Ghost Giant

Ghost Giant is weliswaar geen verbijsterende game, maar best een leuk avontuur, ondanks dat de besturing niet altijd even soepel werkt. Daarbij is het verhaal aan de trage kant en niet heel diepgaand. De interactie met de wereld blijft ook erg weinig, maar datgene wat je doet is leuk. De kleine Louis en de personages weten ook je aandacht te houden vanwege hun karakter, waardoor de game toch interessant blijft.

In Moss moesten we een kleine muis begeleiden op haar avontuur. In Ghost Giant gaan we weer een klein wezentje helpen op avontuur. Dit keer is het de kleine kat Louis die enkele problemen heeft die jij wellicht kan oplossen. Dit spel was al eventjes uit voor PlayStation VR, maar is nu ook verschenen voor Oculus Quest. Ideaal om te testen of deze game goed uit de verf komt als je complete vrijheid hebt dankzij de headset van Oculus. Hieronder lees je ons oordeel.

Ghost Giant

Het avontuur begint terwijl Louis aan het huilen is in een vijvertje. Daardoor wordt jij tot leven geroepen, een gigantisch spook dat hem zou kunnen helpen. Op het eerste oog schrikt hij van ons, maar went snel aan het feit dat wij zo groot en sterk zijn. Het verhaal verplaatst zich van locatie naar locatie, terwijl jij middenin prachtige diorama’s staat met de wereld om je heen. In elk level moet je bepaalde handelingen uitvoeren in de juiste volgorde zodat je verder kunt, zoals zoeken naar een sleutel, auto’s starten, schilderen en meer. Louis kan dat vaak zelf niet en jij kunt hem daarbij fijn helpen doordat je zo groot bent.

Het eerste dat opvalt aan Ghost Giant is dat de diorama’s van levels prachtig zijn vormgegeven. Het heeft een bepaalde uitstraling zoals je dat ook bij Kirby’s Epic Yarn of Yoshi’s recente avonturen ervaart. De animaties hier lijken alleen niet helemaal vlekkeloos te gaan, maar dat mag de pret niet drukken. Het verhaal is weinig meeslepend, maar interessant genoeg om Louis te blijven helpen. De kleine man wilt namelijk zaadjes planten, maar deze zijn opgegeten, waardoor hij nieuwe moet halen. Op de markt blijken deze echter op te zijn, maar er is een nieuwe lading onderweg. Elke stap verder lijkt een stap terug te zijn, zodoende moet hij een flink avontuur tegemoet gaan om te krijgen wat hij wilt, waar jij hem bij helpt.

Ghost Giant

Een nadeel van de game is wel dat dit verhaal erg langdradig lijkt te zijn. Soms is het overduidelijk wat je moet doen om de kat te helpen, maar gaat hij eerst in gesprek met iemand, waardoor je enkele minuten moet wachten voor je iets kunt doen. Dit is in een gewone game soms al frustrerend, maar gezien je een headset ophebt en rond kunt kijken, slaat de verveling erg snel toe of heb je totaal geen aandacht voor het verhaal. Bij de momenten waarop het niet duidelijk is wat de bedoeling is, zit je soms in het blinde weg te staren naar alle opties. Hints krijg je niet snel en Louis wilt soms slechts kleine ideeën delen die je mogelijk helpen. Blijkbaar kun je namelijk daken van gebouwen afhalen en andere interacties met de omgeving doen om nieuwe dingen te ontdekken, maar dit wordt nooit expliciet verteld. Wij kwamen er op toevallige wijze achter dat er achter een dak een zonnebloem verstopt zat dat we nodig hadden, nadat we maar in het wilde weg dingen probeerden te pakken en het dak van het gebouw aftrokken.

Daarbij is de besturing ook wat dubbelzinnig. Volgens de instructie kun je zowel de grip-knoppen als de triggers gebruiken om zaken vast te pakken. Echter blijkt dit gedeeltelijk waar. Het ene voorwerp moet je pakken met de triggers, terwijl het andere wel te grijpen is met de grip-knop. Zodoende ben je soms wanhopig beide knoppen aan het gebruiken in de hoop dat het werkt. Misschien een foutje bij omzetting naar de Oculus Quest, maar wel beperkend. Soms moet je objecten gooien, maar dit lijkt wat rommelig te zijn geprogrammeerd, want geworpen voorwerpen vliegen regelmatig alle kanten op, behalve de richting waar je heen gooide. Daarbij is het jammer dat er slechts een handjevol objecten zijn waar je interactie mee kunt hebben, zo haalt het de magie een klein beetje weg, zeker als je weer moet wachten op het verhaal.

Ondanks dat het verhaal van Ghost Giant wat traag en redelijk simpel is en de besturing niet altijd even prettig werkt, is het wel een leuk avontuur, vooral dankzij de personages en de interactie die je hebt met de wereld. Het is een interactief verhaal, zonder al teveel lastige puzzels of intense momenten. Het is daarom ook erg leuk om mensen te laten ervaren die weinig met spelletjes hebben, omdat de drempel zo laag ligt. De game is daarom minder spannend en indrukwekkend als bijvoorbeeld Moss, maar weet genoeg interesse te wekken om te blijven doen.

Ghost Giant is voor deze review gespeeld op de Oculus Quest, het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation VR.