Racket Nx (VR)

Racket Nx voelt aan als een ode aan klassieke spellen, maar weet een goede nieuwe ervaring neer te zetten. Door de intense actie en uitbundige bewegingen die je moet maken, ben je tegelijkertijd ook meteen aan het sporten. De moeilijkheid stijgt erg snel en kan misschien afschrikken, maar voelt daarom wel bevredigend als een level toch wordt gehaald. Combineer dat met online multiplayer en je bent nog lang zoet.

Vroeger waren de klassiekers BreakOut en Pong extreem populair als een van de eerste videogames. Tegenwoordig hebben we zoveel games in allerlei smaken, dat we van gekkigheid soms niet meer weten wat we moeten spelen. Zo kunnen we tegenwoordig al sporten in virtual reality. Dit keer komen de klassiekers samen in een zeer actief spel genaamd Racket Nx. Daarbij moet je een bal langs muren slaan om verschillende onderdelen te raken. Lees hier onze review over dit spel.

Tijdens het opstarten, wordt je getrakteerd op een tutorial. Daarbij krijg je uitleg over het spel en wat we precies moeten doen. Je staat in het midden van grote koepel met allerlei tegels om je heen. Sommige van deze tegels gloeien en moet je zien te raken met je bal door deze in de goede richting te slaan. Nu is dat nog best lastig om in virtual reality te doen, maar gelukkig heeft Racket Nx daar een oplossing voor. Als je de bal namelijk heel hard slaat, schuurt deze langs de tegels, waardoor je er meerdere tegelijk kunt raken. Ook kun je de bal naar je toe trekken om opnieuw te slaan als je deze kwijt bent of verkeerd geslagen hebt. Daarnaast kun je power-ups verkrijgen die het makkelijker maken om tegels te raken, zoals een bal waarmee omliggende tegels ook geraakt worden.

Doordat de besturing vrij simpel is, maar erg strak reageert, voelt het alsof je volledige controle hebt over de bal. Als je dan goede ballen slaat, voelt dat enorm bevredigend. Na de eerste paar levels wordt meteen duidelijk dat de game makkelijk is om te leren, maar erg moeilijk om meester te zijn. Tijdens het spelen loopt je energiemeter leeg en je moet bepaalde tegels raken om deze aan te vullen, dus haast is geboden en goede slagen worden dus beloond. Wat Racket Nx redelijk uniek maakt, is het gebruik van virtuele audio, waarbij ze het geluid van het spel zodanig hebben aangepast, dat je altijd zou moeten kunnen horen waar de bal zich bevindt. Voor de Oculus Quest moesten we daarvoor wel een koptelefoon opdoen, maar het lijkt goed te werken.

Er zijn drie modi om in je eentje te doen. Een oneindig-durend spel, waarbij je ballen kunt slaan tot je in-game energie op is, een Zen-modus waarbij je niet af kan gaan en je vaardigheden kunt oefenen of verschillende vooraf-bepaalde puzzels die je moet zien te halen. Daarnaast is er ook nog een multiplayer-modus waarbij je tegen andere spelers over de hele wereld strijdt. Daarbij sla je om de beurt de bal om zo punten voor de tegenstander weg te kapen. Bij de multiplayer kun je competitief tegen willekeurige spelers strijden of een vriendschappelijk potje doen met spelers uit je vriendenlijst. Met dat eerste krijg je ook een score, en daarmee kun je zien hoe je het doet ten opzichte van de rest van de wereld. Erg leuk, maar er spelen waarschijnlijk niet veel mensen wanneer jij dat net wilt doen. Dat is het nadeel van een VR-spel met online-optie, de groep spelers is niet erg groot. Wij werden telkens gematcht met een enorm goede speler waardoor we niet echt de kans hadden de twee-speler-modus te oefenen en constant werden ingemaakt.

Racket NX

Helaas is er ook andere klein minpuntje over Racket Nx te noemen. Zo heb je slechts een enkel racket terwijl de snelheid, chaos en intensiteit van het spel soepeler zou verlopen als je twee rackets zou hebben. Je kunt wel van hand wisselen, maar daarvoor moet je eerst een knop op de andere controller indrukken. Het kan daarom zijn dat je het racket pas in de hand krijgt als de bal er al voorbij is gegaan. Dit is op spannende momenten erg frustrerend. Het is waarschijnlijk een bewuste keuze van de ontwikkelaars, maar voelt toch wat onhandig. Daarbij is het enorm veel oefenen om de bal exact in de richting te slaan wat jij wil. Doordat de controllers niet overal in de ruimte gevolgd worden, kan het zijn dat deze zich niet exact bevinden waar jij ze wilt hebben. In het heetst van de strijd is dat absoluut fataal voor je score, iets wat enorm irriterend werkt.

Uiteindelijk is Racket Nx wel een zeer vermakelijke game, waarbij je als speler het nodige zweet op je voorhoofd krijgt als je weer een bal keihard langs de rand slaat. Doordat het tempo hoog ligt, de gameplay vrij simpel is van aard en de uitdaging steeds hoger wordt, is de game perfect geschikt voor een paar minuten plezier, maar ook langere periodes. Voeg daarbij de online multiplayer toe en je hebt nog een lange tijd te gaan voordat de verveling gaat toeslaan. Hopelijk komt er ooit een update waarbij het volgen van de controllers beter werkt en meer opties worden toegevoegd, dan zou de game vrijwel perfect zijn als klassieker tussen Pong en Breakout.

Racket Nx is gespeeld op een Oculus Quest. Het spel is ook verkrijgbaar voor Oculus Rift, HTC Vive en Windows Mixed Reality-headsets.