Espire 1 (VR)

Espire 1 is een leuke stealth-game in virtual reality. Het is jammer dat domweg je machinegeweer trekken en vuren niet wordt afgestraft, maar als je het rustig aanpakt, kan het echt een toffe game zijn. Er zijn wat bugs en schoonheidsfoutjes, maar dit is wel een van de betere VR-games van dit jaar.

Virtual reality vindt allerlei genres zoals sporten, zombies afknallen en meer. Met Espire 1 ontdekken we ook de stealth-games. In dit spel ben je een geheim agent die gebruikmaakt van een prototype-systeem waarbij je verbonden wordt met een robot op afstand. De agent kan deze besturen met zijn lichaam, dus de knipoog naar virtual reality is snel gemaakt. Het is jouw doel om een bedrijf te infiltreren om het van binnenuit weer op te ruimen, maar dat lukt het beste als je ongezien blijft. Lees hier onze review over deze sluip-game.

Espire 1

Via de tutorial krijg je uitleg over hoe je jouw Espire-robot nu precies bestuurd. Je kunt muren beklimmen, wapens gebruiken en je hebt een elektrische stok die zaken repareert of klappen uitdeelt. Eenmaal gewend geraakt aan de speelwijze, mag je je eerste missie doen. Daarin moet je proberen ongezien een ruimte te infiltreren en schakelaars om te zetten. Hiervoor krijg je een verdovingspistool, zodat je vijanden kunt uitschakelen. Het is even wennen tijdens het voortbewegen, want Espire 1 heeft een trucje om geen bewegingsziekte op te roepen. Het maakt gebruik van een speciaal raster dat elke keer verschijnt als je beweegt, waardoor mensen minder snel misselijk moeten worden. Als mensen die veel VR-spellen hebben gespeeld, vonden we dit eigenlijk heel irritant. Gelukkig is het uit te schakelen in het menu, maar die instellingen moet je wel even vinden.

In de missies is het sluipaspect erg tof, want je voelt de spanning goed. Je sluipt rond en moet vijanden tactisch uitschakelen terwijl je elk moment gepakt kan worden door een camera of andere soldaat. Je kunt via de microfoon ook zaken roepen als ‘Freeze!‘ om vijanden hun wapen neer te laten leggen. Er zijn zo enkele commando’s die je kunt gebruiken. Dat werkt niet altijd vlekkeloos, maar het is zeker een unieke toevoeging. Het voelt tof om met getrokken wapen op iemand af te lopen, ze onder schot te houden en iets roepen waarna zij netjes luisteren. Als je gesnapt wordt, gaat het alarm af en komen er meer gasten jouw kant op. Op dit moment werkt je verdovingspistool niet erg ideaal meer, want na elk schot moet je herladen. In plaats daarvan grepen wij snel naar het machinegeweer dat naast de uitgeschakelde soldaat lag en begonnen we de vijanden links en rechts neer te halen. Dit bleek veel effectiever dan het sluipen, maar was veel risicovoller want zo vingen we zelf ook meer kogels op. Gelukkig was dit snel te repareren met onze handige stroomstok.

Espire 1

Soms kun je de weg kwijtraken in de grote levels, zeker aangezien er een hoop deuren zijn die vaak niet functioneel zijn. Gelukkig kun je jouw elektrische gereedschap op de grond gooien en zie je de route naar je volgende doel. Het is een erg handig systeem, maar de gebieden zijn ook enigszins onnodig groot gemaakt, waardoor verdwalen vaak kan voorkomen. Als je informatie hebt gemist tijdens een gesprek, kan het gebeuren dat je geen idee hebt wat je moet gaan doen, waardoor dat verdwalen nog sneller gebeurt. Later krijg je wel upgrades die ervoor zorgen dat je kort door muren kan kijken. Zo krijg je toch een goede indruk van je richting, maar handig is het niet.

Ook voelt het sluipen best vreemd, want vijanden zien je de ene keer al van 100 meter afstand terwijl je de andere keer in hun nek hijgt en ze nog niks doorhebben. Je beschikt over twee camera’s op je handen zodat je om hoekjes kan kijken, maar deze kun je zelden effectief gebruiken omdat vijanden je vaak hoe dan ook al gespot hebben. Daarbij lijkt het soms alsof je beter en sneller door missies komt door te rennen en vijanden af te knallen. Zo vallen het roepen, je verdovingspistool en het sluip-element eigenlijk meteen in het water. Zeker omdat je eerder kogels vindt voor de machinegeweren dan je verdovingspistool. Het is allemaal tof bedacht, maar in de kern werkt het stealth-onderdeel dus slechts zo goed als jijzelf dat in wilt zetten en het is jammer dat Espire 1 het niet harder afstraft als je willekeurig in de rondte schiet.

Deze kleine puntjes mogen uiteindelijk de pret niet drukken, want Espire 1 is best een toffe game. De manier waarop je door de levels klimt en klautert, vijanden tactisch uitschakelt en gebruik maakt van je vaardigheden voelt heel erg als een van de betere VR-games van 2018, Budget Cuts, maar dan in een nieuwe setting. Daar kwam het sluipen wel iets beter uit de verf, maar beschikte je niet over vuurwapens, dus dit voelt eerder als een Metal Gear Solid-game. Sluipen is handig, maar schieten kan ook. In ieder geval is het een aanrader als je van stealth-games houdt en deze spanning wel eens in het echt wilt ervaren, mits je niet als een idioot om je heen gaat schieten.

Voor deze review is Espire 1 gespeeld op een Oculus Quest. Het spel is ook beschikbaar voor vrijwel alle andere VR-headsets.