Tell Me Why: Chapter 3
Britt Luttik
Britt Luttik

Tell Me Why: Chapter 3 is een fantastisch slot op het emotionele verhaal van Alyson en Tyler. Hoewel we deze game niet zouden aanraden voor een luchtig avondje, is het zeker de moeite waard voor iedereen om er eens goed voor te gaan zitten.

In de vorige reviews speelden we Tell Me Why: Chapter 1 en Tell Me Why: Chapter 2. Hoewel aflevering 2 niet met zo’n grote cliffhanger eindigde als de eerste, zijn we toch heel benieuwd hoe het verhaal uiteindelijk afloopt. Tell Me Why: Chapter 3 is het slothoofdstuk waar hopelijk alles duidelijk zal worden. We vertellen er meer over in deze review.

Het verhaal van Tell Me Why startte met tweelingen Tyler en Alyson die na tien jaar herenigd werden om het ouderlijk huis op te ruimen en te verkopen. Wat blijkt is dat tien jaar geleden moeder Mary-Ann omkwam nadat ze Tyler bedreigde met een wapen, maar neergestoken werd door Tyler. Echter bleek Alyson degene te zijn die Mary-Ann neerstak om Tyler te redden, maar Tyler nam de schuld op zich en belandde zo in een jeugdinrichting. Tijdens het opruimen van het huis komen Tyler en Alyson achter meer geheimen die Mary-Ann en het dorpje Delos Crossing voor hen verborgen hielden. Zo blijkt dat hun moeder in haar laatste maanden steeds meer moeite had om rond te komen en schulden opliep. Ook zou de kinderbescherming erbij betrokken zijn geraakt, waardoor Mary-Ann vreesde haar kinderen te verliezen. Uiteindelijk krijgt de tweeling ruzie doordat Alyson alles achter zich wil laten, maar Tyler het gevoel heeft dat er iets ontbreekt.

Tell Me Why: Chapter 3

Het lijkt er dan ook op dat het verhaal eigenlijk rond is: de moeder van de tweeling had schulden, kwam zo in aanraking met de kinderbescherming en draaide uiteindelijk door waardoor ze met een wapen Tyler tegen het lijf liep. Echter weet de game ons opnieuw te verrassen met plotwendingen en laat het ons twijfelen over de waarheid. In de voorgaande afleveringen kregen we als speler regelmatig de opdracht om te kiezen tussen Tyler en Alysons herinnering om zo de nacht te reconstrueren. In deze aflevering komt er nog een persoon bij die getuige was van de gebeurtenissen die nacht. Dit persoon blijkt toch een stuk dichter bij de tweeling staan dan gedacht en voor het eerst twijfelen ze aan hun eigen herinneringen. Als speler is dit extra lastig: wie spreekt nu de waarheid? De game geeft verder geen hints, maar laat ook zien dat er geen goede of foute keuze is, enkel dat iedere keuze met de nodige gevolgen komt.

De derde aflevering bevat wat meer puzzels dan de voorgaande delen en vooral krijgen we voor het eerst wat meer duidelijkheid. Een duidelijk voorbeeld was het kinderboek dat Mary-Ann schreef en in de eerste episode gevonden werd door de tweeling. Het boek zit vol verhalen over een prinses, verschillende dieren en de twee goblins. De twee goblins verwijzen naar Tyler en Alyson, die als kinderen ondeugende goblins genoemd werden. Maar de verhalen zijn ook een startpunt voor het oplossen van verschillende puzzels en onthullen uiteindelijk meer over Mary-Anns geheimen. Daardoor is Dontnod heel goed geslaagd in een game ontwikkelen dat vol emotie zit. Het verhaal is niet gemakkelijk en wordt op het einde steeds zwaarder, maar tegelijkertijd heeft het iets heel moois doordat er steeds terugkerende herinneringen zijn uit de jeugd van de tweeling, toen alles nog goed was.

Tell Me Why: Chapter 3

Tell Me Why: Chapter 3 is een goed slot op het verhaal dat de game vertelt. Hoewel we in het begin stiekem hoopten op een grotere plottwist, kregen we juist iets heel anders wat toch erg positief was. Tell Me Why is een game met een sterk en vooral emotioneel verhaal. Tegelijkertijd snijdt het lastige onderwerpen aan die we eigenlijk liever niet zouden bespreken, maar wel moeten. De gameplay legt de focus voornamelijk op het verhaal en de keuzes, maar zo nu en dan krijgen we ook eenvoudige puzzels. Hoewel het daardoor niet veel actie bevat, maakt het verhaal het meer dan waard voor iedereen om het uit te proberen.

Tell Me Why is beschikbaar op Xbox One en pc.