Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout

Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout is erg tof om te doen als je van JRPG's houdt. Als liefhebber van de serie zul je aan het aangepaste alchemie-systeem moeten wennen, maar het werkt prima. Als nieuwkomer is de drempel lager dan ooit om de serie te proberen. Toch zorgt deze verandering er wel voor dat het karakter van de reeks een beetje verloren gaat. Een solide game die je toch vrij snel weer zal vergeten.

Dat JRPG’s (Japanse roleplaying-games) het ook in het Westen goed doen, bewijst Ni No Kuni. De Atelier-serie past ook in dat straatje. In elke game uit deze reeks ontdek je de verschillende avonturen van mensen die de wereld gaan verkennen en alchemie ervaren. Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout hoort daar ook bij. In deze game speel je een jong meisje dat de wereld wilt ontdekken en monsters wilt bevechten. Zij neemt twee vrienden mee op avontuur en na wat geknok komt óók zij in aanmerking met alchemie. Daar raakt ze zo door geïnteresseerd, dat ze besluit zelf een alchemist te willen worden.

Bij het begin van het spel blijken we erg veel naar cutscenes te mogen kijken, want na elk stukje lopen of gevecht krijgen we een paar minuten beeld om naar te kijken. In het begin prettig om de toon te zetten, maar na een uurtje of twee kwam het een beetje onze neus uit. Het spel houdt continue je hand vast om je alles uit te leggen over hoe de game werkt. Eenmaal hier doorheen geprikt te hebben, kun je het spel rustig spelen. Het wordt al snel duidelijk dat je de tijd moet nemen om te kunnen genieten van Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout.

Doordat onze hoofdpersoon erg onervaren is, kregen wij als spelers ook veel uitleg over de wereld van alchemie. Het systeem daarvoor is aangepast ten opzichte van vorige delen, zodat nieuwkomers zich minder voelen afgestoten door de complexiteit ervan. Bekenden van de serie daarentegen, hebben mogelijk het gevoel dat zij in de steek worden gelaten en zullen moeten wennen aan deze nieuwe manier van brouwen. Toch zorgt deze manier voor wat nieuwe insteken op het maken van mengsels. Het is nu veel overzichtelijker om te bekijken wat voor effect bepaalde ingrediënten hebben en welke je nodig lijkt te hebben. Voor iedereen is het nu dus een stukje makkelijker geworden.

Buiten de gevechten om, dien je dus ook spullen te verzamelen, zodat je deze brouwsels kan maken. Je kunt het zonder doen, maar omdat de drankjes je echt helpen in gevechten, komen ze goed van pas. Wij merkten wel dat het een beetje aanvoelde als werk, waarbij je constant gebieden moet leeg harken voor die paar ingrediënten, omdat je ze nodig hebt voor een missie. Dat haalde de snelheid er flink uit, maar Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout is dan ook bedoeld om rustig te spelen. Als je dus genoeg tijd te besteden hebt, zal je je prima kunnen vermaken. Heb je slechts een paar uurtjes per week, dan zal de charme van het spel je waarschijnlijk ontgaan.

Eenmaal in de gevechten, kun je jouw personage instructies geven. De personages die niet bestuurd worden, zullen op eigen initiatief aanvallen. Je kunt wel instellen of ze dat doen met fysieke aanvallen of met speciale aanvallen die punten kosten. Het team beschikt namelijk over een gezamenlijke poel van deze actiepunten, waardoor planmatig te werk gaan vereist is. Spaar je genoeg punten door aan te vallen, dan kun je jouw tactiek verbeteren. Daardoor krijgen aanvallen extra kracht, maar verlies je wel alle actiepunten. Deze zal je dan weer opnieuw moeten verdienen. Doordat het gevecht niet pauzeert, zul je dit soort beslissingen erg snel moeten kunnen maken. Dit kan soms wat overrompelend zijn, zeker als je nog niet goed weet wat je moet doen of wat handige tactieken zijn, maar is gelukkig niet onoverzichtelijk. Na enkele gevechten begin je door te krijgen welke flow er inzit en merk je dat je sneller beslissingen kunt nemen.

Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout lijkt toch enigszins middelmatig aan te voelen. De animaties zijn mooi, al lijken ze soms wat houterig en de omgevingen zijn weliswaar prachtig, toch springt er niks echt uit. Door de drempel in dit nieuwe deel iets te verlagen, proberen de ontwikkelaars meer mensen naar hun game te lokken. Het nieuwe systeem blijft complex genoeg voor de liefhebbers, maar voelt alsnog lastig voor onbekenden van de reeks. Hetgeen wat de serie zo populair maakt, is wat aangepast en dit zorgt ervoor dat het karakter van de game toch een beetje verloren gaat en makkelijk te vergeten is. Het spel durft namelijk verder niets aan te passen en voelt daardoor dan ook als een van de vele andere JRPG’s op de markt, zonder een echt uniek systeem, wat in de vorige delen juist wél zat.

Uiteindelijk is Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout een leuk spel voor de liefhebbers van JRPG’s en is makkelijk te begrijpen voor beginners van de serie. Als buitenstaander is de game echter niet interessant genoeg om lang te spelen, want het verhaal komt pas tegen de helft goed op gang en de gameplay kan, mede dankzij de vele klusjes om voorwerpen te verzamelen, al snel gaan vervelen. Of je vindt deze game enorm tof en kan uren in de alchemie en gevechten steken, of je bent erg snel uitgekeken op het langzame verhaal vol uitleg. Er lijkt bijna geen middenweg te zijn met deze serie en met dit deel komt daar, ondanks de lagere drempel, helaas geen verandering in.

Voor deze review is Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout gespeeld op een PlayStation 4. De game is ook beschikbaar voor de Nintendo Switch en pc.