Doorgaan naar artikel
Warhammer 40,000: Mechanicus Switch-versie
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Warhammer 40,000: Mechanicus heeft saaie graphics en nog saaiere dialogen. Gelukkig weet de gameplay de aandacht wel vast te houden.

Warhammer-games zijn iets te vaak een bron voor frustratie. We bekijken de Warhammer 40,000: Mechanicus Switch-versie in de hoop dat het nu wel meevalt.

Om maar meteen met het slechtste aspect te beginnen: Mechanicus heeft een ongekend droge en saaie presentatie. De game ziet er grafisch niet echt mooi uit, het intro-filmpje bevat zelfs een laadscherm helemaal in het midden (?!) en de dialogen zijn kei saai. Van dat laatste moet gezegd worden dat het wel realistisch is. Mechanicus draait namelijk om de Adeptus Mechanicus, een kult die hun vleselijke lichaam inruilt voor machines en machines ook aanbidt. Zodanig praten ze soms ook als machines en dit mag je best realistisch noemen, maar dat maakt het niet minder gortdroog en gewoonweg saai.

Warhammer 40,000: Mechanicus draait vooral om een vrij degelijke gameplayloop die je uit blijft nodigen om meer te spelen naarmate je meer spullen blijft ontgrendelen. Hoe gaat dit in zijn werk? In Mechanicus ga je op missies in een mysterieuze tombe. Tijdens een missie kan je verschillende kamers binnengaan om uiteindelijk bij het einde aan te komen en het af te sluiten met een groot gevecht. Ondertussen kan je spullen vinden voor upgrades en wat dan ook. Echter komt hier niet veel planning of tactiek bij kijken en is het meer een kwestie van “hoe meer kamers je doorgaat, hoe groter de kans dat er meer vijanden zijn bij het laatste gevecht”. Het gebeurt ook allemaal via een schematisch bovenaanzicht, dus het is niet een spannende ervaring.

Zo’n eindgevecht gebeurt eigenlijk via een beurtelings XCOM-systeem, maar dan in wat kleinere gebieden en met wat minder opties. Dit is niet per se een negatief iets, want het houdt het wat korter en legt minder de nadruk op specifiek het vechten en meer de gameplayloop van spullen vrijspelen en doorgaan. Wat het systeem gelukkig wel vrij uniek maakt, is de toevoeging van Cognition Points. Handelingen kosten Cognition Points en deze moet je verdienen door naast bepaalde obelisken te staan of handelingen uit te voeren. Hierdoor is positionering van je troepen vrij belangrijk. Het is een klein iets, maar maakt de stijl van de veldslagen net uniek.

Het sterkste aspect van Mechanicus is hoe je je helden aan kan passen met vaardigheidspunten en allemaal verschillende voorwerpen. Je kan al je troepen vrij standaard maken, met een pistool en een melee-wapen en vrij algemene vaardigheden die altijd wel van pas komen. Je kan ook met behoorlijk niche creaties komen die in bepaalde situaties monsterlijk goed kunnen zijn. Zo kun je iemand helemaal geen pistool geven, maar een sterke bijl die drie Cognition Points kost om mee te slaan (dit is veel). Vervolgens geef je hem of haar allemaal vaardigheden om grote afstanden af te kunnen leggen in een enkele beurt en wordt het een monster dat iedereen in zijn buurt verslindt. Je kan ook helden maken die er juist op gericht zijn om veilig van een afstandje de rest te ondersteunen en ga zo maar door. Na elke missie verdien je wel weer nieuwe voorwerpen die voor een of ander idee interessant kunnen zijn en dit zorgt ervoor dat je door wilt blijven spelen om zo het ultieme leger te maken.

Zelf vonden we het verreweg het interessantst om de game te spelen met Permadeath. Dat wil zeggen dat als een eenheid doodgaat, die echt voor altijd verloren is. Dit kan misschien wat hard zijn en kan zelfs leiden tot een permanente game-over, maar zonder dit speel je wel heel erg voor spek en bonen en voelen de upgrades die je steeds toevoegt ook niet zo als een big deal: het maakt dan helemaal niet uit of je veldslagen wint of verliest. Met Permadeath denk je extra na over elke upgrade waar je voor kiest of elke zet in een gevecht en dit versterkt de gameplayloop, wat het enige echt toffe aan het spel is. Hou daar dus rekening mee als je zelf aan Mechanicus begint.

Uiteindelijk is Warhammer 40,000: Mechanicus een game met een bijzonder saaie presentatie, maar gameplay die uitnodigt om te blijven spelen. Kies je manschappen, speel upgrades vrij waarmee je ze verder aanpast, en gebruik deze aanpassingen om weer nieuwe upgrades vrij te spelen. Het is niets bijzonders, maar best vermakelijk.

Warhammer 40,000: Mechanicus is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One,  Nintendo Switch en pc.