Doorgaan naar artikel
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Algemeen manager / Public Relations
Profiel

Conclusie

The Legend of Zelda: Link's Awakening biedt de kans voor iedere gamer om een van de beste Zelda-games alsnog te ervaren en doet dit op een leuke en innovatieve manier.

Het was de eerste mobiele game in de Zelda-franchise van Nintendo en het werd ook nog eens zeer goed ontvangen. We hebben het dan natuurlijk over The Legend of Zelda: Link’s Awakening en nu, 26 jaar na de originele release, komt het spel naar de Nintendo Switch. Wij hebben de kans gehad om de game al te proberen en waanden ons weer even in 1993.

Je begint het spel wanneer Link wakker wordt op een strand, aangespoeld na een schipbreuk. En alhoewel hij geen idee heeft waar hij is, helpen de mensen op het eiland hem maar wat graag. Zijn zwaard en schild is hij echter kwijt, dus tijd om direct op zoek te gaan. Zijn schild krijgt hij gelukkig direct van Tarin, een van zijn redders, maar het zwaard is zoek.

The Legend of Zelda: Link's Awakening

De grootste verandering in The Legend of Zelda: Link’s Awakening zit hem erin dat de game grafisch volledig opnieuw gebouwd is. Nintendo durft de laatste tijd geregeld een aparte stijl toe te passen in games, denk bijvoorbeeld aan Kirby’s Epic Yarn en Yoshi’s Wooly World, maar in Link’s Awakening lijk je terechtgekomen in een speelgoedwinkel. Alles om je heen is ontworpen alsof het speelgoed is, maar zal voor de klassieke speler alsnog direct herkenbaar zijn. Zo konden wij zonder moeite nog meteen de eerste dungeon terugvinden.

Wat The Legend of Zelda: Link’s Awakening destijds zo sterk maakte, was dat het spel heel moeilijk was, maar niet onspeelbaar. Dit laatste viel op doordat je als speler nagenoeg geen hulp of hints kreeg over de richting die je op moest, maar echt alles zelf moest ontdekken. Tegenwoordig krijg je in de meeste games bijna constant overal hints. Dit gevoel dat je er alleen voor stond werd versterkt door het feit dat het internet toen nog amper gebruikt werd en dit maakte het nog een stukje moeilijker. Daarnaast durfde het spel af te wijken van het standaardverhaal van de Zelda-games, waar Link tegen Ganondorf vocht. Link’s Awakening kwam met een nieuwe wereld en een nieuwe slechterik.

Ook nieuw in dit deel is dat je zelf dungeons kunt bouwen. Het gaat nog niet zover als Super Mario Maker, want de kamers zijn allemaal vooraf gedefinieerd, maar je hebt wel de keuze om zelf de volgorde van deze kamers te bepalen. Helaas hebben we deze modus niet kunnen proberen.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening voelt klassiek aan in de positieve zin van het woord. Spelers die het ooit gespeeld hebben gaan een nostalgisch avontuur tegemoet, terwijl nieuwere spelers de kans krijgen een klassiek Zelda-avontuur voor het eerst te spelen. En dat ook nog eens onderweg!