Doorgaan naar artikel
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Ageless biedt enorm interessante puzzelsystemen op een zeer charmante manier. Helaas slaat het qua uitvoering net te vaak de plank mis om het een juweeltje te kunnen noemen.

Ageless is een puzzel-platformer waarin je als een meisje een bijzondere kracht krijgt, maar je wel een mysterieus land moet zien te doorkruisen om het te houden. Lees hier onze review.

In Ageless speel je als een meisje met een wat doelloos bestaan. Om hier iets aan te veranderen gaat ze op zoek naar een mysterieuze poort die iedereen een kracht geeft die ze nodig hebben. In het geval van onze hoofdpersoon is dit de mogelijkheid om de leeftijd van dingen om haar heen te veranderen. Hier wordt uitgebreid gebruik van gemaakt om allerlei puzzel- en platformelementen in de wereld te stoppen.

Zo zal je planten kunnen laten groeien op specifieke plekken, of ze juist laten verdwijnen. Je kan dieren in verschillende levensfases brengen waardoor ze zich anders gedragen en dit wordt steeds uitgebreid naarmate het spel vordert. Zo is er een neushoorn-achtig beest in de eerste wereld aanwezig. In zijn jongste fase is het slechts een ei en doet hij niets, een fase ouder is het een kind en kan hij op planten afkomen om die te eten (dit kan je gebruiken om hem te verplaatsen), weer ouder is het een snel geagiteerde volwassene die keihard op je afstormt als je in zijn gezichtsveld verschijnt (hiermee kan je muren doorbreken). Daarna komt de bejaardenfase waarbij hij rustig slaapt (in deze fase is hij heel zwaar en zakt hij door bepaalde platformen heen die je zelf niet zou kunnen breken) om vervolgens bij de laatste fase dood te gaan (dit heeft geen nut, dus dit hoef je ook niet te doen).

Allerlei verschillende fases zorgen ervoor dat je afhankelijk van de situatie iets anders moet gebruiken en vaak zal je zelfs de verschillende levensfases door elkaar heen moeten gebruiken. Het sterkste aspect van Ageless is dat je je steeds naar andere werelden begeeft, waardoor je meestal niet te lang met dezelfde systemen bezig bent. Zo zijn er in de tweede wereld voornamelijk levende monsterplanten aanwezig in plaats van onze (soms) vriendelijke neushoorn. Er zijn veel toffe puzzelelementen in het spel aanwezig waarmee je steeds bezig blijft en dit is ongelooflijk interessant.

Helaas komt het zeer creatieve geplatform en gepuzzel nooit echt goed tot zijn recht. Dat komt doordat de uitvoering vaak een stuk lastiger, of beter gezegd onhandiger is dan het idee. Het is niet zo’n precies spel, je kan maar in acht richtingen springen en soms heb je toch echt het gevoel iets met je veroudende of verjongende pijl-en-boog te raken, maar gaat de pijl er gewoon doorheen. Of zo weet je bijvoorbeeld dat je ergens moet springen zodat een neushoorn je ziet en op je af komt rennen om een muur voor je te breken, maar duurt het eindeloos voordat je net de juiste hoek en positie van de sprong hebt gevonden. Vanaf de tweede wereld heb je zelfs het bizarre fenomeen dat je iets drie keer met je pijl-en-boog moet raken voordat de leeftijd veranderd wordt. Zie je in een oogopslag dat een plant 1 of 2 levensfases omhoog of omlaag moet, duurt het vervolgens vijf seconden om het aan te passen terwijl je pijlen aan het schieten bent op een stilstaand voorwerp: niet bepaald spannend tijdverdrijf. Wanneer dit met drie planten in een enkele kamer gebeurt waarvan je vanaf het begin al kan zien dat ze allemaal dezelfde aanpak vereisen, dan is het wel héél erg irritant.

Ageless heeft erg creatieve gameplay-elementen en is op bepaalde momenten erg vermakelijk en prikkelt je. Op te veel momenten verpest de uitvoering van de gameplay het plezier, bijvoorbeeld wanneer er een soort precisie vereist is die het spel zelf simpelweg niet biedt of het veel te lang duurt om iets heel simpels uit te voeren. Dit weerhoudt het ervan om een echte topper te zijn.