Battletoads

Battletoads is vooral een leuke vlaag van nostalgie voor liefhebbers van het origineel, maar verder een prima knok-game. Er is genoeg vernieuwing om fris te voelen en genoeg herkenning voor de fans. Door het luchtige verhaal en de simpele gameplay laat de game helaas niet veel indruk achter, maar speelt het wel lekker weg, vooral met vrienden.

Het is inmiddels alweer bijna dertig jaar geleden dat Battletoads verscheen voor de oude NES en kreeg de status van klassieker, mede vanwege zijn hoge moeilijkheidsgraad. Vijf jaar geleden kreeg een van de kikkers zelfs een plekje in Killer Instinct. Tijdens de E3 van 2018 werd er geheel onverwacht een remake aangekondigd en vorig jaar mochten we zelfs een demo uitproberen van de game. Inmiddels is deze nieuwe versie van Battletoads verschenen en hier lees je of de gameplay de tand des tijds heeft kunnen overleven.

Battletoads
Battletoads

Voor mensen die onbekend zijn met de Battletoads, het zijn drie kikkers die knokken met allerlei wezens in een typische beat-em-up-stijl. Je loopt van links naar rechts in een level waarbij je op bepaalde plekken moet vechten met verschillende vijanden door middel van combo’s en overdreven aanvallen, waarbij gigantische voeten verschijnen en lichaamsdelen van de kikkers veranderen in allerlei objecten zoals treinen, aanbeelden, hamers en meer. Deze absurde, maar humoristische uitstraling in combinatie met de arcade gameplay zorgen voor een vermakende combinatie.

De remake maakt gebruik van vrijwel dezelfde formule en neemt zichzelf absoluut niet serieus, want de vierde muur wordt af en toe gebroken doordat de kikkers zelf ook doorhebben dat het 26 jaar geleden is dat er een Battletoads-game verscheen. Dit is meteen ook onderdeel van het verhaal, want het blijkt dat de slechterik van het eerste deel net zo lang opgesloten is en zelf ook vergelding zoekt. Deze luchtige sfeer, in combinatie met de vloeiende animaties en mooie uitstaling, zorgt ervoor dat het spel lekker weg speelt, al zorgt dit er ook voor dat we weinig van het verhaal echt hebben onthouden, ook mede dankzij de willekeurige intermezzo’s die het spel biedt, zoals een eigen versie van steen-papier-schaar.

Qua gameplay hebben de ontwikkelaars wel vernieuwing aan de game toegevoegd, want de kikkers hebben nieuwe vaardigheden om in te zetten. Zoals past bij hedendaagse games, moet je nu rekening houden met counters, projectielen en de karakteristieken van de personages. De ene kikker is snel en zwak terwijl de ander juist sloom en sterk is. Daarbij kun je ook je lange kikkertong gebruiken om vijanden of voorwerpen te pakken en zelfs kauwgom spugen om vijanden vast te zetten. Doordat deze nieuwe vaardigheden goed gecombineerd moeten worden om vlekkeloos een gevecht uit te lopen, wordt het iets complexer dan dat we gewend zijn uit Battletoads-games. Dit is niet perse slecht, maar voelt soms wat geforceerd.

Battletoads

Je kunt de game volledig solo spelen waarbij je afzonderlijk de drie kikkers kunt spelen. Deze kun je op elk moment inroepen of als een kikker afgaat, komt de volgende het overnemen. De game komt echt tot zijn recht als je twee vrienden optrommelt om met drie spelers de wereld onveilig te maken. De co-op gameplay zorgt er dan voor dat Battletoads een heerlijke ervaring is om te delen, met het gekke verhaal, de klassieke gameplay en de chaos die ontstaat. Alleen is de game ook prima te doen, maar kan het soms wat lastiger zijn.

Omdat het redelijk chaotisch kan zijn en het verhaal enorm luchtig is, kan Battletoads niet echt een indruk achterlaten. De nostalgie zorgt ervoor dat het leuk is en als je onbekend bent met de kikkers, is het alsnog een prima game om te spelen, maar verder doet het weinig bijzonders. Voor de fans is het zeker de moeite waard om de game te doen want het voelt fris genoeg aan om een nieuwe game te verantwoorden en vertrouwd genoeg om een ode te zijn aan de Battletoads-gekheid. Voor nieuwkomers is het een vreemde en vermakelijke knokgame, maar zeker niet geweldig en mag je een ster van de score afhalen.