Overpass

Overpass is geen standaard racegame, maar dat maakt het juist interessant. Het heeft een behoorlijk steile leercurve, maar de voldoening die volgt na de nodige oefening, is het meer dan waard.

Waarschijnlijk gaat niet bij iedere gamer een lampje branden bij het horen van de naam Zordix Racing. Toch bestaat deze Zweedse ontwikkelaar al zo’n tien jaar en hebben ze acht verschillende games uitgebracht. Vorig jaar op Gamescom konden we voor het eerst met hun nieuwe racegame Overpass aan de slag en dat bleek toch een stuk leuker dan in eerste instantie verwacht. Toen mochten we maar een half uurtje spelen, maar de afgelopen tijd hebben wij er de nodige uurtjes in kunnen stoppen. Of het spel nog steeds leuk is na langere tijd spelen, lees je hieronder.

Overpass is geen standaard racegame. Het is nog steeds de bedoeling dat je de snelste tijd neerzet, maar hard rijden is niet altijd de slimste manier. In Overpass rijd je namelijk niet over mooie, vlakke wegen, maar kom je allemaal obstakels tegen die je moet zien te overwinnen. Zo verschijnen er tijdens je rit de nodige rotsblokken, buizen, bruggen en plassen die je moet zien te overwinnen. Soms is een flinke dot gas geven genoeg, maar meestal zorgt dat juist voor het omvallen van je voertuig. Het is dus rijden met beleid en heeft soms veel weg van een puzzelgame. Naast gas geven en sturen, zul je ook moeten spelen met de zogenoemde differential lock (differentieelslot). Deze zorgt ervoor dat beide wielen op de as hetzelfde toerental hebben, waardoor het makkelijker is om door modder te rijden. Het nadeel is wel dat je voertuig bijna niet te besturen is. Je zult dus moeten schakelen tussen vierwielaandrijving, tweewielaandrijving en het aanzetten van je differentieelslot. Het vereist wat oefening, maar na de nodige kilometers leer je wanneer je wat in moet zetten.

Overpass heeft, zoals bijna elke racegame, een carrièremodus. Het stelt niet veel voor en komt erop neer dat je de nodige races moet voltooien in verschillende disciplines. De meeste disciplines lijken behoorlijk op elkaar en vaak is het zo dat je zo snel mogelijk een race moet zien te voltooien. Soms is het een lange race, andere keren moet je slechts een aantal rondes rijden. De meest interessante soort race is in onze ogen de hill climb. Hierin moet je zo snel mogelijk een zeer stijl pad zien af te leggen. De tijd kun je de eerste twintig pogingen waarschijnlijk vergeten, want het kost in veel gevallen al erg veel moeite om überhaupt boven te komen. Het is dus echt een beetje puzzelen om de meeste efficiënte route naar boven te kiezen. Ook zul je hier veel gebruik moeten maken van je differentieelslot, omdat de paden echt enorm stijl zijn. Het is absoluut geen makkelijk onderdeel, maar geeft enorm veel voldoening wanneer je voor de eerste keer de top weet te bereiken.

In Overpass kun je kiezen uit veertig verschillende tracks en zo’n vijfentwintig voertuigen. Naast een buggy (UTV) kun je ook kiezen voor een ATV. Wanneer je die kiest, kun je ook je bestuurder gebruiken om in balans te blijven. Dit doe je door het verplaatsen van je gewicht met de rechter joystick. Het voegt nog een extra dimensie toe aan het spel, maar voor ons gevoel werd het er niet veel makkelijker van. Wij hadden dan ook een enorme voorkeur voor de buggy, omdat je al met genoeg zaken rekening moet houden.

Mocht je klaar zijn met de carrièremodus dan kun je ook custom races voltooien of kun je je storten op de multiplayer. In die laatste modus kun je tegen verschillende tegenstanders racen, maar je kunt het ook gebruiken als leerschool. Je kunt namelijk zien hoe andere gamers een obstakel aanpakken en dat kun je weer gebruiken in je eigen aanpak. Het spel zorgt ervoor dat je jezelf steeds wilt verbeteren en dat betekent dat je lang plezier kunt beleven aan Overpass. Er zijn wel een aantal kleine punten die het spelplezier soms wat in de weg zitten. Zo val je regelmatig om en is het niet altijd duidelijk waarom precies. Je hoeft gelukkig niet helemaal opnieuw te beginnen, maar je wordt ook niet altijd op een fijn punt teruggezet. Hierdoor kan het weer even duren voor je weer het juiste pad hebt gevonden. Ook zit er te veel verschil qua moeilijkheid in de verschillende disciplines tijdens de carrièremodus. Soms kwamen we als eerste over de finish tijdens onze eerste rit op een parcours, maar tijdens andere races liepen we enorme achterstand op op de rest. Voor ons gevoel zat er tussen beide races weinig verschil tussen de manier van rijden.

Overpass is geen standaard racegame en zal vast niet iedereen kunnen bekoren, maar wij hebben ons enorm vermaakt gedurende de tijd die wij erin gestoken hebben. Het vergt de nodige oefening om een parcours foutloos, of in ieder geval zo snel mogelijk, af te leggen en dat geeft flink veel voldoening wanneer dat eindelijk lukt. De carrièremodus stelt niet heel veel voor en de moeilijkheid fluctueert soms flink. Al met al kunnen we niet anders concluderen dan dat Overpass een geslaagde game is, waar menig gamer flink veel plezier aan zal beleven.