The Yakuza Remastered Collection: Yakuza 4

Yakuza 4 is een stuk beter dan zijn voorganger. Het spelen met vier verschillende protagonisten maakt het lekker afwisselend en het verhaal is weer ijzersterk.

De populaire Yakuza-franchise bestaat al een flink aantal jaren, maar het is pas echt populair geworden bij het grote publiek sinds deze generatie. De eerste twee Yakuza-spellen verschenen voor de PlayStation 2 en deze zijn inmiddels te spelen op de PlayStation 4 dankzij Yakuza Kiwami en Yakuza Kiwami 2. Het derde, vierde en vijfde deel kwamen een generatie later naar de PlayStation 3, maar de ontwikkelstudio heeft besloten om daar geen Kiwami-versie van te maken, maar een remaster. De drie spellen komen samen naar de PlayStation 4 in The Yakuza Remastered Collection. Eerder gingen wij al de slag met het derde deel en nu is het tijd voor Yakuza 4.

Normaal gesproken speel je in een Yakuza-game vooral met Kazuma Kiryu, maar dat is deze keer anders. Yakuza 4 kent namelijk nog drie andere protagonisten: Masayoshi Tanimura, Shun Akiyama en Taiga Saejima. Je speelt met ieder personage de nodige hoofdstukken en ze hebben ook allemaal hun eigen verhaal. Het mooie is dat de verhaallijnen uiteindelijk allemaal bij elkaar komen en de vier mannen op het einde een team vormen.

Het verhaal draait allemaal om de Ueno Seiwa Clan en de moord op achttien van de leden door Taiga Saejima. Saejima wordt opgepakt en ter dood veroordeeld, maar na vijfentwintig jaar weet hij te ontsnappen. Hij zou de moord eerst samen met Goro Majima uitvoeren, maar die kwam uiteindelijk nooit opdagen. Daarom wil Saejima verhaal gaan halen bij Majima, maar het blijkt allemaal iets anders in elkaar te zitten. Het is het begin van een verhaal vol met plottwists, zoals we dat natuurlijk gewend zijn. Het verhaal zit ijzersterk in elkaar en zorgt ervoor dat je alleen maar door wilt blijven spelen. Het is niet dat je constant op het puntje van je stoel zit, maar het blijft je wel genoeg boeien. Het is vooral tegen het einde dat je de controller niet meer weg kunt leggen.

Het verhaal is natuurlijk het meest belangrijke onderdeel van een Yakuza-game, maar het bestaat niet alleen maar uit cutscenes en dialogen. Je zult tussen het verhaal door ook nog de nodige tegenstanders een kopje kleiner moeten maken. Ook dit is anders dan we gewend zijn, want we hebben te maken met vier verschillende vechtstijlen. Die van Akiyama komt redelijk overeen met die van Kiryu, maar die van Tanimura en Saejima wijken wat af. Tanimura is een stuk minder krachtig dan de rest en moet het vooral hebben van zijn snelheid en het blokkeren van de aanvallen. Wanneer je dat goed doet, kun je de tegenstander in de rug aanvallen. Saejima is precies het tegenovergestelde van Tanimura, hij is namelijk een wandelende tank. Hij bezit over enorm veel kracht, maar door zijn traagheid is hij niet het makkelijkst om mee te vechten. Uiteindelijk leer je wel omgaan met zijn stijl, maar hij zal nooit je favoriet worden. Het is wel fijn om een keer wat afwisseling te hebben in personages en daardoor ook vechtstijlen. Dit zorgt ervoor dat het vechten niet snel gaat vervelen en maakt vooral het einde een moment om niet te vergeten.

Ook grafisch gezien ziet het er deze keer een stukje beter uit dan in Yakuza 3. Het spel is natuurlijk al zo’n acht jaar uit en verwacht dus niet dezelfde kwaliteit als Yakuza Kiwami 2, maar het is prima te spelen. Het spel loopt ook enorm soepel met 60fps en ook zijn er bijna geen laadtijden, ook niet voor een gevecht. Dat zorgt uiteindelijk voor een hele fijne speelervaring.

Yakuza 4 is weer een flink stuk beter dan zijn voorganger. Dan hebben we het niet alleen over het grafische gedeelte, maar ook het verhaal, wat verteld wordt vanuit het oogpunt van de vier protagonisten, is een stuk interessanter en boeiender. Het vechten is, door de vier verschillende vechtstijlen, ook een stuk minder repetitief. Het is jammer dat de stijl van Saejima behoorlijk lomp is, maar dat mag de pret niet drukken. Wij zijn helemaal klaar voor de release van Yakuza 5 en kunnen na het spelen van Yakuza 4 bijna niet meer wachten.

Yakuza 4 is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is op het moment exclusief verkrijgbaar voor PlayStation 4.