Shantae and the Seven Sirens

Shantae and the Seven Sirens is een heerlijke platformer geworden. De transformaties gaan heerlijk soepel en met zo'n tien uur is het ook precies lang genoeg.

Mocht je nog nooit van Shantae gehoord hebben, dan zullen we je het niet kwalijk nemen. Toch draait deze dame al een behoorlijk tijd mee; de eerste Shantae verscheen namelijk al in 2002 voor de Game Boy Color. Het is een van de beste Game Boy Color-games ooit gemaakt, maar heeft nooit de liefde gekregen die het had verdiend. Dit heeft te maken met het feit dat de Game Boy Advance op dat moment al bestond en niemand meer aandacht schonk aan de Game Boy Color. Gelukkig heeft het WayForward niet tegengehouden om toffe games te maken en komen ze nu met Shantae and the Seven Sirens, het vijfde deel in de reeks. Wij gingen voor jullie met deze kleurrijke platformer aan de slag en vertellen je graag onze bevindingen.

Na vier avonturen is Shantae weleens toe aan een lekkere vakantie in een tropische omgeving. Samen met een aantal bekenden is ze van plan het er eens behoorlijk van te nemen, maar dat loopt natuurlijk heel anders dan ze had gedacht. Op de eerste dag maakt ze kennis met een aantal andere half-geesten en samen geven ze een voorstelling in het dorp, want half-geesten staan bekend om hun buikdanskunsten. Maar dan gebeurt er iets: de lampen gaan uit en voor Shantae het weet, zijn alle andere half-geesten van het podium verdwenen. Het is aan Shantae om uit te zoeken wat er aan de hand is. Weg vakantie.

Mocht het nog niet duidelijk zijn, Shantae and the Seven Sirens is een platformer, net zoals alle voorgaande delen. Het speelt zich af in een wereld met verschillende gebieden die wel allemaal aan elkaar vast zitten. In het begin kun je nog niet overal komen, maar door het leren van verschillende soorten magie en dansjes, kun je op plekken komen die eerder onbereikbaar waren. Je zou het wat dat betreft een beetje kunnen vergelijken met een Metroidvania-titel als Ori and the Blind Forest. Tijdens het springen, dansen en rennen kom je ook de nodige vijanden tegen die je kunt aanvallen met je haar. Je haar? Ja, het klinkt misschien wat vreemd, maar Shantae kan alleen maar vechten door te slaan met haar haar.

Wanneer je een vijand verslaat, kan deze verschillende zaken laten vallen. Zo kunnen er monsterkaarten op de grond liggen, hartjes voor je levenspunten of edelstenen om voorwerpen te kopen. De monsterkaarten kun je inzetten om zo bepaalde eigenschappen van Shantae te versterken, bijvoorbeeld meer schade aanrichten met je haar. Ook met de edelstenen kun je voorwerpen kopen die enigszins hetzelfde doen als de kaarten. Zo is er een bepaald voorwerp dat je kunt inzetten om sneller te kunnen aanvallen, waardoor het spel wat makkelijker wordt. Je kunt zelf bepalen wat je wilt gebruiken en het op die manier zo makkelijk of moeilijk mogelijk maken voor jezelf. Het is leuk gedaan, maar je maakt het al snel wat té makkelijk voor jezelf. Gelukkig bestaat er een optie om upgrades uit te schakelen, waardoor je niet in de verleiding komt.

Shantae and the Seven Sirens doet iets een stuk beter dan het vorige deel en dat is het inzetten van je magie. Waar je bij Shantae: Half-Genie Hero nog via een menu moest switchen naar een andere gedaante, want daar gebruik je de magie voor, zit de transformatie deze keer verborgen achter een simpele knop. Zo ben je binnen een handomdraai veranderd in een salamander om tegen de muur aan te lopen en kun je vlak daarna dwars door de grond boren als een soort van schaaldier. Het zorgt ervoor dat je deze keer de verschillende transformaties achter elkaar kunt gebruiken en dat geeft een hoop nieuwe mogelijkheden. Dit maakt het platform-gedeelte ook een stuk uitdagender en je zult je niet gaan irriteren aan het steeds moeten wisselen. Een goede keuze van WayForward en we hopen dat ze dit weer gaan gebruiken in het volgende deel.

Zoals we hierboven al hebben aangegeven is Shantae een buikdanseres en dat zie je ook terug in het spel. In het vorige deel moest je een dans uitvoeren om van gedaante te verwisselen, maar dat is nu niet meer aan de orde. De dansjes worden overigens nog steeds gebruikt, maar dan voor zaken die minder vaak nodig zijn, zoals het onthullen van verborgen platformen en tot leven wekken van voorwerpen. Omdat je de dansjes minder vaak hoeft te gebruiken, zul je je er ook minder aan storen. De hoeveelheid is eigenlijk precies goed en je weet bijna altijd wel wanneer je welke dans moet doen. Het geeft je een gevoel dat het meer biedt dan een simpele platformer, maar het is ook niet weer zo ingewikkeld dat je met enorm veel zaken rekening hoeft te houden.

Grafisch gezien ziet dit deel er een beetje uit zoals Shantae: Half-Genie Hero, alleen gaat het weer iets meer terug naar een 2D-stijltje en dat maakt het wel wat overzichtelijker. Naast de nodige dialogen, die over het algemeen leuk genoeg zijn om niet snel door te klikken, zitten er deze keer ook volledig geanimeerde cutscenes in. Ze zien er prachtig uit en het is bijna jammer dat ze niet zo lang duren. De muziek is over het algemeen prima, maar veel deuntjes worden wel hergebruikt waardoor ze op een gegeven moment wat irritant beginnen te worden.

Shantae and the Seven Sirens is weer een prima game geworden en wij hebben ons er erg mee vermaakt. Het zal ongeveer zo’n tien uur duren om het spel uit te spelen en dat is eigenlijk ook precies lang genoeg. De transformaties gaan soepeler dan ooit en het platformen blijft heerlijk. Grafisch gezien ziet het er weer mooi en kleurrijk uit en de toevoeging van de geanimeerde cutscenes is mooi meegenomen. Ben je een fan van het platform-genre, dan is het eigenlijk wel een must-have en de prijs van €30 is prima voor een spel als deze.

Wij speelden Shantae and the Seven Sirens op de Nintendo Switch. De game is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 , Xbox One en pc.