Two Point Hospital-consoleversie

Two Point Hospital is een uitstekende managementgame met een fijne dosis humor. De consoleversie is zodanig goed dat deze versie minstens even goed is als de pc-release.

Two Point Hospital is in 2018 met redelijk succes verschenen als spiritueel opvolger van het inmiddels oude Theme Hospital. Na een paar maanden uitstel kunnen we inmiddels ook ziekenhuizen managen met de Two Point Hospital-consoleversie. Lees hier onze review.

Two Point Hospital consoles

Two Point Hospital is een beetje een vreemde eend in de bijt. Het is niet echt een managementspel zoals je gewend bent: Two Point Hospital leunt in eerste instantie veel op de (Britse) humor waar Theme Hospital al die jaren geleden ook bekend om stond. Maar hoe gaat dat in zijn werk?

Je begint de game met een soort oefenziekenhuis, een plek waar je de fijne kneepjes van het vak als ziekenhuisbeheerder leert. Je bouwt een receptie en huurt een assistent in die patiënten opvangt. Vervolgens bouw je een spreekkamer voor artsen die een diagnose stellen op basis van de klachten van de patiënt. Zo komen er beetje bij beetje nieuwe stappen aan te pas waar je rekening mee moet gaan houden. Bouw een apotheek voor het geval iemand medicijnen nodig heeft, of een kamer met ziekenbedden voor de ergere gevallen. In het begin is het allemaal nog wat simpel, maar er komen steeds meer managementskills aan te pas. Met name als we het hebben over het aannemen van de juiste mensen en het efficiënt inrichten van je ziekenhuis, wordt het op een gegeven moment vrij hectisch.

Maar goed, Two Point Hospital is toch niet echt een hardcore managementsimulator. Een groot deel is de humor van het alles. Zo kunnen mensen Lightheaded worden, waardoor ze letterlijk rondlopen met een lampje als hoofd. De behandeling? Het lampje eraf draaien en een nieuw hoofd op hun schouders zetten. Eitje, natuurlijk! Ook komt de droge humor over via aankondigingen die worden gemeld over de luidsprekers van het ziekenhuis, of de beschrijvingen van het personeel dat je aanneemt. Het houdt de sfeer van het alles bijzonder licht en grappig. Hierdoor wordt het niet allemaal veel te serieus, wat je misschien wel zou verwachten van een ziekenhuissimulatie.

Eigenlijk is het sterkste onderdeel van Two Point Hospital hoe de twee onderdelen, de humor en het managen, goed samenkomen en elkaar juist versterken. Heb je elke ziekte inmiddels wel gezien, zijn de aankondigingen niet zo spontaan en grappig meer? Dan ben je inmiddels vrij ver in het spel gekomen en kan je je vermaken met uitdagingen en het perfectioneren van alle verschillende levels.

Two Point Hospital ps4

Managementgames doen het niet bepaald altijd goed op consoles, wat vooral te wijten is aan hoe lastig het is om de besturing van muis en toetsenbord voor dit genre te vertalen naar het gebruik met een controller. Het is een waar plezier om te kunnen zeggen dat de mensen van Two Point Studios dit uitstekend voor elkaar hebben gekregen. Tijdens onze speelsessies hebben we op geen enkel moment verlangd naar onze muis en dat is eigenlijk het grootste compliment dat we kunnen geven. Verder draait de game soepel, wat natuurlijk ook niet zo gek is gezien de cartooneske grafische stijl.

Two Point Hospital is een vermakelijke managementgame die net even wat minder hardcore is dan je van dit genre gewend bent. Om eerlijk te zijn is dat ook wel eens prettig voor de verandering. Toch is er, als je dat wilt, genoeg uitdaging te vinden. Boven alles is de droge Britse humor de reden om uiteindelijk dit spel te verkiezen boven vergelijkbare ervaringen.

Two Point Hospital is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.