines aan het activeren bent om zo de mensheid te redden. Tenminste, van de dreigende vernietiging van de aarde krijg je vrij weinig mee, aangezien je slechts enorme rotsachtige- en machinale gebieden ziet.

Voor een dergelijke puzzelgame is de camera best belangrijk, maar helaas slaat Technosphere Reload hier alle planken mis. Zo kan het beeld alleen in een van vier richtingen worden gezet, maar bij bepaalde gebieden wil je juist de camera schuin zetten. Het spel staat dat absoluut niet toe, net als welke richting je draait met de stick of knoppen. Zo kun je bepaalde onderdelen niet altijd even goed bekijken of staan er objecten in je zicht, waardoor je mogelijk van het pad afvalt, een sprong verkeerd inschat, of andere fout maakt. Dit was nog frustrerender bij delen van het level waarbij je snel moet reageren zodra je van een bewegend platform afkomt.

Omdat je slechts vijf levens krijgt per level, zul je onderdelen regelmatig opnieuw moeten doen. Het feit dat de levels enorm groot zijn, helpt dan niet mee, aangezien je niet regelmatig checkpoints tegenkomt. Daarbij voelt de game erg onafgemaakt. Als je bijvoorbeeld het menu opent in een level, en afsluiten selecteert, is het spel direct volledig afgesloten. Geen hoofdmenu, geen vraag of je wilt stoppen, niks. Ook duren filmpjes van een bewegende lift of paaltjes die weggaan onnodig lang. Al met al zijn er beslissingen gemaakt tijdens het ontwikkelen van de game, waar wij flinke vraagtekens bij zetten.

Helaas lijkt het alsof Technosphere Reload nog in de afrondende fase zit. Grafisch ziet het er futuristisch uit en de levels zijn mooi groot, al voelen bepaalde onderdelen enigszins eentonig, mankeren een hoop zaken en een aantal onderdelen lijken incompleet. Zodoende geeft het ons een gevoel alsof de ontwikkelaars nog heel wat puntjes op de i zouden moeten zetten. Daardoor is de game op dit moment niet echt de moeite waard, vooral dankzij de beperkte camera-mogelijkheden, aangezien deze meer frustreren dan behulpzaam zijn.

Voor deze review is Technosphere Reload gespeeld op de pc. Het spel is alleen op dit platform verkrijgbaar.