Lethal League Blaze

Lethal League Blaze is een geweldig nieuw deel in de serie en voegt genoeg dingen toe om het fris te houden. De grafische update, nieuwe technieken, personages, spelmodi en levels, en de toevoeging van een verhaal-modus, zorgen er voor dat je nog vele uren in de game kan stoppen, ook al gaat het nog vele uren duren voor je alles kan vrijspelen.

Toen het vorige deel verscheen, waren we daar erg tevreden over. Vorig jaar kwam het vervolg uit voor de pc, maar deze is nu gelukkig ook verkrijgbaar voor consoles. Lees hier onze review over Lethal League Blaze, het nieuwe deel waarin je honkbal in een kooi speelt en elkaar uit moet schakelen.

Lethal League Blaze

Het vorige deel van Lethal League werd goed ontvangen, omdat het een nieuwe twist was op het populaire genre van arena-brawlers. Denk daarbij aan de Super Smash Bros.-serie, maar dan moet je elkaar zien te raken met de honkbal die rond stuitert in een klein level. Je hebt daarbij een beperkt aantal levens en elk personage heeft een unieke manier van spelen, waardoor het concept makkelijk klinkt, maar het nog best pittig is om er goed in te worden.

Iets wat verschilt met het vorige deel, is dat je nu niet direct af bent als je geraakt wordt door de bal. De bal richt meer schade aan naarmate deze sneller gaat. Geraakt worden door een langzame bal is dus niet heel erg. Daarbij is er ook een nieuwe beweging naast springen, slaan en tikken. Zo kun je de bal nu ook pakken en gooien. Daardoor is er een korte vertraging voordat de bal terug het spel ingaat en hierdoor kun je de tegenstander verwarren. Gelukkig voegt dit toe aan de chaos en paniek terwijl de bal steeds sneller gaat.

Lethal League Blaze

De grafische stijl is ook vernieuwd. Naast simpele 2D-afbeeldingen, wordt er nu gebruikt gemaakt van omgevingen en personages in 3D. De gameplay is nog steeds 2D, maar zo voelt de game wel volledig nieuw aan. Daarbij is het spel ook soepeler en intenser dan tevoren, mede vanwege de visuele effecten die zijn toegevoegd. Ook zijn er tijdens de potjes power-ups te krijgen, als het te lang duurt voor iemand een ronde wint. Met deze power-ups kun je het leven van jouw tegenstanders zuur maken, maar ook vice versa. De bal kan onzichtbaar worden, direct op maximale snelheid vliegen of er komen twee ballen in het spel. Gelukkig duren deze aanpassingen slechts tot er iemand een ronde wint, waardoor je daarna weer normaal verder kunt.

Daarnaast is er nu ook een verhaal-modus, waarbij je met de verschillende personages leert spelen, terwijl je tegelijkertijd leert over de achtergrond van de sport. Ook zijn er meer modi om te ervaren, zodat je meer variatie hebt met de game. Zo kun je volleybal doen of een soort van voetbal, waarbij je de bal in het doel van de ander moet slaan. In de kern is de gameplay nog hetzelfde, maar door de verandering van het doel, biedt Lethal League Blaze zo nog meer variatie aan  en verlengt het de speelduur.

Lethal League Blaze-releasedatum

Het enige nadeel wat we kunnen noemen aan het spel, is dat het enorm lang duurt voor je alles vrijspeelt. Na het doorspelen van de gehele verhaal-modus, konden we bijna een tweede personage vrijspelen. Wil je het derde personage, alle outfits van alle personages, alle levels en alle muziek vrijspelen? Dan mag je nog vele en vele uren in de game stoppen. Zo kost een gemiddelde outfit ongeveer 400 punten. Na een potje te hebben gedaan, krijg je tussen de 50 en 150 punten. Als je bedenkt dat er outfits zijn die 2000 punten kosten en er ruim 12 personages zijn, is dat een beetje absurd.

Voor liefhebbers van het eerste deel, is Lethal League Blaze het nieuwe deel waar je op hebt gewacht. Voor nieuwkomers is het ook interessant, want er is geen drempel om het te leren en je krijgt meteen een vernieuwde versie. De technische toevoegingen ten opzichte van het vorige deel voelen oprecht vernieuwend aan, de grafische update voelt fris en tof en de multiplayer zorgt ervoor dat je nog vele uurtjes in Lethal League Blaze kan stoppen, ondanks de langdurige tocht om alles vrij te spelen.

Voor deze review is Lethal League Blaze gespeeld op een Nintendo Switch. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.