Lynx

Lynx is een simpel, maar erg leuk spel. Juist omdat het zo eenvoudig is, is het uitermate geschikt om met het gezin te doen. Als je heel veel potjes hebt gedaan, wordt het op een gegeven moment wel steeds makkelijker.

Identity Games is een uitgever van bordspelen en kwam eerder al met Who’s the Dude en Escape Room the Game. Deze keer brengen ze een spel dat bedoeld is voor een wat jonger publiek op de markt. Lynx is internationaal het bestverkochte bordspel en is zelfs genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2019 in de categorie 6 & 7 jaar. Wij zochten voor jullie uit of die nominatie terecht is.

Lynx is bedoeld voor kinderen vanaf 6 jaar, maar het spel is zo simpel dat het ook best gespeeld kan worden door kinderen die een of twee jaar jonger zijn. Het spelbord van Lynx bestaat uit verschillende puzzelstukken die allemaal hetzelfde zijn qua vorm en het maakt dus niet uit hoe je het in elkaar zet. Op de ronde puzzel staan 350 verschillende voorwerpen; groente en fruit, kleding, electronica en ga zo maar verder. Diezelfde voorwerpen hebben ook allemaal een eigen kaartje die in een grote bak zitten. Elke speler krijgt drie kaartjes uit die bak, maar voor het begin van de ronde kun je nog niet zien wat erop staat. Wanneer de spelleider start roept, mag iedereen de kaartjes omdraaien en moet je zo snel mogelijk de voorwerpen op je kaartje zien te vinden op het bord. Wanneer je het gevonden hebt, leg je een gekleurd fiche op de plek. Wie het eerst zijn drie kaartjes heeft gevonden, roept snel Lynx en dan stopt de ronde ook. Iedereen mag de kaartjes die hij/zij gevonden heeft ook houden. Daarna begint het weer opnieuw, net zo lang tot iemand 25 kaartjes heeft.

Daarnaast is er nog een tweede variant waarin iedereen opzoek gaat naar hetzelfde voorwerp. Diegene die het voorwerp als eerst heeft gevonden, mag het kaartje dan houden. Dit doe je net zolang tot iemand vijftien kaartjes heeft. Beide varianten zijn niet moeilijk, maar even vermakelijk. In het begin zal iedereen nog flink lang aan het zoeken zijn, maar na een flink aantal ronden begin je voorwerpen te onthouden. Een goed geheugen heeft bij dit spel zo zijn voordelen, maar het is lastig om alle 350 voorwerpen uit je hoofd te leren. Gelukkig kun je het ook nog eens moeilijker maken door de puzzelstukken te wisselen en het bord met enige regelmaat te draaien.

Lynx is vooral heel erg leuk omdat je het met het hele gezin kunt doen. Het is namelijk niet alleen leuk voor kinderen, maar zeker ook voor volwassenen. Het is zelfs goed voor die groep, omdat je je hersenen ook nog de nodige training geeft. Daarnaast is ook de duur van het spel een pluspunt. Niet iedereen heeft zin om bordspelen van langer dan een uur te spelen en met zo’n vijftien minuten ben je ook weer snel klaar. Het enige nadeel van Lynx is dat je de meeste voorwerpen op een gegeven moment wel uit je hoofd kent, zeker die in het midden staan. Hierdoor is het lastig om tegen iemand te spelen die al de nodige speelsessies heeft gehad.

Lynx is een erg leuk familiespel. Het is vrij simpel en daardoor is het voor iedereen goed te doen. Omdat er zoveel verschillende voorwerpen op het bord staan, blijft het vrij lang leuk. Echter wanneer je flink wat potjes achter elkaar doet, zal het steeds makkelijker worden. Gelukkig kun je de puzzelstukken steeds anders neerleggen en kun je het bord blijven draaien om het toch nog lastig te maken.

Lynx is nu onder andere verkrijgbaar bij bol.com voor € 24,99.