Doorgaan naar artikel
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl
Redacteur
Profiel

Conclusie

Maneater is een origineel idee dat vrij goed is uitgewerkt, helaas lijkt de gameplay wel snel repetitief te worden.

Wij mochten op bezoek bij Koch Media in Amsterdam om een uur aan de slag te gaan met Maneater, de nieuwe titel van Tripwire Interactive. In deze game speel je als een hongerige haai en voed je jezelf met alle levende wezens die je tegenkomt. Vissen, krokodillen en mensen, niks wordt gespaard. Hierdoor ontwikkel je je als haai en kun je nieuwe vaardigheden ontgrendelen. In het uur dat we kregen, hebben we een goede impressie van het spel gekregen en we zijn zowel positief als negatief.

Maneater begint met een tutorial waarin je speelt als volwassen haai. Je hebt al een hoop vaardigheden ontgrendeld en wordt opgejaagd door verschillende vissers. Nadat je alle besturingen onder controle hebt en een aantal mensen hebt opgegeten, delf je toch het onderspit en word je gevangen. Dit overleef je niet, maar een babyhaai uit je buik wel. Je kruipt in de huid van deze kleine haai en hiermee begint het spel pas echt.

De gameplay van Maneater bestaat hoofdzakelijk uit rondzwemmen, vechten en eten. Ondanks dat de besturing soms wat klungelig aanvoelt, werkt het allemaal vrij goed. Het grootste probleem van de gameplay is dat het vrij snel repetitief voelt. Dit komt vooral doordat je bij iedere prooi hetzelfde doet: je zwemt naar ze toe, bijt er af en toe naar, pakt ze vast en bijt ze dood. De voldoening die dit keer op keer geeft, houdt het plezier nog een beetje in stand, maar na het uur dat we hebben gespeeld, begonnen we het al wat zat te worden.

maneater

Wat nog een beetje voor variatie zorgt, is de progressie. Je start namelijk als babyhaai en gaat een aantal evoluties door naar volwassen haai. Bij elke evolutie word je krachtiger en sneller. Daarnaast verandert je uiterlijk, waardoor je je progressie ook echt ziet. Dan zijn er ook nog vaardigheden die je kunt ontgrendelen door objecten te verzamelen of missies te volbrengen. Zo kun je bijvoorbeeld een gepantserde haai worden of sonar ontgrendelen. Helaas hadden we maar een uur en hebben we hier dus niet veel van gezien, maar het klinkt alsof dit het spel nog wel een tijdje leuk kan houden.

Verder ziet Maneater er prima uit. Er is vooral voor een veilige visuele stijl gekozen die er smooth en kleurrijk uitziet. De omgevingen waar je doorheen zwemt, hebben een mooie variatie. Zo zwommen we van een moeras naar een industrieel gebied met een strandje en dit voelde echt als een ander gebied. Als we de map mogen geloven, zijn er zo’n acht gebieden. Hopelijk bieden deze allemaal genoeg variatie om je ogen goed de kost te geven.

maneater

Al met al zijn we tot nu toe redelijk enthousiast over Maneater. Het idee is origineel en het voelt stiekem best goed om als haai van alles op te eten of mensen te terroriseren. De omgevingen zijn gevarieerd en alles ziet er prima uit. De besturing werkt over het algemeen goed, maar voelt soms toch wat klungelig. Het voornaamste probleem is de kerngameplay, die wordt vrij snel repetitief. Hopelijk kan hier nog aan gewerkt worden voordat de game op 22 mei uitkomt.

Voor deze preview speelden we Maneater op pc. De game zal 22 mei uitkomen voor Xbox One, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.