Team Sonic Racing

Team Sonic Racing is een prima titel geworden en het racen in teamverband blijkt een leuke draai aan het geheel te geven. Maar uiteindelijk legt de game het wel duidelijk af tegen zijn grote concurrent met de rode pet.

Op het gebied van kartgames is er eigenlijk al jarenlang een alleenheerser in de vorm van de Mario Kart-reeks. Ondanks de ogenschijnlijk simpele opzet is het de concurrentie nog niet echt gelukt om een vergelijkbaar succes te behalen met een soortgelijke game. Een van de beste pogingen is misschien wel Sonic & All Stars Racing Transformed van Sumo Digital, waarin de beroemde blauwe egel van Sega het opneemt tegen verschillende bekende personages. Van diezelfde makers komt nu Team Sonic Racing, een nieuwe kartgame, maar dan met de twist dat het niet meer om het individu gaat, maar om het team waar je in racet. Is het de dames en heren van Sumo Digital gelukt om een spel neer te zetten die de kwaliteit van de Mario Kart-games benadert?

Zoals gezegd draait Team Sonic Racing om het racen in teamverband, wat inhoudt dat je voor het uiteindelijke resultaat niet alleen afhankelijk bent van het eindigen op de eerste plaats. De posities waarop je teamgenoten eindigen, zijn minstens zo belangrijk. Om deze te helpen, heb je verschillende mogelijkheden; zo is het mogelijk om power-ups met elkaar uit te wisselen of om in de slipstream van een teamgenoot een boost op te bouwen. Dit zorgt toch wel voor verrassend leuke gameplay en een tactisch element tijdens het racen. Doe je bijvoorbeeld afstand van je eigen boost om je teamgenoot een stukje verder te helpen, of bewaar je hem toch maar voor de zekerheid voor het geval je zelf ingehaald wordt? Wat overigens jammer is, vooral in de singleplayer op de normale moeilijkheidsgraad, is dat je mede-racers zelden buiten de top 3 finishen en het daardoor eigenlijk nog vooral draait om je eigen prestatie. Daarnaast is het vrij zuur, wanneer je door toedoen van je A.I.-teamgenoten de winst misloopt.

De gameplay zelf is zoals verwacht sterk vergelijkbaar met het vorige Sonic & All Stars Racing Transformed, maar ook Mario Kart. Dat is overigens geen probleem, want beide games laten zich uitstekend besturen en dat geldt ook voor Team Sonic Racing. Als toevoeging daarop bestaat je team meestal uit drie verschillende typen, namelijk: techniek, snelheid en kracht. Dit zorgt voor kleine maar wel duidelijke nuanceverschillen tijdens het rijden, wat de variatie ten goede komt. Wel vinden we dat vooral de power-ups maar weinig spannend zijn en dat zorgt er zeker in de multiplayer voor dat de potjes flink wat minder vermaak bieden dan bijvoorbeeld Mario Kart.

Team Sonic Racing

Iets dat we nog niet eerder hebben gezien in een kartgame, is een heuse verhaalmodus. In deze modus worden Sonic en zijn vrienden uitgenodigd door de mysterieuze Dodon Pa voor een racecompetitie. Hoewel weinig verrassend, is het best leuk om het verhaal te volgen, mits je deze niet per ongeluk mist. Sumo Digital heeft namelijk de keuze gemaakt om de verhaalstukjes voorafgaand aan een race over te kunnen slaan. Op zich niet zo gek, ware het niet dat het overslaan van het verhaal onder de meest logische knop zit op je controller. Je zult dus echt bewust moeten kiezen om het verhaal te volgen, maar dat is ook niet iets dat we uitgelegd kregen, met als gevolg dat we pas aan het eind van de tweede wereld erachter kwamen dat we op die manier het overkoepelende verhaal konden volgen. Een erg vreemde keuze, waar niet goed over is nagedacht.

Natuurlijk zijn ook de banen erg belangrijk bij een kartgame als Team Sonic Racing en deze zijn in orde. Hoewel iets minder memorabel dan bij de grote concurrent, zitten er zeker een aantal geslaagde tracks tussen. Zo zien we de fameuze loopings terugkomen, maar ook de orca’s die we kennen uit Sonic Adventure. Sonic heeft alleen de pech dat de reeks gewoon niet echt de beschikking heeft over iconische werelden, zoals Mario dat heeft. Het stukje herkenning dat daardoor ontbreekt, zorgt er wel voor dat het allemaal wat minder memorabel wordt en ook de charme van de banen een beetje mist.

Grafisch gezien is Team Sonic Racing een prima titel. Verwacht geen wonderen, maar de omgevingen zijn bijzonder kleurrijk en bevatten genoeg detail om lekker om je heen te kijken tijdens het racen. Ook de soundtrack is lekker Japans en ligt goed in het gehoor.

Team Sonic Racing is een prima kartgame geworden en het teamelement geeft een leuke draai aan het geheel. Helaas is over het geheel gezien het spel niet erg memorabel en zeker geen concurrentie voor Mario Kart. Dat neemt overigens niet weg dat je je zeker wel een tijdje kunt vermaken met Sonic en zijn vrienden.

Wij speelden Team Sonic Racing op de PlayStation 4. Het spel is ook beschikbaar voor de Xbox One, Nintendo Switch en pc.