Lies Beneath (VR)

Lies Beneath is een spannende VR-ervaring waarbij je gewapend allerlei monsters tegemoet gaat. Dankzij de unieke grafische stijl, schaarse munitie en je constant het gevoel hebt dat er iets niet pluis is, weet de game op vrijwel alle momenten de spanning goed hoog te houden.

Horrorgames in virtual reality zijn nog enger dan de reguliere versies. Lies Beneath is daarbij niet anders, maar is de eerste horrorgame in VR met een aparte grafische stijl. Des te meer reden om deze game te ontdekken. Lees hier of we genoeg moed hadden om dat aan te durven.

Lies Beneath

Het verhaal van Lies Beneath wordt verteld aan de hand van een stripboek en zo ziet het er grafisch ook uit. Tijdens je avontuur zie je kleine stukjes tekst verschijnen op belangrijke plekken, waardoor je meegenomen wordt in een meeslepend verhaal. Je bent met je vader op weg met de auto, tot er een mysterieus figuur op de weg staat. Jullie raken van de weg af, waarna je je gewonde vader terug zal moeten vinden. Gelukkig heb je zijn aansteker al gekregen, want het vlammetje wijst je altijd in de goede richting en biedt enig licht als het erg donker is.

Vanaf het begin weet Lies Beneath je meteen onder te dompelen in het gevoel van een klassiek horrorverhaal. Er is iets niet pluis en jij wordt min of meer verplicht om dat uit te gaan zoeken. Ondertussen heb je het gevoel dat je bekeken wordt en dat je hallucineert, waardoor je rare verschijningen ziet. Onderweg kun je allerlei verborgen objecten vinden die bijdragen aan het verhaal en hulpmiddelen brengt bij de veilige ruimtes, zodat je misschien beter uitgerust bent.

Het spel maakt weinig gebruik van goedkope jumpscares, maar weet de spanning constant goed op te bouwen. Er zijn momenten waarop je aansteker uitgaat, waardoor je deze een paar keer moet aanzetten voordat je weer licht hebt. Het ene moment zal er niets gebeuren, maar een andere keer wordt op deze wijze perfect gebruik gemaakt van de duisternis, waardoor je goed schrikt zodra er weer licht is. Door het virtual reality-aspect houden je hersenen je soms voor de gek als je ergens heen kijkt, of langs een paal loopt en de omgeving spontaan anders lijkt; alsof de paal een portaal was.

Je hebt vroeg in het spel al beschikking over een pistool en een bijl, waarmee je vijanden kunt uitschakelen. Munitie is schaars en je hebt wel wat klappen nodig om een monster te doden, waardoor sluipen en soms wegrennen het enige is wat je lang in leven zal houden. Door voorzichtig achter wezens te lopen en in de nek te slaan met een bijl werkt bijvoorbeeld beter dan ruwweg van voren proberen in te hakken. Ook is het tof dat je jouw bijl naar vijanden kunt gooien, waardoor deze in het monster blijft vastzitten. Je hebt dan dus even geen mêlee-wapen meer. Door je aansteker te laten branden, zie je zwakke plekken van vijanden, zodat je meer schade aanricht. Tijdens gevechten voel je al snel de wanhoop van het weerloos zijn tegen vreemde wezens, wat het horror/survival-element goed benadrukt.

Lies Beneath

De besturing is soms niet helemaal ideaal. Zeker als vijanden praktisch tegen je aanstaan en je haalt de trekker over, lijken de kogels hen niet te raken. Ook kun je voorwerpen van een klein afstandje oppakken, maar soms begrijpt de game niet helemaal welk voorwerp je wilt en sta je soms te slaan met een appel, terwijl je toch echt die toffe knots wilde hebben. Daarbij is het jammer dat slaan met je wapens niks uithaalt. Als een monster voor je neus staat en je beukt hem met je pistool of shotgun, doet het helemaal niks. Met een beetje pech moet je dus eerst wegrennen of je mes pakken, wil je hem kunnen uitschakelen. Allemaal wat onhandig op spannende momenten, zeker als de besturing niet helemaal ideaal werkt.

Lies Beneath biedt een toffe horror-ervaring voor VR-spelers. Over het algemeen ben je wel veel aan het schieten en slaan, dus helemaal weerloos voelden we ons niet snel. De spanning is wel bijna constant te voelen. Zodoende waren wij vaak alert op moment dat het niet nodig was. Je weet immers nooit wat er ineens achter je kan staan. De grafische stijl is tof, het verhaal is best interessant en de gameplay houdt je aandacht vast. Als je houdt van horror in een stripboeken-stijl en je bent niet snel bang, dan is dit een geweldige game om te spelen.

Voor deze review is Lies Beneath gespeeld op een Oculus Quest. Het spel is ook beschikbaar voor de Oculus Rift.