MotoGP 20

MotoGP 20 weet op de meeste punten vooruitgang te boeken ten opzichte van het vorige deel. De historische modus voegt in onze ogen niet heel veel toe en zorgt vaker voor frustratie dan voor plezier.

Het echte MotoGP-seizoen kan door COVID-19 helaas nog niet van start gaan, maar dat wisten de ontwikkelaars bij Milestone natuurlijk nog niet toen ze aan de ontwikkeling begonnen. Misschien is dat maar goed ook, want daarom kunnen we nu al aan de slag met MotoGP 20. Wij gingen voor jullie aan de slag met deze game en of dat ons goed bevallen is, kun je hieronder lezen.

Je kunt ervan uitgaan dat er elk jaar weer een nieuwe MotoGP-game zal verschijnen, net zoals bij FIFA, PES en WRC. Dit soort spellen moet het dan vaak ook niet hebben van enorme verbeteringen, maar van kleine, subtiele aanpassingen. Het is dan ook niet zo gek dat MotoGP 20 geen uitzondering is op die regel.

Het is overigens niet zo dat er helemaal geen duidelijke verschillen zijn met de vorige game. Zo is de carrièremodus, waarin je jezelf kunt opwerken vanuit Moto3 of Moto2 tot volwaardige coureur, een stukje uitgebreider dan de vorige keer. In MotoGP 20 zul je zelf een team moeten samenstellen en je budget in de gaten moeten houden. Je kunt dus niet zomaar iedereen aannemen en je zult weloverwogen beslissingen moeten maken. Het doet wel wat denken aan de carrièremodus van WRC 8 en is leuk om je een beetje mee bezig te houden tussen de races door.

Het gaat natuurlijk allemaal om het racen en dat is … niet gemakkelijk. De MotoGP-reeks staat er sowieso niet bekend om dat het eenvoudig is, maar het lijkt erop dat Milestone goed zijn best heeft gedaan om het realistischer dan ooit te maken. Standaard begint het spel in een soort van baby-modus, waarin je geholpen wordt met sturen, remmen en wat nog meer. Wij raden aan deze modus zo snel mogelijk uit te zetten en in ieder geval het remmen volledig in eigen beheer te houden. Wanneer je dat niet doet, lijkt het net alsof je zelf weinig invloed kunt uitoefenen op je motor. Na het uitschakelen van de assistentie, vlogen we de eerste paar rondes met enige regelmaat uit de bocht en hebben we het asfalt kunnen proeven, maar het gaf ons achteraf wel een groter gevoel van voldoening.

Naast de carrièremodus heb je ook de mogelijkheid om specifieke races of kampioenschappen te voltooien. Ook kun je, wanneer je denkt dat je goed genoeg bent, de strijd aangaan met de rest van de wereld in de online-modus. Het spel biedt dus voldoende mogelijkheden om je motorrace-hart te vullen met digitale races. Ook bestaat er, net zoals in het vorige deel ook nog een historische modus, maar zul je hier enorm veel tijd in moeten steken om daar ook wat bijzondere teams en coureurs te verzamelen. De moeilijkheidsgraad ligt behoorlijk hoog en daardoor zorgt het vaak meer voor frustratie dan plezier.

Grafisch gezien heeft het spel wel weer wat stapjes gemaakt. De circuits zien er stuk voor stuk prachtig uit, al weet het nog niet hetzelfde niveau te halen als F1 2019. De valpartijen blijven overigens nog steeds een beetje raar en de rijders veranderen in lappenpoppen als ze van hun voertuig vallen, maar het is natuurlijk de bedoeling om gewoon op je motor te blijven zitten.

Helaas maakt het spel ook wel een aantal fouten. Zo kun je dit keer nog beter het management van je banden en brandstof regelen. Wij hebben dit vrij snel weer uitgezet, want op de een of andere manier was onze tank eerder leeg dan het einde van het circuit in zicht was. We hadden zelfs gekozen voor een compleet volle tank en onze rijstijl was vrij voorzichtig. Het lijkt misschien een bug, maar zeker weten doen we het niet. Wat ook af en toe voor frustratie heeft gezorgd, zijn de medecoureurs. Deze zijn zo enorm agressief dat je bijna in tweeën wordt gesplitst als je wat te voorzichtig bent in een bocht. Ook waren er in een specifieke training zo enorm veel valpartijen, dat het wel een beetje belachelijk was. Het gebeurde pas na een aantal minuten, maar daarna viel er om de 20 seconden iemand van zijn voertuig. Dat leek ons wel wat overdreven.

MotoGP 20 is het beste wat je kunt krijgen als je wilt racen op een motor, maar niet beschikt over heel veel geld of lef. Het is, met uitzondering van de historische modus, op alle fronten weer een verbetering ten opzichte van het vorige deel. Het is en blijft een moeilijk spel waar je echt de nodige uren in zult moeten stoppen om zo in de top drie te eindigen. Maar wanneer je dat hebt gedaan, kun je niet anders dan erkennen dat het spel goed in elkaar zit. Afgezien van een aantal schoonheidsfoutjes is dit dan ook weer een prima opvolger waar we weer een tijdje mee vooruit kunnen.

MotoGP 20 is voor deze review gespeeld op de Xbox One. Het spel is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Google Stadia en pc.