Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2 doet niets spectaculairs, maar het is gewoon een enorm vermakelijk spel. Als je eenmaal aan de slag gaat, is het lastig om te stoppen.

Bij een grootschalige RPG-reeks als Dragon Quest denken weinig mensen misschien aan een spin-off waarbij je grondstoffen moet verzamelen en op Minecraft-achtige wijze grootste gebouwen kan maken. Toch werd dit in 2016 werkelijkheid toen Dragon Quest Builders uitkwam voor de PlayStation 4. Morgen verschijnt het tweede deel, Dragon Quest Builders 2, voor PlayStation 4 en Nintendo Switch. Wij hebben deze speelwereld alvast uitgebreid voor je ontdekt en het nodige in elkaar geknutseld om uit te leggen wat we ervan vinden.

Dragon Quest Builders 2 zal door veel mensen omschreven worden als een Minecraft-kloon, maar niets is minder waar. Je kan in een blokkige wereld materialen verzamelen en hier dingen mee maken, maar daar houdt het wel op. Deze game van Square Enix is er veel meer op gebrand om zijn eigen ding te doen en dat doet het ook goed.

Zo draait Dragon Quest Builders 2 vooral om het voltooien van missies aan de hand van meerdere kleine verhaaltjes. De speler is namelijk aangespoeld op het ‘Isle of Awakening’ en moet daar samen met Lulu en Melroth, ook aangespoeld, zien op een comfortabele manier te overleven. Hiervoor bouw je om te beginnen het meest basale onderdak, maar dan kom je erachter dat ergens op een nabijgelegen eiland een succesvolle boerderij is! Om van ze te leren, gaan Melroth en jij op pad per boot.

Eenmaal daar aangekomen, lijkt niet alles te gaan zoals het zou moeten. Het land is vies en uitgedroogd en daarom moet je vanaf het begin leren hoe je een boerderij op moet bouwen. Velden maken, verzorgen en verschillende zaadjes bouwen, hoort daar allemaal bij. Door missies voor inwoners van het eiland te voltooien, speel je steeds nieuwe dingen vrij, zoals leren hoe je een deur in elkaar zet, een badkamer bouwt of hoe je tomaten groeit.

Dragon Quest Builders 2-screenshots 5

Het klinkt misschien als een boel suffe dingen, maar het zijn deze kleine beloningen voor taken die van Dragon Quest Builders 2 een onwijs vermakelijk avontuur maken. Beetje bij beetje groeit je dorpje uit tot een mooier wordende nederzetting die ook voor zichzelf kan zorgen. Als je een keuken maakt en ingrediënten verzorgt, gaan een paar mensen uit zichzelf koken voor iedereen. Als je op een plein een tafeltje en stoelen neerzet gaan mensen daar elke ochtend samen ontbijten en zo zijn er nog meer van zulk soort dingen.

Zodanig heeft Builders 2 een hele fijne ‘gameplayloop’: je speelt steeds iets nieuws vrij door een taak voor iemand te voltooien en vervolgens gebruik je dat nieuw vrijgespeelde ding weer om iets nieuws te bouwen. Alhoewel er nooit een enorme wauw-factor aan vast hangt, houdt het je continu bezig. Zo kan iets wat een speelsessie van een uurtje had moeten zijn, zomaar zonder dat je het doorhebt je hele dag in beslag nemen.

De lieflijke personages en de rustgevende muziek helpen hier zeker bij. Het verhaal zal je zeker niet op het puntje van je stoel doen zitten, maar het is net genoeg om soms een glimlach op je gezicht te verzorgen of enige vorm van sentimentele waarde te geven aan de personages die je om je heen verzamelt.

Dragon Quest Builders 2-gameplay

Als je eenmaal een verhaal hebt afgerond op een eiland, kan je al je geleerde trucjes en nieuwe metgezellen meenemen naar het hoofdeiland, het Isle of Awakening. Hier kun je vervolgens je creativiteit wat meer op de vrije loop laten. Het is vooral leuk omdat je veel meer doet dan alleen een huisje hier of daar maken: je bouwt echt dorpen en boerderijen. Ook kan je hele woestijn-achtige gebieden samen met je vriend de worm omtoveren in grote grasvelden of zelfs bossen en ook kan je hele rivieren vanuit het niets creëren. Er zit ook nog een vecht-element in het spel, maar dit is zodanig simpel en zo’n klein onderdeel, dat je het daarvoor vooral niet moet kopen of laten.

Dragon Quest Builders 2 kan daarom het best omschreven worden als bezigheidstherapie. Niemand zal over tien jaar dit spel nog onthalen als een van de meest briljante games van deze generatie, maar het is gewoon verdomd vermakelijk. We blijven steeds terugkomen om ons boerderijtje nog even uit te breiden of nog snel een extra quest te voltooien en vervolgens kost het de grootste moeite om de controller weer weg te leggen. Daarom is het maar goed ook dat er zo ongelooflijk veel te doen is. Alleen het eerste extra eilandje kostte ons al zo’n tien uur speeltijd (weliswaar op een rustig tempo) en daarna ben je nog maar net begonnen.

Dragon Quest Builders 2 is zeker geen Minecraft. Als je meer op zoek bent naar een avontuur of een doelgerichte ervaring, dan is het eigenlijk veel beter en uitgebreider. Het is misschien niets spectaculairs, maar wel gewoon erg leuk en dat is zeker wat waard voor een spel.

Dragon Quest Builders 2 is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is ook beschikbaar op de Nintendo Switch.