CrossCode

CrossCode is een mooie ode aan vroeger. De puzzels voelen ingenieus, de gevechten zijn actievol en het ziet er geweldig uit. Helaas duurt het soms erg lang voor het spel op gang komt en moet je soms flink grinden voordat je het volgende gevecht aankan. Zodoende kost het de nodige uren om alles uit de game te halen en kun je het niet eventjes oppakken voor tussendoor. Als je dat niet erg vind, kan deze game je wel veel toffe content bieden voor weinig geld.

Ruim een jaar geleden schreven wij over CrossCode tijdens onze impressie van ID@Xbox in Amsterdam. Inmiddels is de game verschenen en mochten wij ermee aan de slag. Lees hier onze ervaring met CrossCode, een actie-rpg geïnspireerd door de kerkers van Zelda, gevechten uit Chrono Trigger en het verhaal van Sword Art Online.

CrossCode

Bij het opstarten krijg je een korte instructie over de besturing en het verhaal. Jouw personage, Lea, is een avatar in een grootse spelwereld. Deze is niet digitaal maar bevindt zich op een satelliet met fysieke avatars en mensen. Lea is haar geheugen en stem kwijt en wordt door onbekende mensen geholpen om deze terug te vinden. Tijdens dit avontuur leer je allerlei mensen kennen en langzamerhand ook de reden waarom ze haar geheugen kwijt is geraakt, terwijl je het ‘spel’ gewoon meespeelt om je niet verdacht te maken.

De game speelt als een klassieke 16-bit rpg, waarbij je door een grootse wereld heen gaat, monsters verslaat en kerkers ingaat. Deze kerkers zitten ook vol monsters en puzzels en de vergelijking met de The Legend of Zelda-serie is gemaakt. Toch voelt CrossCode eerder aan als een actie-rpg, want je hebt upgrades die je zelf kunt inzetten, waardoor je nieuwe aanvallen en vaardigheden leert en je ontmoet allerlei personages die jou missies geven om te ondernemen. Toch is het ook wel een eigen game, want je hebt ook projectielen die je in alle richtingen kan schieten, flitsende aanvallen en unieke omgevingen, waardoor het als een mengelmoesje voelt. Het voelt wel allemaal heel tof en soepel aan.

CrossCode

Toch viel ons op tijdens de eerste paar uur dat je weinig richting krijgt waar je heen moet. Wellicht om beter aan te sluiten bij het gevoel van vroeger, maar wij doolden soms lang rond in een gebied waar wij dachten dat de volgende missie zat, terwijl dit in een heel ander gebied was. De enige indicatie die we hadden was een windrichting of de naam van de locatie. Voor de hoofdmissie krijg je nog minder, want op de (wereld)kaart staan geen indicatoren, zelfs niet in welk gebied je moet zijn. Dit had een hoop ronddolen kunnen voorkomen, als we bijvoorbeeld alleen al wisten in welke regio we moesten zoeken.

Daarbij moesten wij veel grinden om te levelen om het normale verhaal aan te kunnen. Het is niet heel storend om te trainen voor een gevecht in een rpg, maar bij elk volgende grote gevecht moest Lea wel vijf of zes levels omhoog, wat toch de nodige tijd kostte. Ook duurt het soms vrij lang voor het verhaal weer doorgaat, gezien een kerker vrij uitgebreid is. Wat wel scheelt is dat de meeste vijanden niet uit zichzelf aanvallen, dus als je zwak bent en moet helen, kun je makkelijk langs de vijanden lopen.

CrossCode is een toffe ervaring en een mooie ode aan vroeger. Het ziet er mooi uit, speelt best soepel en voegt de nodige eigen twisten toe om interessant te blijven. De overworld voelt als een traditionele jrpg, de kerkers als een Zelda-game en de gevechten als moderne games, maar het spel voelt toch uniek. Het grinden kostte veel extra tijd en het spel duurt ook vrij lang voordat het echt interessant begint te worden. Toch is CrossCode zeker een toffe game, al helemaal als je fan bent van klassieke rpg’s die veel content bieden voor zijn geld. Heb je niet zoveel tijd of zin om uren te steken in een dergelijke game, kun je wellicht beter een ander spel oppakken.

CrossCode is voor deze review gespeeld op een PlayStation 4, het spel is ook verkrijgbaar voor Nintendo Switch, Xbox en pc.