Review: Stuber

Stefan Manenschijn, 03 januari 2020
Profiel
Stuber is een leuke komedie met het hart op de juiste plek. Wel doet de film weinig verrassende dingen en voelt het soms te makkelijk om een echte topscore te halen.

Stu (Kumail Najiani, Central Intelligence) is een sullige Uber-chauffeur die geobsedeerd is met het behouden van zijn vijf sterren-rating in de app. Door een samenloop van omstandigheden wordt hij geboekt door agent Vic Manning (Dave Bautista, Guardians of the Galaxy), die vanwege een oogoperatie niet zelf kan rijden. Manning is op het spoor van de crimineel die zijn voormalig partner heeft vermoord en Stu zal hem moeten assisteren in zijn jacht. Hoe dit afloopt zien we in Stuber.

De buddy-film is niet nieuw en wat dat betreft zien we in Stuber ook weinig vernieuwing. Het draait nog steeds om twee onwaarschijnlijke partners, die aan het eind van de rit wat van elkaar hebben opgestoken. Gelukkig doet regisseur Michael Dowse (What If) dit wel op een bijzonder leuke manier en werkt de chemie tussen Stu en Vic erg aanstekelijk.

Vooral Stu maakt een erg mooie ontwikkeling door van onzeker mannetje dat niet voor zichzelf op durft te komen, naar iemand die daadwerkelijk voor zichzelf staat. Dit traject gaat gepaard met een hoop grappen en grollen die bij vlagen lekker lomp zijn en ook hilarisch. Vooral de scènes in een mannenstripclub en in de fabriek van een hete sausjes-maker hebben ons regelmatig hardop doen lachen.

Daarnaast ziet de film er ook prima uit met uitstekend gemonteerde scènes die telkens de juiste toon weten te raken.

Helemaal foutloos is Stuber echter niet. Zo lijkt het beperkte zicht van Vic bij vlagen ineens terug te keren, om een seconde later weer te zijn verdwenen. Het is een erg makkelijke manier om een grap op te zetten en werkt soms wat storend. Voor de film is het niet nodig, dus we vragen ons af waarom Dowse zich dit veroorloofd.

Uiteindelijk is Stuber een leuke komedie met het hart op de juiste plek. Stu en Vic zijn leuke personages en ook de andere personages zijn prima toevoegingen aan het verhaal. De film doet echter te weinig vernieuwends en regisseur Michael Dowse veroorloofd zich net te veel makkelijke uitwegen om een topscore te halen.