Moving Out

Moving Out is een leuke multiplayer-game, waarin goed samenwerken beloond wordt. De flauwe humor en de vele levels zorgen voor genoeg vermaak, al werkt de besturing niet altijd even goed mee.

Spellen waarin je samenwerkt, blijven het goed doen. Kijk maar naar Overcooked 2 en Good Job!, beide spellen waarin je samen taken moet uitvoeren. In Moving Out gaan we dit keer samenwerken bij een verhuizingsbedrijf om zo mensen te helpen spullen te vervoeren. Het gaat er in deze game niet om of je de spullen heel houdt, maar juist hoe snel je ze in de wagen kan laden. Lees hier of verhuizen ons goed afging.

Moving Out

Dat Moving Out zichzelf niet serieus neemt, is duidelijk vanaf het moment dat je de game aanzet. Het heeft een jaren 80-sfeertje inclusief foute instructiefilmpjes. Bij elk level praten de personages over flauwe zaken en maken slechte grappen of woordspelingen. De objecten zijn soms ook een beetje vreemd, zoals een opblaasgiraffe, gigantische draaitafel of een loslopende kip.

Je kunt Moving Out doen met maximaal vier personen, waarbij je in verschillende huizen de spullen zo snel mogelijk in de wagen probeert te proppen. Nu is het al lastig om een grote bank door een kleine deuropening te krijgen, maar dankzij verschillende obstakels, zoals loslopende kippen, spoken en zwevende bedden, is het nog lastiger. Je gaat namelijk langs bij allerlei huizen en elk huis heeft unieke eigenaardigheden. Zo zijn er plekken waar het spookt, zijn er levende dieren of misschien wel overbodig grote voorwerpen die je toch naar buiten moet zien te krijgen. Zodoende moet je soms creatief zijn met hoe je dit in de wagen krijgt.

Het doel is om zo snel mogelijk alles in de wagen te krijgen, het maakt niet uit wat de staat van de spullen is. Daardoor moet je goed samenwerken en bespreken hoe je het aan gaat pakken. Als je een level hebt behaald, krijg je te horen wat de extra condities zijn waarop je het had kunnen halen, om je uit te nodigen het level nogmaals te doen. Soms zijn het zaken die voor de hand lagen, maar af en toe zijn het ook vrijwel onmogelijke opdrachten. Voor de speler die alles uit het spel wil halen, komen er zo een hoop uurtjes gameplay bij, maar de gemiddelde speler gaat door de levels heen en laat het dan daarbij, aangezien het soms ploeteren is, wil je alles bereiken. Haal je deze extra opdrachten, dan speel je minigames vrij die je vervolgens met meerdere mensen kunt spelen, zoals een bank verplaatsen over een lang dun pad.

Moving Out

Het enige wat Moving Out echt tegenwerkt, is dat de besturing niet altijd even vlekkeloos werkt. Zodra je met twee personen een bank gaat verplaatsen, werkt deze namelijk niet meer zoals je zou verwachten. Als een personage stilstaat en de ander draait rond om de bank te herpositioneren, bewegen toch allebei de personages, waardoor je niet helemaal krijgt wat je wilt. Dit in combinatie met een flinke tijdsdruk, kan snel frustreren.

Daarbij beginnen de levels ook snel te vervelen als je er vele achter elkaar doet, omdat op een gegeven moment opvalt dat de huizen redelijk op elkaar lijken, met af en toe nieuwe onderdelen. Deze worden dan ook tot in den treuren ingezet, waardoor je soms domweg door allerlei hoepeltjes aan het springen bent. Zo introduceert een level knoppen waar je iets op moet zetten, maar in dat level, en een aantal daarna, zitten meteen zo’n acht knoppen waardoor er weinig marge voor leren en fouten is, indien je de hoogste score wilt behalen.

Toch is Moving Out een leuke game om met twee of meer mensen te doen. De chaos die ontstaat tijdens het verhuizen, biedt regelmatig gelach en vriendschappelijke frustratie. Soms werkt de besturing niet helemaal mee en zijn levels niet altijd even interessant. Toch is het voor iedereen interessant om af en toe op te starten, mits je de tijdsdruk achter je kan laten. Voor de competitieve speler is er ook genoeg uit te halen, want er zijn een hoop extra uitdagingen te halen waarmee je minigames vrijspeelt. Wij vonden het niet zo’n leuke uitstraling hebben als Overcooked of Good Job!, maar zeker de moeite waard om te doen.

Voor deze review is Moving Out gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc via Steam.