Operatie Clavem

Operatie Clavem is een toffe ervaring om te beleven. Af en toe was er wat onduidelijk en het is zonde dat niet alle informatie of diensten werden gebruikt voor het verhaal, maar aan het einde van de beleving waren we een spannende ervaring rijker.

Voor de mensen die graag escaperooms doen en dit ook thuis willen doen, dan wel vanwege de huidige situatie in de wereld, of omdat het gewoon leuk is, zijn er genoeg thuis-escaperooms te spelen. Vorige keer schreven we over Conspiracy 19, vandaag vertellen we over Operatie Clavem. Dit tweede deel uit de Missionroom-reeks gaat verder waar het eerste deel, Operatie Castellum, is gestopt, al is het niet noodzakelijk om deze te hebben gespeeld. Lees hier meer over onze ervaring met deze escaperoom.

Operatie Clavem Foto: Joost Klein Middelink

In de verpakking zitten allerlei papieren die je moeten helpen het kopstuk te arresteren. Denk daarbij aan persoonlijke dossiers, rapporten van overhoringen, een kaart van Den Haag en meer. Vergeleken met andere thuis-escaperooms was het jammer dat er naast papieren geen fysieke voorwerpen in het pakketje zaten, waardoor het begin aanvoelde als een hoop leeswerk, maar gedurende de ervaring zelf is dit absoluut geen gemis. Door middel van de websites die je ondersteunen kun je politiediensten inzetten zoals telefoontaps, website-analyses, huiszoekingen en andere nuttige tools. Hiervan krijg je foto’s, audio en video’s om je verder te helpen. Om deze in te kunnen schakelen heb je vaak wel essentiële informatie nodig, waaronder een motief. Stapje voor stapje ontdekten we zo meer en meer over de crimineel in kwestie en wilden we hem ook zo snel mogelijk aanhouden.

De acteurs in de video’s, de echtheid van de documenten, de onlinetools die je kunt inzetten, de manier waarop je dat doet en de vormgeving van dit alles zorgen ervoor dat Operatie Clavem aanvoelt als een professioneel product gemaakt door liefhebbers voor liefhebbers van deze ervaringen. De verschillende soorten puzzels die we tegenkwamen, de mate waarop je op jouw team bent aangewezen om connecties te maken en gelukkig de assistent die hulp kan bieden via de chat, gaven ons het gevoel echt onderdeel te zijn van een politieonderzoek en daagde ons uit goed na te denken over onze volgende stappen. Ongeacht dat je het spel ten alle tijden kunt pauzeren om op een volgend moment of dag verder te gaan, voelde het onderzoek aan alsof de tijd drong en we echt dit kopstuk te pakken moesten krijgen. De ‘live’-beelden en het feit dat de tijd en datum op alle digitale bewijsstukken passen bij het moment dat je dit spel speelt, zorgen ervoor dat dit gevoel gedurende het hele spel aanwezig waren. Stoppen was geen optie. Wij hebben dan ook het spel in een middag voltooid.

Ongeacht de bijzondere ervaring, waren er helaas ook wat haken en ogen bij Operatie Clavem. Wat wij jammer vonden, was dat je twee websites nodig hebt en een telefoon met de Telegram-app. Zodoende moet je dus een computer en telefoon erbij houden, al kwamen we er later achter dat de boodschappen op de telefoon vrijwel exact waren als die op de pc. Daarbij moet je ook geduld hebben, want soms kan het na een aanvraag van politiediensten enkele minuten duren voordat deze resultaat opleveren. Realistisch, maar voor een spannend spel haalt dat wel de snelheid eruit. De ene keer kregen we na een halve minuut al respons maar andere keren konden we vijf minuten voor ons uit staren, drinken pakken en naar het toilet gaan, voor we informatie kregen waar we verder mee konden.

Ook was bepaalde informatie onduidelijk gedurende het spel. Door gebruik te maken van politiediensten en de gegevens die deze opleveren, kom je soms tot overduidelijke conclusies, maar helaas waren er ook zaken die ons op het verkeerde been zetten. Normaliter zijn dode eindjes een gegeven bij detectivewerk, maar door een dubbelzinnig of onduidelijke instructie of puzzel, levert dat alleen maar frustratie op. Zonder al te veel te verklappen, moesten we een bepaalde codetaal ontcijferen. Alle spelers waren het eens dat er hetzelfde resultaat uitkwam, maar dit leverde echter géén resultaat op, ook niet na varianten daarvan te hebben geprobeerd. Na de hints die de bot via Telegram gaf konden we verder, al zagen we nog steeds niet de goede antwoorden in de puzzel. Zodoende werd er voor ons gevoel geen rekening gehouden met de interpretatie van de verkregen gegevens, of in onze ogen zelfs foutieve informatie.

Operatie Clavem

Andere kleine minpuntjes waren dat er een hoop informatie gedeeld werd met ons, waar niks mee gedaan werd. Zo kregen we, in onze ogen, sleutelinformatie die ons verder zou helpen, dit bleek achteraf echter volledig nutteloos. Ook zijn enkele politiediensten niet gebruikt toen we het einde zagen, waardoor we het idee hadden dat we nog niet klaar waren, mede door de spontane afronding van het verhaal.

Al met al is Operatie Clavem een toffe ervaring om te beleven, zeker met een paar vrienden. Je zult soms moeten wachten na het aanvragen van politiediensten, er zijn enkele punten waar wij van mening zijn dat er dubbelzinnigheid of onduidelijkheid is en er zit genoeg loze of valse informatie tussen, maar gedurende het avontuur heb je wel constant het gevoel echt onderdeel te zijn van een professioneel onderzoek waarbij je snel moet handelen. Zodoende bleef de spanning er ook bijna altijd inzitten tot het we het einde zagen. Dit is zeker een goed zoethoudertje, met misschien wat kleine irritaties, voordat we weer naar de escaperooms kunnen gaan zonder beperkingen.