Doorgaan naar artikel
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De eerste uren in Rocket Arena zijn een groot succes geweest. De kerngameplay voelt fantastisch aan en we kunnen niet wachten op de volledige release.

Rocket Arena is slechts een maand geleden aangekondigd tijdens EA’s live-evenement. Het is een drie-tegen-drie-ervaring die draait om kleurrijke levels, raketwerpers en verschillende personages. Wij zijn voor de release al een paar uur met de game aan de slag gegaan en vertellen je er alles over in deze preview.

Voor Counter-Strike en Call of Duty de grote jongens werden en lang, lang voordat het Battle Royale-genre bestond, was de Arena Shooter heer en meester van schietspellen. Games als Unreal TournamentQuake en Painkiller zijn voorbeelden van dit subgenre. Rocket Arena is een ode aan deze games en is tegelijkertijd ontstaan als antwoord op de vraag: “Wat als deze games niet zouden draaien om doodgaan?”.

Zodanig gebruikt Rocket Arena een beetje het Super Smash Bros.-systeem. De manier om “dood” te gaan is door helemaal uit de arena gegooid te worden. Word je geraakt door een raket, dan heb je een balkje dat langzaamaan vult. Naarmate het balkje voller is, word je verder weggeblazen. Is het balkje helemaal gevuld door de opgelopen schade, dan zal de eerstvolgende raket of vijandelijke vaardigheid je in één knal het level uitblazen.

Dan zijn er nog verschillende spelmodi om in alle verschillende levels mee te spelen. Je hebt een ouderwetse Team Deathmatch, waarbij je zoveel mogelijk tegenstanders het level uit moet gooien. Er is Rocket Ball, waarbij er een bal in het midden van het level ligt en je die in de basis van de tegenstander moet gooien. In Coin Rush moet je vechten om zoveel mogelijk gouden munten te verzamelen. De laatste drie-tegen-drie-modus is er eentje waarbij er steeds een nieuwe zone verschijnt die je in moet nemen door er een bepaalde tijd in de staan zonder er uitgeschoten te worden. Er is ook nog een PvE-modus, maar die hebben we uiteindelijk niet geprobeerd.

De verschillende modi in de verschillende levels zijn eigenlijk allemaal erg vermakelijk voor verschillende redenen. De Death Match voelt lekker traditioneel en laat je volledig focussen op het wegknallen van tegenstanders, maar andere modi komen weer met nieuwe tactieken en kunnen daardoor uiteindelijk erg fris en spannend worden.

Het belangrijkste is dat de actie in Rocket Arena lekker aanvoelt. Het is iets dat je niet af kan zien aan trailers of de gameplaybeelden van anderen en het is lastig om met woorden uit te leggen. Maar toen we eenmaal onze eerste potjes begonnen, zaten we er al heel snel helemaal in. Het is heerlijk om je een weg door de kleine levels te banen met je double jump, rocket jumps en je vaardigheden. De combinatie van continu in beweging blijven en vijanden het level uit proberen te blazen voelt goed en dat zorgt ervoor dat de kerngameplay van Rocket Arena wat ons betreft een groot succes is. Het best aanvoelende aspect is dat je vijanden niet “doodschiet” met een of twee goedgeplaatste schoten, maar met een reeks acties weg moet blazen. Dit is niet zo makkelijk en daarom erg intens, maar vooral voelt het ook extra goed als je in een één-tegen-één-moment een combinatie van je raketten en je vaardigheden gebruikt om iemand helemaal het level uit te schieten.

Verschillende personages komen met andere raketten en twee unieke vaardigheden waarmee je jouw speelstijl aan kan passen. Zo is er een grote piraat die vrij sloom is, maar ook heel robuust. Iemand anders kan een illusie van haarzelf maken om plekken mee te veranderen en ga zo maar door. Niet alleen kan je hierdoor je eigen identiteit binnen het spel wat meer vinden, maar ook kan je je speelstijl aanpassen aan verschillende arena’s en de verschillende spelmodi. Misschien wil je voor Coin Rush spelen als Rev, die op een soort hoverboard rondrijdt en wat sneller is, om maar een voorbeeld te noemen.

Er zijn nog veel meer aspecten van Rocket Arena, zoals Artefacts die je kan ontgrendelen (door te spelen, niet door te kopen) die je op verschillende vlakken beter maken. Er zullen verschillende modi aankomen en van alles en nog wat staat op de planning. Hier zullen we allemaal dieper op in gaan met onze uiteindelijke review. Het belangrijkste is dat Rocket Arena ongelooflijk lekker wegspeelt en onze eerste gedachte na het persevenement was dan ook dat we niet konden wachten tot de uiteindelijke release van 14 juli. Als we ergens onze twijfel over uit moeten spreken, dan is het dat de levels vrij klein zijn. Dat is op zich tof, want je zit continu in de actie. Echter, heb je alles ook wel snel gezien en we weten niet helemaal zeker of Rocket Arena weken of zelfs maanden lang tof blijft. Dit is nog slechts een twijfelpuntje en geen concreet minpunt, dus onze eerste indrukken zijn vooral verrassend positief!