Expeditie Robinson – De Eilandraad

In het Expeditie Robinson - De Eilandraad-bordspel kun je de spannende ervaringen van de tv-serie in huis halen. Door je kamp te trainen, kun je proeven halen en kun je kandidaten van een ander kamp wegstemmen. Zodoende moet je planmatig te werk gaan. Helaas verandert het spel halverwege in een pure gelukskwestie, waardoor al je harde werk een beetje in het niet valt. Dat zijn enigszins conflicterende elementen, maar toch is het leuk genoeg om even tussendoor te doen.

De spectaculaire tv-serie zit al aan zijn twintigste seizoen en dat wordt gevierd met een nieuw bordspel genaamd Expeditie Robinson – De Eilandraad. In dit spel moet je jouw kamp trainen zodat deze de proeven kan doorstaan en daarna kandidaten uit andere kampen kan wegstemmen. Lees hier of het nieuwe bordspel goed overeenkomt met de serie.

Expeditie Robinson – De Eilandraad is geschikt voor twee tot vier spelers en duurt ongeveer een half uurtje. Het spel in een notendop; een volledig spel bestaat uit zes rondes, met elk vier fases. In elke ronde komt er een nieuwe proef bij die jouw kamp moet overwinnen en dus getraind moet worden om deze te halen. Aan het begin van een nieuwe ronde krijg je een stapel kaarten waar je er een uit kiest. Vervolgens geef je de overige kaarten door aan de volgende speler links en ontvang jij een setje van de speler rechts. Zo ga je door tot ieder twee kaarten overhoudt, die niet mee doen. Die set gekozen kaarten ga je die ronde inzetten om jouw kamp te trainen, mensen vrij te stellen of om gereedschap te ontwikkelen. Vervolgens kijk je of iedereen de proef gehaald heeft en voor iedere gewonnen proef, mag je een kandidaat uit een ander kamp wegstemmen.

Expeditie Robinson - De Eilandraad

In de eerste paar rondes ben je vooral aan het nadenken over de toekomst. Welke vaardigheden moet jouw kamp beheersen en welke ga je alvast inzetten voor de toekomst? Ga je meteen mensen vrijstellen of kies je ervoor om eerst gereedschap te maken, met als risico dat je kandidaten kwijt kunt raken. Een bijkomend probleem is dat je jouw gekozen kaarten niet meer mag bekijken tot de uitdeelronde voorbij is. Zodoende kan het regelmatig voorkomen dat je bepaalde kaarten helemaal niet kunt inzetten. Je moet dus goed afwegen wat je precies gaat inzetten en met welk doel.

Helaas komt het vaak voor dat je de eerste rondes lukraak wat inzet, op basis van de kaarten die je de eerste of tweede keer hebt gepakt. Zodoende is de tactiek voor iedereen nog wat gissen, behalve dat je de proef moet halen. Ook kun je erg snel een kamp kwijtstemmen, als iedere andere speler daarop stemt. Per gehaalde proef mag je een stem uitbrengen op een kamp van een ander, maar nooit meer dan een kandidaat. Na de derde proef, bij vier spelers, betekent dat dus dat gemiddeld elke ronde er op ieder kamp driemaal gestemd wordt. Het is namelijk niet erg moeilijk om genoeg training in te zetten zodat de proeven gehaald worden. Zodoende was het meer een strijd van uithouding en geluk qua getrokken kaarten en juist niet op het slim inzetten van kaarten of tactisch spelen.

Expeditie Robinson - De Eilandraad

Speel je Expeditie Robinson – De Eilandraad met minder dan vier mensen, dan kun je ook uit minder kaarten kiezen. Zodoende komen bepaalde kaarten ook niet eens voor in een ronde, waardoor geluk des te meer een rol speelt per sessie. Hierbij kun je jouw team nog zo goed hebben voorbereid, als jij simpelweg niet een bepaalde kaart krijgt, maar de anderen wel, kan dat het einde betekenen van je kamp in een latere ronde. Het is jammer dat je eigenlijk in de tweede of derde ronde dus al enigszins kan bepalen wie een voorsprong of achterstand heeft. Er zitten dus elementen in die best leuk zijn, maar deze zijn conflicterend, aangezien je zowel tactiek nodig hebt voor het inplannen van je training, maar tegelijkertijd maakt het niks uit, want uiteindelijk win je door geluk. Zet je echter je training niet in, dan verlies je vrijwel direct. Je bent planmatig aan het werk, terwijl het eindresultaat volledig door geluk wordt bepaald, wat enigszins frustrerend kan zijn.

Mocht je aan het einde van de zes rondes nog minimaal twee kampen overhebben, dan gaan deze de afvalfinale in. Nu worden alle proeven op een hoop gegooid en moeten kampen om en om getrainde spelers afleggen in de hoop dat zij een willekeurige proef kunnen doorstaan. Doordat dit om en om gebeurt, is het ook hier dom geluk of je de goede aflegt en de proef overleeft. Ook is het daarbij van belang of je de laatste startspeler bent geweest, want die mag als eerste de proef uitdelen, dus sta je net een ronde voor. Zodoende is deze eindronde eigenlijk simpelweg een manier om het spel te beëindigen, in plaats van dat het een goed spel-element is.

Al met al is Expeditie Robinson – De Eilandraad best een leuk bordspel waarbij je goed moet bepalen welke voorraden je inzet om voorbereid te zijn op verschillende proeven. Ook is het wegstemmen enigszins spannend, zeker als je geen vrijstellingen hebt. Toch is het spel na drie rondes eigenlijk veranderd, zodat geluk vrijwel de enige beslissende factor is tot winnen. Als je dat niet erg vindt, is dit bordspel best leuk om eens tevoorschijn te toveren.

Expeditie Robinson - De Eilandraad