Sports Scramble (VR)

Sports Scramble is een leuke verzameling van sporten met een gekke twist. Gelukkig kunnen de puristen deze rariteiten ook uitschakelen. Met multiplayer en uitdagingen ben je nog wel even zoet, ondanks dat de controllers soms niet gevolgd worden.

Gaming begon ooit met een simpel spelletje tafeltennis, maar inmiddels kun je ook zelf sporten in virtual reality, zoals te lezen is in onze ExerVive-artikelen. Een game met de focus op sporten is Sports Scramble, waarin je drie sporten kunt beoefenen met een vreemde twist. Lees hier onze review van het spel.

Sports Scramble

Bij het opstarten, kun je direct aan de slag gaan met de drie sporten die het spel biedt, namelijk tennissen, honkballen of bowlen. Deze kun je doen met het Scramble-concept van het spel. Dat houdt in dat de ballen, het slagwerk en andere attributen kunnen veranderen in onderdelen van andere sporten. Zo kun je tennissen met een honkbalknuppel, bowlen met een basketbal of honkballen met een discus. Ook kunnen er gekke voorwerpen verschijnen zoals een ananas als bowlingbal of vis als tennisracket.

Je kunt deze gekke sporten tegen de computer doen of online tegenstanders zoeken. Voor elke sport is er ook een training- en uitdagingen-modus. Tijdens de training leer je verschillende technieken en het aanbod aan verschillende aanpassingen, zodat je kan wennen aan de gekheid van het spel. Bij de uitdagingen-modus kun je jouw vaardigheden uittesten in allerlei kleine spelletjes waarbij je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Zo moet je een bepaald aantal punten zien te scoren in een korte tijd of een bal door bepaalde ringen gooien. Daarbij kun je trofeeën verdienen waarmee je nieuwe aanpassings-opties voor je personage zult vrijspelen.

Sports Scramble

De sporten zijn grappig om te doen en de rare twist die alle spellen hebben, is best vermakelijk. Na alle trainingen en uitdagingen kun je tegen de computer spelen en dat is prima voor korte potjes, maar de echte uitdaging zit in de online-modus. Daarbij kun je het tegen echte mensen opnemen en dat is het echte werk. Het duurde even voor wij een wedstrijd hadden gevonden, maar het is leuk om te weten dat een andere VR-speler tegenover je staat te klungelen met een slappe vis terwijl jij een pingpongbal naar ze werpt. Het is zo absurd en toch uitdagend dat het leuk blijft te doen.

Het enige nadeel van Sports Scramble is dat bij de Oculus Quest de controllers soms niet volledig gevolgd worden als je deze achter je headset houdt. Aangezien dat soms nodig is voor sporten als honkbal of tennis, kan het soms frustrerend worden. Ook het feit dat het zoeken van een online wedstrijd soms lang kan duren, is jammer.

Sport Scramble is een toffe sportgame met een gekke twist. Het houdt je bezig terwijl je de trainingen en uitdagingen ondergaat en biedt genoeg plezier voor een langere tijd. De online-modus verlengt dat, al duurt het wel even voor je een tegenstander gevonden hebt. Ook worden de controllers niet altijd optimaal gevolgd, wat frustrerend kan zijn. Toch is de gekheid van het spel interessant genoeg om langere tijd te spelen.

Voor deze review is Sports Scramble gespeeld op een Oculus Quest. Het spel is exclusief beschikbaar voor deze VR-headset.