Marvel’s Iron Man VR

Iron Man VR biedt je een uitstekende kans om te voelen hoe het is om in de huid te kruipen van deze Marvel-superheld. Je moet echter wel wat doorzettingsvermogen hebben om je de besturing eigen te maken en de vele laadmomenten uit te zitten.

Een van de dromen van elke Marvel-fan is natuurlijk een keer in het pak van Tony Stark zitten. De miljardair, beter bekend als Iron Man, bedient zich van een supergeavanceerd pak waarin hij de vloer aanveegt met de schurken in het Marvel-universum. Ontwikkelaar Camouflaj ging met deze droom aan de haal en probeert je met Iron Man VR te laten voelen hoe het is om in de huid te kruipen van een van de meest populaire Marvel-helden.

Aan het begin van de game zien we hoe Tony Stark besluit om niet langer wapentuig te ontwikkelen, maar dat zijn bedrijf zich wil gaan focussen op het beter maken van de wereld. De wapendivisie wordt verkocht en alles lijkt eind goed, al goed. Een paar jaar later worden Tony en Pepper (Potts) echter aangevallen wanneer ze in hun privé-jet onderweg zijn naar een bijeenkomst. Een geheimzinnige schurk genaamd Ghost duikt op, die het niet eens is met hoe Stark Industries is omgegaan met haar wapendivisie. Jij zal als Iron Man alles op alles moeten zetten om de dreiging te achterhalen en te stoppen.

Het eerste dat je je natuurlijk afvraagt is: hoe voelt het om Iron Man te zijn? Het antwoord daarop is tweeledig. Op momenten dat je klikt met de besturing voelt het simpelweg geweldig. Je vliegt zonder moeite overal naartoe en je voelt je een koning in het luchtruim. Het gebeurt echter ook regelmatig dat het enorm frustrerend kan voelen, zeker in het begin wanneer je nog flink moet wennen aan de besturing.

Deze is namelijk behoorlijk uitgebreid en met een move-controller voelt het toch wat minder intuïtief dan wanneer je het pak zelf zou dragen. Doordat je met veel zaken rekening moet houden, raak je nog wel eens het overzicht kwijt.

De basis is het vliegen. Net als in het echt, zitten je raketmotoren in je handen. Die gebruik je dan ook om overal heen te vliegen. Op basis van de trailers had je misschien verwacht dat het een on-rails-shooter zou zijn, maar niets is minder waar. In de levels heb je behoorlijk de vrijheid om heen te vliegen waar je wilt met behulp van je raketmotortjes.

Het wordt complex op het moment dat er een grote zwerm vijanden om je heen zit. Op die momenten moet je namelijk je aandrijving uitzetten om te gaan schieten. Het gevolg is dat je een vrije val begint te maken, terwijl je ondertussen op je vijanden richt. Het is dan ook zaak om te doseren tussen vliegen en schieten, Daarbij kun je afhankelijk van de stand van je pols ook nog bijvoorbeeld raketten afschieten of je gewone blaster gebruiken. Ook kun je jezelf nog lanceren door twee keer achter elkaar de raketmotor in te schakelen. Later komen hier nog meer opties bij, waardoor het in het heetst van de strijd behoorlijk overweldigend kan worden en je af en toe niet meer weet wat je nou precies aan het doen bent.

Uiteindelijk wordt dit wel beter en hoe langer je speelt, hoe beter je je thuis voelt in het Iron Man-kostuum. Het vereist echter wel wat doorzettingsvermogen voor het zover is en tot die tijd kan het regelmatig frustrerend aanvoelen.

Vaak genoeg wordt er ook gewisseld en moet je op een binnenlocatie wat onderzoek doen en dan verandert het spel in een iets traditionelere VR-ervaring. Door middel van hotspots verplaats je je van locatie naar locatie om daar wat basiszaken te doen die we inmiddels wel gewend zijn in VR-games. Weinig verheffend, maar wel goed voor het verhaal en in de weg zitten deze activiteiten ook niet.

Wat wel in de weg zit, zijn de laadtijden waar je te pas en te onpas mee geconfronteerd wordt. Je zult op onverwachte momenten ineens het beeld zwart zien worden, waarna er niets meer op zit dan maar ongeveer een minuut te wachten totdat je weer wat mag doen. Het haalt je regelmatig uit de ervaring. Het best komt dit naar voren in een missie aan het begin van de game. Je springt uit een vliegtuig, waarna je Iron Man-pak stukje bij beetje contact maakt met je lichaam. Als laatste komt natuurlijk het beroemde masker naar je toe gevlogen en zo gauw dat op je gezicht klikt, denk je helemaal los te kunnen gaan op je aanvallers. Na het aansluiten is het eerste dat je ziet echter een zwart scherm waarin de procenten langzaam omhoog kruipen naar de honderd. Een van de tofste momenten aan het begin van het spel wordt hierdoor volledig teniet gedaan, vooral omdat het laden ook zo onnodig voelt.

Grafisch is Iron Man VR een prima game. Het haalt het niet bij het niveau van bijvoorbeeld Blood & Truth, maar staat zeker zijn mannetje. Wel varieert de kwaliteit van de omgevingen behoorlijk, waardoor lang niet alles even tof is.

Wie graag eens in de huid van Iron Man wil kruipen en bereid is te investeren in het leren van de besturing haalt met Iron Man VR een uitstekende game in huis. Het verhaal is tof en wanneer je de besturing eenmaal onder de knie hebt, voel je je ook een echte superheld. De vele laadmomenten halen de ervaring echter wel wat onderuit.

Wij speelden Iron Man VR op de PlayStation 4 met PSVR-headset. De game is exclusief voor dit platform.