Trover Saves The Universe (Quest-versie)

Trover Saves The Universe is een doldwaas avontuur vol zwarte humor. Als je geen liefhebber bent van dit soort humor, biedt de game verder niet veel uitdaging, want de gameplay is vrij simpel. Grafisch is het niet spectaculair en soms iets onduidelijk. Toch is de samenwerking van personages, gekkigheid, humor en absurditeit een geweldige ervaring, zeker in virtual reality.

Wij mochten vorig jaar de PlayStation VR-versie uitproberen met veel plezier en nu is de game verschenen voor Oculus-headsets, waardoor het een perfecte reden was om hem voor de Oculus Quest te spelen. Lees hier onze ervaring met deze game op de draadloze VR-headset.

Trover Saves The Universe

In Trover Saves The Universe ben jij een Chairorpian, een wezen dat vastzit in een stoel en jouw hondjes zijn gestolen door Glorkon, die deze in zijn oogkassen heeft gedaan, waarmee hij het universum wil vernietigen. Het is aan jou om oogkas-monster Trover te gebruiken om Glorkon te verslaan, terwijl je samen allerlei avonturen beleeft. Het verhaal lijkt nergens op te slaan, maar dat past perfect bij de humor en inhoudelijke gekkigheden die passen bij de maker, namelijk een van de breinen achter Rick & Morty. Het oogt allemaal misschien wat kinderlijk, maar het is absoluut geen spel voor kinderen, mede vanwege het grove karakter van het spel en de humor. Hou je dus niet van deze humor, dan zal deze game niet bijster veel te bieden hebben.

Qua gameplay is het spel namelijk vrij simpel. Je bestuurt Trover met een controller vanuit je stoel en het voelt als een klassieke platform-game. Je krijgt gedurende het spel upgrades waardoor jouw stoel of Trover meer kunstjes kunnen, zodat je makkelijker bij nieuwe gebieden komt. Je loopt de simpele route af, vervult wat wensen van personages, doet een puzzeltje, springt op wat platformen, verslaat wat vijanden, moet af en toe ja of nee aangeven en dat was het. Er is geen grote uitdaging en weinig diepgang qua gameplay. Dat betekent niet dat de game bijster slecht is, want het verhaal, de personages en onderlinge interacties dragen het spel en zorgen voor een bijzonder avontuur.

Trover Saves The Universe

Dankzij de absurdistische humor, de verbazingwekkende ervaringen en de relatief korte levels, weet Trover Saves The Universe een hilarisch en bijzonder avontuur te zijn dat lang blijft boeien. Toch zijn er kleine puntjes die ons weerhielden van volledig plezier. Zo was het ons onduidelijk of levels opnieuw bezocht konden worden, terwijl dat wel vaker genoemd wordt in het spel. Daar waren nog collectibles te vinden, waardoor we onze jeuk om alles te verzamelen niet konden krabben.

Daarbij was de grafische kwaliteit van de Oculus Quest-versie toch iets lager dan wat we hadden verwacht, waardoor het allemaal oogt als een game van een of twee generaties geleden. Niet helemaal vervelend, maar toch jammer, aangezien zo de omgevingen niet interessant genoeg ogen. Ook voegt het feit dat de Quest draadloos is, niks toe aan de ervaring, behalve dat je geen pc nodig hebt om de game te doen. Je zit tijdens het spelen immers stil in een stoel, dus de vrijheid van de headset gaat verloren.

Aan het einde is Trover Saves The Universe een belachelijk leuk avontuur, zeker dankzij de bizarre humor achter de game. De gameplay is simpel, maar vermakelijk. Door de chaotische opzet van het spel is het niet altijd duidelijk wat wel of niet kan en het ziet er grafisch niet zo mooi uit. De totale ervaring blijft echter zodanig spectaculair dat het alsnog een bijzondere ervaring is, mits je van deze gekkigheid houdt.

Voor deze review is Trover Saves The Universe gespeeld op de Oculus Quest, het spel is ook verkrijgbaar op PlayStation 4, ook voor PSVR, net als op de pc, zowel met als zonder VR.