Secret Neighbor

Secret Neighbour is een leuke partygame om te doen met vrienden. Verstoppen, sleutels zoeken en de buurman belagen is net zo leuk als de kinderen te grazen nemen. Zodra je met willekeurige mensen online speelt, is de spanning er een beetje af en soms is het spel ronduit verpest door het gedrag van sommigen. Er is op dit moment maar een level en alles oogt een beetje simpel, alsof het een test is voor een volledig spel. Tof concept, maar momenteel een matige uitwerking.

Hello Neighbor was twee jaar geleden erg populair. Nu verschijnt de spin-off Secret Neighbor, waarbij je samen moet werken om te ontsnappen, alleen is een van jullie de beruchte buurman. Om te ontsnappen moet je sleutels zien te vinden in het grote huis, zodat je de kelder open kunt krijgen om te vluchten. Het is aan de buurman om dit te voorkomen.

Secret Neighbor

Het concept achter Secret Neighbor is best leuk, want dergelijke spellen zijn altijd populair. Kijk maar naar de vele videogames of bordspellen zoals Weerwolven, waarbij er een of meerdere spelers zijn die moeten saboteren. Zo ook hier kies je een kind met unieke vaardigheden, die elk een ander voordeel tegen de buurman opleveren. Zodra het potje begint, wordt een willekeurig kind aangewezen als buurman, en deze heeft zijn eigen vaardigheden om te gebruiken zodat de kinderen niet kunnen ontsnappen.

De beste tactiek voor de kinderen is dan ook om bij elkaar te blijven. Echter tikt de tijd door, en zul je toch snel moeten zijn om alle sleutels te kunnen vinden. Doe je dat namelijk niet, ben je alsnog allemaal af. Deze tijd, net als andere zaken, zijn allemaal in te stellen, zodat je het zo makkelijk of moeilijk mogelijk kunt maken voor de partijen. Gemiddeld genomen komt het dan ook vaak voor dat je slechts met een ander kind in een kamer zit. De spanning stijgt dan want de buurman kan zich voordoen als andere kinderen of als voorwerpen en zich zo verstoppen. Met een beetje pech staat de buurman voor je en wordt je gepakt. Als je gepakt wordt, ben je alleen te redden met voorwerpen die door andere kinderen worden gegooid, maar als deze te ver weg zijn, ben je af. Dit is erg leuk om online met vreemden te doen, maar helemaal tof om met vrienden te spelen.

Secret Neighbor

Toch voelt Secret Neighbor op dit moment aan als een test om te kijken of deze game een toekomst heeft, want het oogt allemaal wat simpel. Je hebt geen mogelijkheid om te oefenen, er is slechts een level en de community is niet altijd even gezellig. Sommige mensen spannen samen met de buurman omdat het vrienden zijn, en dan heb je geen enkele kans als kind. Anderen vertellen meteen dat zij de buurman zijn, en daardoor is de spanning al meteen voor een groot deel verdwenen. Daarbij is het erg saai als je eenmaal af bent, want afhankelijk van de tijdsduur van het potje, zul je de resterende tijd moeten meekijken met anderen. Potjes kunnen tot een half uur duren, dus als je in de eerste vijf minuten wordt gepakt, kun je soms maar beter terug naar de lobby om een nieuw potje te zoeken.

Uiteindelijk is Secret Neighbor vooral leuk om te doen met vrienden en maar half zo leuk met vreemden online. Op dit moment is de game perfect geschikt om tussen grote spellen door te doen want na enkele potjes is de lol er al gauw vanaf, zeker vanwege het ene level en de soms langdurige tijd dat je moet wachten voor je weer kunt spelen. Al helemaal als je met mensen speelt die de boel een beetje verpesten, want Secret Neighbor verwacht wel dat je een beetje meespeelt.

Voor deze review is Secret Neighbour gespeeld op de pc. De game is ook beschikbaar voor Xbox One.