OnePlus 8 Pro na 2 maanden
Marco Vrolijk
Marco Vrolijk

Een uitstekend toestel met een uitmuntend display en veelzijdige camera's.

De OnePlus 8 Pro is inmiddels zo’n twee maanden uit en heeft in die tijd veel lof ontvangen, met name wat betreft het uitstekende AMOLED-display. Onze indruk toen we het toestel voor het eerst vasthielden, was ook erg positief en duidelijk weer een schepje bovenop de kwaliteit van zijn voorganger uit de OnePlus 7T-serie. In deze review kijken we naar de kwaliteiten en tekortkomingen van het toestel over de langere termijn gezien. Is het toestel in praktijk zo goed als de lancering deed geloven?

Korte specificaties

• 120Hz Fluid AMOLED 6,78 inch display
  • Snapdragon 865 CPU + 12GB RAM/256GB ROM
  • Android 10 (OxygenOS 10)
  • 48+48+8+5MP Quad Camera
  • 4510 mAh accu met 30W Warp Charge (meegeleverd)

Verbeteringen en een uitmuntend display

Allereerst een aantal zaken die ons wisten te behagen in de afgelopen twee maanden. Eén van de grootste veranderingen ten opzichte van de vorige Pro-toestellen is de switch van een pop-up camera naar een pinhole-camera aan de voorzijde. Hoewel de pop-up goed werkte, is de pinhole in dagelijks gebruik een stuk gemakkelijker. Waar de overstap echter het grootste positieve effect heeft, is de gewichtsvermindering: de OnePlus 8 Pro is met 199 gram lichter dan zijn voorgangers. Hoewel het slechts 7 gram scheelt, maakt dit net het verschil om de OnePlus 8 Pro licht te laten aanvoelen. We merkten dit bij langdurig gebruik duidelijk: de OnePlus 7T Pro voelt op gegeven moment zwaar en toch wat oncomfortabel, terwijl dit bij de 8 Pro niet het geval is.

Daarnaast kunnen we ons alleen maar aansluiten bij lovende beoordelingen van het 6,78 inch AMOLED-display. Alles wat op beeld verschijnt is scherp, helder en vloeiend. Steeds meer games, zoals Fortnite en PUBG, ondersteunen inmiddels ook de 90Hz of 120Hz verversing van het display van de OnePlus 8 Pro, wat gamen een stuk fijner voor de ogen maakt. Daarnaast kun je de actie simpelweg beter volgen, wat de OnePlus 8 Pro een aanrader maakt voor mobiele gamers. De kleuren op het scherm zijn bijzonder mooi en naar eigen smaak aan te passen. Zo geven wij na wat spelen met de opties de voorkeur aan een wat meer verzadigd kleurenpalet. Het opschalen van standaard 60Hz-video’s (bijvoorbeeld op YouTube) naar 120Hz werkt inderdaad zoals OnePlus claimt. Het is een knap staaltje AI aan het werk, al is het nog niet hetzelfde als ‘echte’ 120Hz-video. Bij snel bewegende scènes kan het soms wat schokkerig (terug naar 60Hz) beeld opleveren, maar het opschalen maakt beelden zonder twijfel een stuk mooier om naar te kijken. In combinatie met de stereospeakers kun je dan ook video ervaren op het hoogste niveau.

Camera-prestaties

De vierdubbele cameramodule van de OnePlus 8 Pro voelde aan het begin van de ingebruikname als een duidelijke upgrade. De 48 Megapixel Sony IMX869-hoofdsensor vangt meer licht door grotere pixels in de sensor, waardoor ook details in schaduwen beter worden weergegeven. Het levert in combinatie met verbeterde stabilisatie consistent mooie foto’s op. Dat de groothoekcamera nu ook 48 Megapixels is, draagt bij aan de veelzijdigheid: de normale en groothoek-foto’s en video’s zijn nu van ongeveer dezelfde kwaliteit, in tegenstelling tot het verschil bij de OnePlus 7T Pro. De 48MP groothoekcamera bevat namelijk de uitstekende Sony IMX586-sensor, die voorheen nog op de hoofdcamera van de OnePlus 7 Pro te vinden was. De macro-modus, waarmee beter op details dichtbij de lens kan worden gefocust, komt daarentegen wel van pas voor creatieve foto’s van bijvoorbeeld insecten en bloemen in de tuin. Deze gebruiken we in praktijk dan ook zeer regelmatig. Het is bovendien een vorm van fotografie die normaal alleen met een dure camera met macro-lens mogelijk is.

Waar de echte verbetering wat ons betreft zit, is in de videoprestaties van de OnePlus 8 Pro. Wat direct opviel, is dat video’s nu bijzonder goed worden gestabiliseerd, door een combinatie van optische en digitale stabilisatie. We doelen hiermee overigens op de standaard video-opname, want er bestaat ook nog een speciale ‘Super Stable’-modus, die nog meer stabilisatie in ruil voor een ‘gecropt’ beeld biedt. Je kunt met de OnePlus 8 Pro dan ook rennen en filmen en tóch een stabiel beeld zonder schokken opnemen. In feite benaderen de camera’s van de OnePlus 8 Pro de ‘gimbal’-stabilisatie van o.a. de GoPro camera’s. Tenslotte hebben we met diverse updates de cameraprestaties ook telkens wat vooruit zien gaan, een goed teken voor een smartphone met dit prijskaartje.

Toch hebben de camera’s ook wat minpunten. Zo gaat het schakelen tussen de normale-, groothoek- en zoom-camera’s niet vloeiend: met name bij de groothoek-camera treedt een schokkerig effect op. De iPhone 11 Pro doet dit bijvoorbeeld wél vloeiend, zoals het eigenlijk hoort in dit segment. De selfie-camera is net als bij vorige toestellen een geval van ‘hit-and-miss’. Meestal zijn de foto’s helder en scherp, maar er treedt snel vertekening op aan de randen, waardoor een selfie met meerdere personen vaak uitmondt in weinig flatteuze foto’s. Ook zijn de prestaties in het donker niet bepaald indrukwekkend: selfies zijn snel bewogen en missen wat kleur. Dat het scherm als flits kan dienen, weet dit helaas niet op te lossen. De 5MP dieptecamera aan de achterzijde die kleurenfilters toevoegt (en waarmee een tijdje zelfs door plastic heen kon worden gefotografeerd), gebruiken we in praktijk nauwelijks. Desalniettemin is de OnePlus 8 Pro een toptoestel voor het vastleggen van herinneringen op foto- of videogebied en biedt veel creatieve mogelijkheden.

De OnePus 8 Pro als gaming smartphone

Hoewel de OnePlus 8 Pro met de Snapdragon 865 over de nieuwste premium chip van het moment beschikt, blijkt het toestel toch regelmatig vast te lopen. Het toestel is standaard razendsnel met het openen en werken in verschillende apps, maar onze Chrome-app en de YouTube-app lopen desondanks weleens vast. Dit is alleen op te lossen door het toestel even opnieuw te unlocken. Op eerdere OnePlus-toestellen hadden we dit niet, dus het is onduidelijk waar dit probleem vandaan komt. Verder gaat de OnePlus 8 Pro namelijk als een speer, met in het bijzonder een erg snelle vingerafdrukscanner en (mede dankzij het 120Hz-display) ongekend vloeiende animaties tijdens het scrollen door menu’s en webpagina’s.

OnePlus legt daarnaast steeds meer nadruk op gaming en dit is terug te zien in de prestaties. Gamen is op de OnePlus 8 Pro een feest: het ruime display levert voortreffelijk beeld, waarbij steeds meer games bovendien in 90Hz of zelfs 120Hz kunnen worden gespeeld. OnePlus heeft 90Hz-gaming bijvoorbeeld mogelijk gemaakt in de populaire game Fortnite. Het spelen van deze game is dan ook erg vloeiend, waarbij de schermverversingssnelheid bij shooters veel verschil maakt voor snelle reacties. Wel wordt het toestel vrij warm als je een zware game zoals Fortnite speelt. Wanneer je je zorgen maakt of je accu dit spektakel volhoudt tijdens bijvoorbeeld een lange reis, dan biedt OxygenOS gelukkig veel opties om de batterijduur tijdens het gamen te verlengen: de schermverversingssnelheid kan altijd naar 60Hz worden teruggebracht en de ingebouwde batterijbesparingsmodus bleek tijdens onze tests erg effectief. Daarnaast biedt de OnePlus 8 Pro zeer snelle laadtijden met de bijgeleverde 30Watt snellader en er is zelfs een draadloze 30W snellader beschikbaar. In slechts vijf tot tien minuten laden kun je al snel 10% tot 20% van je accu bijladen.

Eindoordeel

Concluderend is de OnePlus 8 Pro zonder twijfel een echte aanrader voor het premium segment. Met dit toestel is het mogelijk om multimedia en games op het hoogst mogelijke niveau te ervaren. Dit heeft OnePlus gecombineerd met een veelzijdige cameracombinatie, waar ten opzichte van de OnePlus 7T Pro een aantal belangrijke verbeteringen in zijn verwerkt. De camera’s laten slechts in enkele specifieke situaties kleine minpunten zien. Voor wie het toestel momenteel overweegt, biedt OnePlus bovendien sinds 9 juli een paar gratis Bullets Wireless Z-oortjes aan bij aanschaf van de OnePlus 8 of OnePlus 8 Pro via de OnePlus-website.